direct naar inhoud van 5.3 Beheer
Plan: Kamperpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP10021-0004

5.3 Beheer

Dit bestemmingsplan heeft voor het overgrote deel een conserverend karakter. Alleen door de gemeenteraad vastgesteld beleid is in het plan opgenomen.

5.3.1 Bebouwingsstructuur
5.3.1.1 Standaard bijgebouwenregeling

Met betrekking tot de bebouwingsmogelijkheden is de standaard bijgebouwenregeling uit 2007 opgenomen. Deze standaardregeling is een uniformering, vereenvoudiging en verruiming van de verschillende in Kamperpoort toegepaste oudere regelingen. Zie paragraaf 6.3 Bestemmingsregels en Artikel 18 Wonen.

5.3.1.2 IJsselhallen

Zie paragraaf 5.3.2.4.

5.3.2 Functionele structuur
5.3.2.1 Beroep aan huis

In de regels is de mogelijkheid opgenomen voor beroepsactiviteiten aan huis. Voor de exacte regeling wordt verwezen naar de omschrijving van de bestemming Wonen in paragraaf 6.3 Bestemmingsregels.

5.3.2.2 Geluidszone industrieterrein Voorst

Ten noord-westen van het plangebied ligt het industrieterrein Voorst. Dit industrieterrein biedt ondermeer ruimte aan zware geluidhinder veroorzakende bedrijven. Voor dit terrein is op grond van de Wet geluidhinder een zone vastgesteld, waarbuiten de geluidhinder afkomstig van het bedrijventerrein niet meer mag bedragen dan 50 dB(A).
De zone industrieterrein Voorst is ook in bestemmingsplan Kamperpoort weergegeven. De zonegrens vormt de toegelaten 50 dB(A) contour van het industrielawaai. Er worden in het bestemmingsplan Kamperpoort geen wijzigingen in deze zonegrens aangebracht.

5.3.2.3 Geluidszone industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V.

Ten zuid-oosten van het plangebied ligt het industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V. (ook wel: industrieterrein Hanzeland). Dit industrieterrein biedt ondermeer ruimte aan zware geluidhinder veroorzakende bedrijven. Voor dit terrein is op grond van de Wet geluidhinder een zone vastgesteld, waarbuiten de geluidhinder afkomstig van het bedrijventerrein niet meer mag bedragen dan 50 dB(A).
De geluidszone van het industrieterrein Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V. is ook in bestemmingsplan Kamperpoort weergegeven. De zonegrens vormt de toegelaten 50 dB(A) contour van het industrielawaai. Er worden in het bestemmingsplan Kamperpoort geen wijzigingen in deze zonegrens aangebracht.

5.3.2.4 IJsselhallen

De IJsselhallen vormen een wezenlijk onderdeel van de bebouwingsstructuur en de functionele structuur van Kamperpoort. De huidige IJsselhallen zijn in 1971 gebouwd als vervanging van de oude veemarkthallen. De laatste vernieuwingen van het complex vonden plaats in de jaren '90. Het gemeentelijke slachthuis verdween. Het complex is gedurende de tijd meer en meer gebruikt voor tal van evenementen. In 2005 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten tot intrekking van de vergunde activiteiten met betrekking tot de wekelijkse veemarktdagen. De reden hiervoor lag in het feit dat er gedurende een periode van drie jaar geen wekelijkse veemarktdagen hadden plaatsgevonden.

Een beslissende stap in de ontwikkeling van Kamperpoort is het besluit over de toekomst van de IJsselhallen. De hallen hebben nu een grote impact op de omgeving. Gedurende de aanwezigheid van de IJsselhallen op de huidige locatie kan de herstructurering van Kamperpoort voor een deel niet volgens plan worden afgerond. Dat houdt in dat de geplande 350 woningen voorlopig niet worden gebouwd.

Het college van burgemeester en wethouders van Zwolle heeft op 14 december 2010 besloten om onderhandelingen te starten over verlenging van het huurcontract van de IJsselhallen dat op 31 december 2013 afloopt. Door deze inzet op verlenging van het huurcontract wordt uitdrukking gegeven aan temporisering van ontwikkelingen op het terrein van de IJsselhallen. Er is een onderzoek ingesteld naar de voorlopige inpassing van de IJsselhallen in de herstructurering van Kamperpoort.

Gelet op de voorlopige continuering van de IJsselhallen op de locatie aan de Veemarkt is in het conserverende bestemmingsplan Kamperpoort de bestaande legale situatie van de IJsselhallen opgenomen. Hierbij is aansluiting gezocht bij de activiteiten die volgens het huurcontract en de milieuvergunning uitvoerbaar zijn.

Mocht in de toekomst sprake zijn van ontwikkelingen op de locatie van de IJsselhallen dan zal hiervoor een aparte planologische procedure gevolgd worden.

5.3.2.5 Lintbebouwing bij IJsselhallen

De bebouwing aan de Veemarkt 23 t/m 34 had in het verleden een sterke relatie met de IJsselhallen. Hier vestigden zich in de jaren '30 op de veemarktfunctie steunende bedrijven en horecagelegenheden (cafés, hotels). In het bestemmingsplan Kamperpoort uit 1978 had deze bebouwing de bestemming 'bebouwing verband houdende met het veemarktbedrijf'.

Echter, het verdwijnen van de veemarktfunctie van de IJsselhallen bracht met zich mee dat ook het gebruik van de betreffende panden aan de Veemarkt niet meer ten behoeve van een veemarktbedrijf is.

Om de bebouwing een passende bestemming te kunnen geven is gekeken naar functies die zo veel mogelijk aansluiten bij de laatste bestemming en die geen milieutechnische knelpunten opleveren voor de achterliggende woningen in Kamperpoort of de IJsselhallen.

In de bij de regels behorende staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging staat nu aangegeven welke functies toelaatbaar zijn. Wat betreft milieuhinder zijn voornamelijk bedrijfsactiviteiten categorie A en B toelaatbaar. Bedrijfsactiviteiten categorie C zijn uitgesloten vanwege de verkeersaantrekkende werking die deze met zich meebrengen. Zie voor een nadere toelichting op deze staat in de regels paragraaf 2.1 Algemene verklaring van de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging.