Plan: | Prinsenpoort, uitwerking I |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP14016-0003 |
Het globale bestemmingsplan 'Prinsenpoort' is op 26 mei 2014 door de gemeenteraad gewijzigd vastgesteld. Het vastgestelde bestemmingsplan heeft van 3 juli tot en met 13 augustus 2014 ter inzage gelegen en is op 14 augustus 2014 in werking getreden en onherroepelijk geworden.
Het voorliggend uitwerkingsplan betreft de uitwerking van het bestemmingsplan 'Prinsenpoort'. De uitgangspunten en doelstellingen, zoals die in het bestemmingsplan 'Prinsenpoort' staan vermeld en in de regels zijn opgenomen, zijn bij deze uitwerking in acht genomen.
Voor het woongebied is het Beeldreferentieboek Prinsenpoort opgesteld. Voor zover planologisch relevant is in dit uitwerkingsplan bij de bestemmingsregeling rekening gehouden met de inhoud van het Beeldreferentieboek.
Doel van het uitwerkingsplan is om op het vrijgekomen ABN-AMRO terrein woningen en eventueel kantoren te realiseren, die voorzien is een kwaliteitsverbetering van de locatie zelf, alsmede voor de aangrenzende woonwijk de Veerallee.
Het plangebied van dit uitwerkingsplan ligt globaal gezien tussen de IJsselallee, de A28, Prins Clauspark en de Prinses Margrietstraat. Het plangebied omvat de gebieden met de bestemming 'Gemengd - uit te werken' en 'Wonen - uit te werken'. Het uitwerkingsplan maakt het mogelijk in het plangebied in totaal 140 woningen en maximaal 10.000 m² kantoren te realiseren.
De woningen die zijn opgenomen in het plangebied, betreffen grondgebonden woningen (vrijstaand, twee-onder-een kap en rijenwoningen) en appartementen.
Globale begrenzing plangebied
Voor het gebied is een Beeldreferentieboek Prinsenpoort opgesteld. Het referentieboek is bedoelt als inspiratiebron voor de woningontwerpen. In het referentieboek is naast referentiebeelden van de te realiseren woningen, woningtypen, de ontsluiting van het woongebied en de verkaveling van het woongebied uitgewerkt. In vervolg hierop is dit uitwerkingsplan opgesteld. Er geldt namelijk een voorlopig bouwverbod totdat het ter plaatse geldend bestemmingsplan Prinsenpoort is uitgewerkt.
Prinsenpoort zal gefaseerd worden ontwikkeld en gerealiseerd. Gestart wordt met de woningbouw aansluitend aan de bestaande bebouwing langs de Verlengd Oranje Nassaulaan. Verwacht wordt dat de gebieden direct gelegen langs de IJsselallee en de A28 als laatste worden ontwikkeld.
In totaal kunnen 140 woningen en 10.000 m² aan kantoren worden gebouwd. Het uitwerkingsplan biedt de mogelijkheid vrijstaande, twee-onder-een kap, rijenwoningen en appartementen te realiseren. Verder bevat het plan enkele flexibiliteitsregelingen. Deze maken het onder meer mogelijk om per bouwvlak te schuiven met woningaantallen, zodat de voorgestane woningbouw goed op de economische ontwikkelingen kan worden afgestemd.
Inrichtingsopzet Prinsenpoort
Het plangebied wordt ontsloten via verschillende toegangswegen. Gemotoriseerd en langzaamverkeer kan het gebied bereiken vanaf:
Daarnaast kan het langzaamverkeer nog gebruik maken van het Nijromenpad.
Voor het gebied wordt voor wat betreft de parkeernorm uitgegaan van matig stedelijk en de ligging in de schil. Voor de bedrijfsfuncties gelden de parkeernormen van B-locaties. De bedrijvenlocatie zal in een eigen parkeervoorziening moeten voorzien. Voor vrijstaande woningen en twee-onder-een-kapwoningen wordt rekening gehouden met een opstelplaats voor een auto op de eigen kavel.
De Veerallee, waaronder Prinsenpoort, wordt omgeven door een hoofdgroenstructuur bestaande uit de Zuid-Willemsvaartzone en de groenstroken langs de IJsselallee en de A28.
Het groen op wijkniveau bestaat uit:
Ruimtelijke karakteristiek
Groenstructuur Prinsenpoort
Verder krijgt de Koningsboom een plek. Samen met de buurt wordt bekeken waar deze boom met het koningshek wordt geplaatst.
Prinsenpoort vormt een logische afronding van de Veerallee. Qua schaal en karakter sluiten de te realiseren woningen in jaren '30-bouwstijl goed aan op de bebouwing in de Veerallee.
De kwaliteit van de jaren '30-stijl kenmerkt zich door een combinatie van individuele expressie en samenhang:
De woningen
De grondgebonden woningen bestaan voornamelijk uit twee bouwlagen met een kap. De goot ligt over het algemeen op de tweede laag. Langs de Oranje Nassaulaan worden de bestaande volumegroottes van vrijstaande en de twee-onder-een-kapwoningen doorgezet. Aan de noordwestzijde van de wijk is een hogere dichtheid met meer rijwoningen mogelijk. Aan de Prinses Margrietstraat komen afwisselend vrijstaande en twee-onder-een-kap woningen voor. Uitgangspunt voor de bebouwingsstructuur is een wijk te realiseren waarbinnen voldoende ruimte wordt geboden voor individuele expressie die passend is in het bebouwingsbeeld van de wijk.
Rooilijnen
De rooilijnen zijn in basis recht tot weinig verspringend. De voorgevel van het hoofdgebouw staat op minimaal 3 meter tot maximaal 5,5 meter uit de erfgrens. Alle woningen hebben een voortuin. Wel kunnen de woningen en woonblokken naar voren komende geveldelen (uitstekende erkers ed), terugliggende geveldelen (inpandige balkons ed), markante schoorstenen, dakkappelen, gedraaide kappen bevatten. Waardoor een zeer gevarieerd bebouwingsbeeld kan ontstaan.
Volumegrootte
De rooilijnen kunnen variëren van 3.00 - 5,50 meter uit de erfgrens
Woningen die zowel met hun voor- als zijkant aan het openbaar gebied grenzen hebben zoveel mogelijk een tweezijdige oriëntatie, met bijvoorbeeld ramen, deuren of erkers. Op de hoeken kan de kaprichting zijn gedraaid of asymmetrisch gemaakt.
Woningen op hoeken:extra aandacht voor uitstraling en tweezijdige oriëntatie
Inspiratiebeelden voor hoekwoningen
Dakrichting en kapvorm
De dakrichting en kapvorm kan per woning of gekoppelde woningen verschillen.
Hieronder zijn inspiratie beelden gegeven van de dakrichting en kapvorm
Aan- en uitbouwen
Mogelijkheden aanbouwen en erkers voor vrijstaande en halfvrijstaande woningen
Mogelijkheden aanbouwen en erkers voor rijenwoningen
Appartementengebouw
Het appartementengebouw is gesitueerd bij het Prins Clauspark. De voorkant is georiënteerd op de straat. Aan de achterzijde bieden de buitenruimtes zicht op het Prins Clauspark. In de gevels kunnen ook terug liggende en/of naar buiten stekende elementen zitten. Verder kan de kapvorm variëren.
Ligging en oriëntatie appartementengebouw
Referentiebeelden appartementengebouw
Kantoor- en/of woonlocatie
In het zuidwesten van het plangebied is de mogelijkheid van kantoren gepland. De bebouwing kan uit meerdere bouwlagen bestaan. De voorkant is georiënteerd op de Spoolderparkweg. Het gevelbeeld sluit aan op de gevels van de omliggende bebouwing. In de gevels kunnen terug liggende en/of naar buiten stekende elementen zitten.
In plaats van kantoren kan in dit zuidwestelijk deel van het plangebied woningen worden gerealiseerd. De voorgevels van de woningen zijn georiënteerd op de straat, zo ook op de Spoolderparkweg en verder gelden voor deze woningen dezelfde uitgangspunten als voor de woningen in het gebied met de bestemming 'Wonen'.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op aspecten die beperkingen met zich meebrengen bij het toekennen van bestemmingen. Het betreft zowel de diverse milieuaspecten als de ligging van kabels en leidingen.
Geluid
Voordat het bestemmingsplan 'Prinsenpoort' is opgesteld is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar het industrielawaai van het bedrijventerrein Voorst en wegverkeerslawaai van de A28, IJsselallee, Veerallee en het verkeersplein Spoolde.
Voor wat betreft het industrielawaai wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.
Uit het akoestisch onderzoek naar het wegverkeerslawaai is gebleken dat de voorkeursgrenswaarde vanwege de A28 bij vrijwel alle woningen wordt overschreden. Voor wat betreft het wegverkeerslawaai vanwege de IJsselallee en het verkeersplein Spoolde wordt voor een aantal woningen de voorkeursgrenswaarde overschreden.
Maatregelen worden getroffen in het overdrachtsgebied om de geluidsbelasting terug te dringen. Zo wordt de geluidswal ter hoogte van de toerit van de A28 verlengd tot aan het verkeersplein Spoolde. Langs de IJsselallee wordt het huidige geluidsscherm doorgetrokken, waardoor een aansluiting ontstaat met de door te trekken geluidswal langs de toerit van de A28. Wanneer parallel aan de IJsselallee een kantoorgebouw wordt gerealiseerd, zal (volledige) doortrekking van het geluidsscherm niet nodig zijn, omdat het kantoorgebouw zelf een effectieve geluidsafscherming kan vormen.
De maatregelen in het overdrachtsgebied zijn niet afdoende. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Prinsenpoort zijn daarom de volgende hogere grenswaarden vastgesteld:
Luchtkwaliteit
Er is onderzoek uitgevoerd naar het aspect luchtkwaliteit. Uit het onderzoek blijkt dat de grenswaarden voldens de Wet luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied en vanwege de ontwikkeling van het plangebied Prinsenpoort niet worden overschreden.
Externe veiligheid
Externe veiligheid vormt geen belemmering voor de realisatie van woningen en kantoren. Wel dient rekening te worden gehouden met de veiligheidscontouren van de gasleiding.
Bodemkwaliteit
Er zijn een aantal bodemonderzoeken uitgevoerd. Elk onderzoek is gericht op een deel van de planlocatie. De onderzoeken gezamenlijk bestijken het volledige plangebied van het bestemmingsplan Prinsenpoort. Op basis van de uitgevoerde onderzoeken wordt geconcludeerd dat de milieuhygiënische bodemkwaliteit voldoet voor de functies wonen en bedrijvigheid.
In het plangebied bevinden zich een aantal planologisch relevante kabels en leidingen. Dit betreft:
In het plan zijn dubbelbestemmingen opgenomen voor de bescherming van deze kabels en leidingen. De bijbehorende regels van het bestemmingsplan Prinsenpoort zijn van toepassing.
Dit uitwerkingsplan is gemaakt conform het 'Handboek bestemmingsplannen Zwolle' versie 20. Dit handboek is gebaseerd op de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen SVBP2012, zoals vastgelegd in de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012. De regels zijn binnen de systematiek van de SVBP2012 aangepast aan de Zwolse situatie en uitgebreid met extra standaardbestemmingen, waaraan in Zwolle behoefte is. De regels van Prinsenpoort, uitwerking I zijn voor zover nodig op hun beurt weer aangepast aan specifieke situaties in het plangebied.
