Plan: | Hessenpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11015-0004 |
Mobiliteitsvisie (2009)
In maart 2009 is door de gemeenteraad van Zwolle de Mobiliteitsvisie vastgesteld. De Mobiliteitsvisie vervangt het GVVP uit 2001. De Mobiliteitsvisie richt zich vooral op niet-infrastructurele aspecten omdat dit tot op heden onderbelicht zijn gebleven in het mobiliteitsbeleid van de gemeente.
In de Mobiliteitsvisie zijn de wegen op Hessenpoort gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg B ( 50 km/uur ).
Prioriteitwegen
Op 21 september 2010 heeft het college van burgemeester en wethouders prioriteitwegen vastgesteld. Prioriteitwegen zijn wegen die die door de hulpverleningsdiensten primair gebruikt worden om tijdig (binnen de gestelde zorgnormen) op de plaats van een incident te kunnen zijn.
Hoofdroutes zijn:
Op deze wegen kan tenminste 50 km/u gereden worden. De snelheid van de hulpverleningsdiensten bij calamiteiten en hulpverleningen is zo mogelijk tot 20 km/u hoger dan de snelheid van het overige verkeer. Voor de hulpverleningsdiensten moet er ruimte zijn om zowel het verkeer op dezelfde baan als het tegemoetkomende verkeer te passeren.
Vervolgroutes zijn:
De Kranenburgweg, Nieuwleusenerdijk, Mindenstraat, Bentheimstraat, Steinfurtstraat, Kleefstraat en het 1e gedeelte van de Hermelenweg behoren tot de categorie hoofdroute, de overige wegen in Hessenpoort behoren tot de categorie vervolgroute.
Op deze wegen binnen de gemeente mogen voor de hulpverleningsdiensten geen negatieve snelheidsremmers worden toegepast. Op deze hoofdwegen en doorgaande wegen kan tenminste 50 km/u gereden worden. De hulpverleningsdiensten moeten zonder verlies van tijd door snelheidsremmers van en naar de plaats van het incident kunnen. Uitgangspunt hierbij is het behalen van de gestelde zorgnorm.De wegen in het bestemmingsplan zijn zodanig bestemd dat zij aan het bovengestelde voldoen.
Duurzaam veilig verkeer
Bij de inrichting van de openbare ruimte in het plangebied zullen de inrichtingsprincipes volgens de richtlijnen Duurzaam Veilig Verkeer worden toegepast. Uitdagend bij het ontwerp van de openbare ruimte is de integratie van de uniformiteit volgens de principes van duurzaam veilig met de nagestreefde eigen identiteit van het plan. Tevens speelt bij de inrichting van de openbare ruimte de NVBR handleiding "bereikbaarheid en bluswatervoorziening" een belangrijke rol.
Parkeren
De eisen ten aanzien van parkeren zijn vastgelegd in de Zwolse Bouwverordening. Deze verordening bepaalt welke parkeernormen gelden bij het realiseren van functies.
N340
De Provincie Overijssel is anno 2012 bezig met het opwaarderen van de N340. Op het gedeelte tussen de A28 en de Nieuwenleuserendijk wordt een nieuw dubbelbaans tracé aangelegd ten noorden van de huidige Hessenweg. De nieuwe weg krijgt een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting op de A28 en de Nieuwleusenerdijk/Kranenburgweg. Als gevolg van deze nieuwe aansluitingen komt de aansluiting van de Bentheimstraat op de Nieuwleusenerdijk te vervallen en verliest de Bentheimstraat zijn secundaire ontsluitingsfunctie voor het zuidelijk gedeelte van Hessenpoort. De realisatie staat gepland voor 2015-2016