direct naar inhoud van 8.1 Overleg over het bestemmingsplan
Plan: Diezerpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP10017-0004

8.1 Overleg over het bestemmingsplan

Op 2 april 2012 is het voorontwerpbestemmingsplan Diezerpoort in het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening naar 29 instanties verzonden met het verzoek om voor 1 juli 2012 te reageren.

Het plan is verzonden naar de volgende instanties:

  • 1. de Provinciale Commissie voor de Fysieke Leefomgeving van de provincie Overijssel;
  • 2. de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed;
  • 3. Rijkswaterstaat Oost-Nederland;
  • 4. Enexis Netbeheer hoogspanning;
  • 5. het Waterschap Groot Salland, Afdeling Hydrologie en Ruimtelijke Ontwikkeling;
  • 6. Tennet TSO B.V. Grondzaken-Noord;
  • 7. Stichting winkelgebied Dieze-Centrum;
  • 8. de Veiligheidsregio IJsselland;
  • 9. Vastbouw Vastgoedontwikkeling B.V.;
  • 10. N.V. Nederlandse Gasunie, Afdeling Grondzaken;
  • 11. Vitens Overijssel N.V.;
  • 12. KPN Operator Vaste Net Straalverbindingen;
  • 13. het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Inspectie Leefomgeving en Transport;
  • 14. het Ministerie van Defensie, Noord Nederland, Ruimte, Milieu en Vastgoedbeleid;
  • 15. het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Regio Oost;
  • 16. de Kamer van Koophandel Oost Nederland;
  • 17. Brandweer Zwolle;
  • 18. het Oversticht;
  • 19. de Woonkoepel;
  • 20. Stichting deltaWonen, Afdeling Projecten;
  • 21. Stichting Woningbeheer Zwolle;
  • 22. Woningstichting Openbaar Belang;
  • 23. de Voorlichting en Adviescommissie Wonen Zwolle;
  • 24. Stichting De Kern;
  • 25. Travers welzijn;
  • 26. Stichting Milieuraad Zwolle;
  • 27. de Vereniging De Hollandsche Molen.
  • 28. de Vereniging Vrienden van Oliemolen De Passiebloem;
  • 29. het Molenaarsteam van Oliemolen De Passiebloem.

Ad 1: De provincie Overijssel juicht de actualisering van het plangebied toe. Het plan draagt bij aan het ruimtelijk beleid van de provincie. Er is voldaan aan het ambtelijk vooroverleg als bedoeld in het Besluit ruimtelijke ordening.

Ad 2: De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed deelt mee niet te zullen reageren.

Ad 3: Rijkswaterstaat heeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Ad 4 Enexis heeft geen opmerkingen over het plan.

Ad 5: Het Waterschap Groot Salland heeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. De brief van het waterschap kan worden aangemerkt als advies in het kader van het watertoetsproces.

Ad 6: Tennet heeft geen op- of aanmerkingen op het plan.

Ad 7: De Stichting winkelgebied Dieze-Centrum kan zich op hoofdlijnen vinden in het voorgestelde bestemmingsplan en de hierin opgenomen bestemmingsregels.

De stichting is voorstandster van flexibele bestemmingsplanregels, waarin voor ondernemers ruimte bestaat te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Voldoende uitbreidingsmogelijkheden aan bestaande panden is daarbij belangrijk, bijvoorbeeld door ook magazijnruimte te kunnen betrekken bij de winkel of door aan de achterzijde de winkel te kunnen uitbreiden.

De stichting heeft echter bezwaar tegen de mogelijkheid om in totaal 12 horecazaken in het winkelgebied toe te staan, omdat dit een forse uitbreiding van het aantal horecazaken zou betekenen. De stichting is geen voorstandster van nog meer afhaalhoreca of avondhoreca, omdat dit tot overlast leidt en de stichting het winkelgebied juist wil versterken met onderscheidende winkels en diversiteit van speciaalzaken. Een daghorecazaak met een leuk terras ondersteunt de stichting wel.
De stichting vindt het bestemmingsplan hierin te ruim en pleit voor een inkadering van het aantal toe te laten horecazaken om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen.

Reactie op 7:

Ter tegemoetkoming aan het bezwaar van de Stichting winkelgebied Dieze-Centrum wordt het aantal horecazaken beperkt tot 8, het aantal dat volgens het geldende plan is toegestaan. Anders dan in het geldende plan wordt dit aantal niet gefixeerd op een bepaalde plaats in het winkelgebied ter wille van de ook door de stichting voorgestane flexibiliteit. Burgemeester en wethouders kunnen na een afweging van alle betrokken belangen alsnog een uitbreiding van het aantal horecazaken toestaan met een afwijkingsprocedure.