Dit is een uitwerkingsplan, waarbij het bestemmingsplan 'Prinsenpoort', zoals vastgesteld op 26 mei 2014 door de gemeenteraad van Zwolle en onherroepelijk geworden op 14 augustus 2014, in stand blijft. Dit uitwerkingsplan maakt deel uit van het bestemmingsplan 'Prinsenpoort' en bevat alleen regels indien nodig. De regels van het bestemmingsplan 'Prinsenpoort' blijven van toepassing. Dit uitwerkingsplan bevat enkele eigen regels. Op deze wijze worden er bouwtitels verstrekt, zijn de bouwplannen toetsbaar en krijgt het plan eveneens een beheersfunctie.
De regels van het uitwerkingsplan bestaan uit de volgende hoofdstukken:
Hierin worden de in de regels gebruikte begrippen gedefinieerd. Ze zijn alfabetisch gerangschikt met uitzondering van de begrippen plan en uitwerkingsplan die als eerste zijn genoemd.
Het doel van deze regels is om misverstanden of verschillen in interpretatie te voorkomen. Dit als aanvulling op de gevallen waarbij het woordenboek van Van Dale geen uitsluitsel geeft.
Dit is de handleiding voor de manier van meten van diverse in het plan bepaalde maten.
Hierna wordt - voor zover nog nodig - een toelichting op een aantal artikelen van de bestemmingsregels gegeven:
Deze bestemming is bedoeld voor kantoren en woningen.
Uitgangspunten:
Beroep aan huis:
Volgens vaste jurisprudentie moet bij woningen ook een aan huis verbonden beroep worden toegelaten. Uit de jurisprudentie kan als enige ruimtelijk relevant criterium worden afgeleid het hebben van 'een ruimtelijke uitwerking of uitstraling, die in overeenstemming is met de woonfunctie van het betrokken perceel'.
Er is in dit plan een regeling opgenomen voor het gebruik van een deel van een woning voor een aan huis verbonden beroep, zoals in de gemeente Zwolle bij deze bestemming gebruikelijk is. De beperking van het ruimtebeslag van de woning met inbegrip van de bijgebouwen tot 30% van het vloeroppervlak van de woning (met een absoluut maximum van 50 m²) dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.
Het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van woonruimte aan derden voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, hoe gering ook van omvang, is zonder meer als strijdig met de woonbestemming aan te merken.
In de begrippen is een definitie opgenomen over wat onder een aan huis verbonden beroep moet worden verstaan. Het gaat om een dienstverlenend beroep. De definitie van beroep aan huis is gelijk aan de landelijk gehanteerde standaarddefinitie. Indien er personeel in dienst wordt genomen kan er eerder sprake zijn van een ruimtelijke uitwerking of uitstraling die niet met de woonfunctie in overeenstemming is.
Uitgangspunten:
Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en carports bij recht worden gebouwd. Via een afwijking zijn bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bouwwerken wel mogelijk, mits geen aantasting plaatsvindt van de in de afwijkingsbevoegdheid genoemde criteria. Het gaat hier om bebouwing ten behoeve van uitbreiding van hoofdgebouwen, bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bijgebouwen en carports. Tevens moet zo nodig rekening worden gehouden met de Wet geluidhinder.
Artikel 6 Verkeer - Erftoegangsweg
Deze bestemming is opgenomen voor het verkeers- en verblijfsgebied met een erftoegangsfunctie. Het heeft een inrichting gericht op gemengd verkeer in een 30 kilometer gebied. Behalve de rijbanen zelf worden ook de bijbehorende bermen, voetpaden, fietspaden en parkeerplaatsen in de bestemming opgenomen. Ook groenvoorzieningen en speelvoorzieningen zijn als onderdeel van de verblijfsfunctie mogelijk in deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen ook gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.
Deze bestemming is bedoeld voor de eengezinshuizen. Dit zijn gebouwen, welke één woning omvatten.
Uitgangspunten:
Beroep aan huis:
Volgens vaste jurisprudentie moet binnen een woonbestemming ook een aan huis verbonden beroep worden toegelaten. Uit de jurisprudentie kan als enige ruimtelijk relevant criterium worden afgeleid het hebben van 'een ruimtelijke uitwerking of uitstraling, die in overeenstemming is met de woonfunctie van het betrokken perceel'.