Ad 8 Veiligheidsregio IJsseland:

  • 1. De Veiligheidsregio IJsselland adviseert het tankstation aan de Ceintuurbaan 54 als risicobron op te nemen in het bestemmingsplan.

Reactie op 8.1:

De tankstations aan de Ceintuurbaan 4 en 8 zijn beide onbemand geworden en verkopen om die reden geen LPG meer. De volgende tekst wordt voor het tankstation aan de Ceintuurbaan 54 opgenomen in paragraaf 4.2.6 Externe veiligheid van de plantoelichting:

'Tankstation aan de Ceintuurbaan 54

Het noordelijker gelegen tankstation met LPG aan de Ceintuurbaan 54 ligt ook in de directe nabijheid van het plangebied van Diezerpoort. Het invloedsgebied van dit LPG tankstation ligt over het plangebied. De woningen aan de Casper Fagelstraat en de Heinsiusstraat bevinden zich in het invloedsgebied van het tankstation.
Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Ceintuurbaan Noord en de Wet milieubeheervergunning van het LPG tankstation heeft de gemeente Zwolle het groepsrisico als gevolg van dit LPG tankstation verantwoord. Het voorliggende plan laat binnen het invloedsgebied geen nieuwe bestemmingen toe. De verantwoording van het groepsrisico voor het tankstation Ceintuurbaan 54 is derhalve nog van toepassing. Er is geen aanleiding deze verantwoording te heroverwegen.'

  • 2. De Veiligheidsregio IJsselland adviseert het openlucht zwembad aan de Ceintuurbaan 1 als risicobron op te nemen in het bestemmingsplan.

Reactie op 8.2:

De volgende tekst wordt opgenomen in paragraaf 4.2.6 Externe veiligheid van de plantoelichting:

'Het openlucht zwembad aan de Ceintuurbaan 1

Het openluchtzwembad vormt een risicobron op basis van het feit dat er chloor wordt opgeslagen. Dit chloor wordt gebruikt voor de zuivering van het zwemwater. Volgens de provinciale risicokaart loopt de 1 % letaliteit effectafstand voor een klein deel over het plangebied van Diezerpoort. Het gaat om het meest zuid oostelijke deel waar de bestemmingen Bedrijventerrein, Groen en Wonen aanwezig zijn. Het gaat om 1 bestaande woning. Het bestemmingsplan maakt uitbreiding van kwetsbare bestemmingen niet mogelijk. Het groepsrisico neemt niet toe en het huidige risico wordt aanvaardbaar beschouwd.
1 % letaliteit betekent dat indien zich een ramp voordoet, 1 % van de mensen die zich daar bevindt meteen overlijdt ten gevolge van deze ramp. Dit percentage zal oplopen indien men zich in de richting van de risicobron zal begeven.'

  • 3. De Veiligheidsregio IJsselland adviseert alle risico's waaraan het plangebied onderhevig is te verantwoorden.

Reactie op 8.3:

De volgende tekst wordt opgenomen in paragraaf 4.2.6 Externe veiligheid van de plantoelichting:

'Rijksweg A28

Over de rijksweg A28 vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. In de circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen (RNVGS) zijn normen voor het plaatsgebonden risico (PR) en groepsrisico (GR) opgenomen. Op dit moment bereidt de rijksoverheid nieuwe regelgeving voor, er wordt een zogenaamd basisnet vastgesteld. De basisnetten voor weg en water zijn reeds vastgesteld. Er zijn groeiprognoses bekend van de ontwikkelingen van het wegtransport gevaarlijke stoffen en de beoordelingsmethodiek voor wegen en vaarwegen is vastgesteld.

Gebruiksruimte

Het basisnet geeft voor het vervoer van gevaarlijke stoffen gebruiksruimtes aan. Deze gebruiksruimtes worden uitgedrukt in maximale risico's (Veiligheidszones). Het rijk stelt langs alle hoofdvaarwegen en rijkswegen een maximale ligging van de PR 10-6 contour vast. Binnen deze contour mogen geen kwetsbare functies aanwezig zijn. Beperkt kwetsbare functies worden bij voorkeur uitgesloten.
De veiligheidszone van de A28 ter hoogte van het plangebied bedraagt 13 meter gemeten vanaf het midden van de weg (bron: Eindrapportage Basisnet Weg, Bijlagenrapport, Basisnet Werkgroep Weg, Versie 1.0, oktober 2009, kenmerk 141223/EA9/001/00049/sfo). De veiligheidszone komt daarmee niet buiten het asfalt van de A28. In het bestemmingsplan Diezerpoort liggen geen kwetsbare bestemmingen binnen de PR 10-6 contour van de A28.

Plasbrand aandachtsgebieden

Gemeenten moeten langs routes waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd rekening houden met de effecten van een ongeluk met brandbare vloeistoffen. Bij een ongeluk met brandbare vloeistoffen kan zo'n stof uitstromen en in brand vliegen (plasbrand). Dit kan in een gebied van 30 meter langs de route tot slachtoffers leiden (gemeten van rand van het asfalt). Langs de A28 ter hoogte van het plangebied zal een plasbrandaandachtzone (PAG-zone) vastgelegd worden in het basisnet. Bouwen binnen een PAG-zone is mogelijk maar dit zal wel gemotiveerd moeten worden. Het is mogelijk dat er extra brandwerende maatregelen noodzakelijk zijn. Het bestemmingsplan Diezerpoort staat geen bebouwing toe in de PAG-zone van de A28.

Groepsrisico Rijksweg A28

Volgens de eindrapportage Basisnet weg is het groepsrisico hoger dan 0,1 maal de oriëntatiewaarde. Uit risicoberekeningen die in het kader van de milieuvisie A28 zijn opgesteld (Bron: A28 Zwolle, Risicoberekeningen, Oranjewoud, projectnummer. 161225-10, 28 november 2007) blijkt dat de oriëntatiewaarde van het groepsrisico in de huidige situatie 0,5 * de oriëntatiewaarde bedroeg. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat het groepsrisico in 2020 zal stijgen naar 1,1 * de oriëntatiewaarde. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de verwachte groei van gevaarlijke stoffen over de A28. De dichtheid van het aantal personen in het plangebied neemt in de beschouwde periode niet toe.
In het kader van het basisnet weg zijn ook GR berekeningen uitgevoerd voor de toekomstige situatie (2020). Het vervoer van gevaarlijke stoffen zal volgens de economische prognoses groeien. De uitkomsten zijn van toepassing op het gehele wegvak tussen de afslag Zwolle noord en Zwolle zuid. In de toekomst (2020) zal het groepsrisico 0,97 * de oriënterende waarde bedragen. Bij een maximale gebruiksruimte zal het groepsrisico kunnen groeien naar 1,7 * de oriënterende waarde. Daarbij moet worden aangetekend dat deze hoge waarden voornamelijk te vinden zijn ter hoogte van Voorsterpoort.
De Rijksoverheid en de gemeente Zwolle zijn op 29 september 2011 overeengekomen het groepsrisico langs de A28 tussen de afslag Zwolle - zuid en Zwolle noord maximaal 1,7 * de oriëntatiewaarde bedraagt.

Hoge druk aardgasleiding

Door het plangebied loopt een gastransportleiding parallel aan de rijksweg A28. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de PR 10-6 contour 0 meter bedraagt. Dit betekent dat een belemmerende strook van 4 meter aan weerszijden van de strook vrijgehouden moet worden van bebouwing. Deze strook is opgenomen op de plankaart. Daarnaast mogen er zonder omgevingsvergunning geen grondroerende activiteiten plaatsvinden. De gastransportleiding is inclusief de belemmeringenstrook op de plankaart aangegeven.
Binnen het invloedsgebied van de hoge druk aardgasleiding worden geen nieuwe functies mogelijk gemaakt daarom is een toename van het groepsrisico niet aan de orde.'

  • 4. De Veiligheidsregio IJsselland adviseert de risicokaart aan te passen.

Reactie op 8.4:

De gemeente Zwolle is zich bewust van haar taak om de risicokaart actueel te houden. Het klopt dat een aantal tankstations niet meer zichtbaar is op de risicokaart. Ook de vuurwerkopslag voor consumenten vuurwerk staat niet op de kaart, omdat het niet om een Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen inrichting gaat (RRGS).
De door de Veiligheidsregio aangegeven inrichtingen buiten het plangebied zijn opgenomen in de plantoelichting.

  • 5. De Veiligheidsregio IJsselland adviseert om het gemeentelijk beleid prioriteitswegen op te nemen in het bestemmingsplan.

Reactie op 8.5:

In paragraaf 3.4 Verkeersbeleid van de plantoelichting zullen de namen en functies van de gemeentelijke prioriteitswegen binnen het plangebied worden behandeld. Het effect van het plan op het stelsel van prioriteitswegen wordt aangegeven. De volgende tekst wordt opgenomen:

'Prioriteitswegen

Prioriteitswegen zijn wegen die door de hulpverleningsdiensten primair gebruikt worden om tijdig (binnen de gestelde zorgnormen) op de plaats van een incident te kunnen zijn.

Hoofdroutes zijn:

  • Stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen buiten en binnen de bebouwde kom;
  • Routes vanaf de ambulancepost, kazerne of het politiebureau naar risicovolle of kwetsbare objecten.

Op deze wegen kan tenminste 50 kilometer per uur gereden worden. De snelheid van de hulpverleningsdiensten bij calamiteiten en hulpverleningen is zo mogelijk tot 20 kilometer per uur hoger dan de snelheid van het overige verkeer. Voor de hulpverleningsdiensten moet er ruimte zijn om zowel het verkeer op dezelfde baan als het tegemoetkomende verkeer te passeren.