Er is in dit plan een regeling opgenomen voor het gebruik van een deel van een woning voor een aan huis verbonden beroep, zoals in de gemeente Zwolle bij deze bestemming gebruikelijk is. De beperking van het ruimtebeslag van de woning met inbegrip van de bijgebouwen tot 30% van het vloeroppervlak van de woning (met een absoluut maximum van 50 m²) dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.
Het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van woonruimte aan derden voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, hoe gering ook van omvang, is zonder meer als strijdig met de woonbestemming aan te merken.
In de begrippen is een definitie opgenomen over wat onder een aan huis verbonden beroep moet worden verstaan. Het gaat om een dienstverlenend beroep. De definitie van beroep aan huis is gelijk aan de landelijk gehanteerde standaarddefinitie. Indien er personeel in dienst wordt genomen kan er eerder sprake zijn van een ruimtelijke uitwerking of uitstraling die niet met de woonfunctie in overeenstemming is.
Bouwwerken die geen gebouwen zijn, zonder dak:
Bij de regeling van deze bouwwerken is geen verschil gemaakt tussen verschillende soorten bouwwerken. Elk bouwwerk dat functioneel past in de bestemming kan worden toegelaten. Volstaan is met algemene bepalingen omtrent de maximum hoogte. Daarbij is voor erf- of perceelafscheidingen aansluiting gezocht bij het criterium voor vergunningvrij bouwen van het Bor en voor de afwijking bij het criterium van de Bouwverordening.
Artikel 8 Wonen - Meergezinshuis
Deze bestemming is bedoeld voor meergezinshuizen. Dit zijn appartementen en andere gebouwen met meerdere naast en/of boven elkaar gelegen woningen, welke in tegenstelling tot het eengezinshuis qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kunnen worden. De definitie van eengezinshuis en meergezinshuis is opgenomen in de begrippen van het bestemmingsplan 'Prinsenpoort. Voor deze bestemming gelden de zelfde uitgangspunten als voor de bestemming 'Wonen'.
Bijgebouwenregeling:
De regels voor bijbehorende bouwwerken wijken af van de regeling voor de eengezinshuizen. Per afzonderlijke gestapelde woning mag buiten het bouwvlak 25 m² worden gebouwd. Daarnaast mag er een onbeperkte oppervlakte worden gebouwd ten behoeve van algemene voorzieningen voor het meergezinshuis. Dit voorzover het bestemmingsvlak dit toelaat. Waar geen bijbehorende bouwwerken gewenst zijn, komt de bestemming 'Tuin'.
Artikel 13 Algemene wijzigingsregels
Deze regel maakt het mogelijk de bestemmingen 'Groen', 'Tuin', 'Verkeer - Erftoegangsweg', 'Wonen' alsmede 'Wonen - Meergezinshuis' onder in deze regel omschreven voorwaarden zodanig te wijzigen dat de situering en de vorm van de in het plan aangegeven bouwvlakken met bijbehorende tuinen, erven, wegen en groenvoorzieningen worden gewijzigd dan wel nieuwe bouwvlakken met bijbehorende tuinen, erven, wegen en groenvoorzieningen worden aangegeven.
Artikel 14 Algemene procedureregels
Hierin wordt de standaardprocedure voor de voorbereiding van een besluit tot het stellen van een nadere eis beschreven.
Als laatste wordt de slotregel opgenomen. Deze regel bevat zowel de aanhalingstitel van het plan, de aanhalingstitel van de regels van het plan als de vaststellingregel van het plan.
De bestemmingsregels zijn op een dusdanige wijze geformuleerd, dat de handhaving van het uitwerkingsplan voor een ieder duidelijk kan zijn. Dit is met name gelegen in de formulering van de specifieke gebruiksregels, waarin een opsomming is opgenomen van de verschillende manieren van gebruik van gronden en bouwwerken die in ieder geval in strijd zijn met de bestemming.
De realisatie van de woningen en kantoren betreft een particulier initiatief. Verrekening van de kosten van de gemeente vindt via leges plaats.