Vervolgroutes zijn:

  • Stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen buiten en binnen de bebouwde kom (in termen van duurzaam veilig).

Op deze wegen binnen de gemeente mogen voor de hulpverleningsdiensten geen negatieve snelheidsremmers worden toegepast. Op deze hoofdwegen en doorgaande wegen kan tenminste 50 kilometer per uur gereden worden. De hulpverleningsdiensten moeten zonder verlies van tijd door snelheidsremmers van en naar de plaats van het incident kunnen. Uitgangspunt hierbij is het behalen van de gestelde zorgnorm.

In het bestemmingsplan zullen de genoemde wegen binnen het plangebied niet van functie veranderen. De functie voor de hulpdiensten blijft dus gehandhaafd.

  • De route Middelweg-Bisschop Willebrandlaan-Vechtstraat behoort tot de categorie hoofdroute.
  • De Meppelerstraatweg, Hogekampsweg-Rijnlaan, van Wevelinkhovenstraat, Burg. Drijbersingel, Schuttevaerkade, Burg. Roelenweg, Diezerkade-Brink-Rheinvis Feithlaan behoren tot de categorie vervolgroute.'

  • 6. De Veiligheidsregio IJsselland adviseert de ontwikkeling van de studentenhuisvesting aan de Burgemeester Roelenweg Oost in het bestemmingsplan Diezerpoort mee te nemen.

Reactie op 8.6:

De gemeenteraad is inmiddels op 2 juli 2012 akkoord gegaan met dit project voor studentenhuisvesting en opvang van dak- en thuislozen.
De eerste fase van het project, welke bestaat uit de realisering van 3 gebouwen is nu in het bestemmingsplan Diezerpoort planologisch mogelijk gemaakt. Voor de realisering zal separaat een projectuitvoeringsbesluit op grond van de Crisis- en herstelwet worden genomen, waarin alle veiligheidsrisico's zullen worden afgewogen.
Voor de realisering van de tweede fase zal later een aparte procedure worden gevolgd.

Ad 9: Namens Vastbouw Vastgoedontwikkeling heeft Dirkzwager advocaten & notarissen meegedeeld dat Vastbouw zich niet zondermeer kan verenigen met het voorontwerp.

De parochie Thomas à Kempis heeft in 2006 in haar hoedanigheid van eigenaar van het perceel Bisschop Willebrandlaan 32-34, waarop de voormalige Michaëlskerk staat, overleg gevoerd met de gemeente Zwolle over de gebruiksmogelijkheden van deze gronden. Bij brief van 13 juni 2006 heeft de gemeente hierover bericht. De inhoud van deze brief luidt samengevat als volgt:

  • onderwerp: visie van de gemeente op de bestemming van Bisschop Willebrandlaan 32-34;
  • in het licht van het voorontwerp van het structuurplan Zwolle 2020 is kantoorontwikkeling op deze locatie onwenselijk;
  • wenselijk is om op deze bijzondere en goed bereikbare en zichtbare plek het nieuwe gebruik iets te laten toevoegen aan de stad op de zelfde wijze als de Michaëlskerk dat heeft gedaan; daarom is behoud van de maatschappelijke functie op deze plek wenselijk;
  • gewenste bestemming maatschappelijke doeleinden en bijzondere woonvormen;
  • bij genoemde functie wordt een ruim bouwvlak gehanteerd passend bij het huidige gebruik;
  • dit bouwvlak laat herontwikkeling toe, waarbij rekening gehouden wordt met de aansluiting op de omgeving;
  • toegevoegd is artikel 10 Maatschappelijke doeleinden van de voorschriften van het concept voorontwerpbestemmingsplan Diezerpoort d.d. 24 februari 2006;
  • toegevoegd is een uitsnede inclusief legenda van de plankaart van het concept voorontwerpbestemmingsplan Diezerpoort d.d. 31 mei 2005 waarop dit bouwvlak staat aangegeven met een maximale goothoogte van 8 meter, een maximale bouwhoogte van 8 meter en ter plaatse van de toren een maximale goot- en bouwhoogte van 40 meter; het bebouwingspercentage bedraagt 100%; dit bouwvlak is conform het geldend bestemmingsplan;
  • de verwachting wordt uitgesproken dat dit nieuwe bestemmingsplan begin 2007 in ontwerp ter inzage zal worden gelegd;
  • ten slotte wordt nadrukkelijk gemeld dat deze brief, ondertekend door het afdelingshoofd van de afdeling Ontwikkeling van de gemeente Zwolle, geen wettelijke status heeft, maar de weergave is van de ambtelijke visie op het perceel.

Eind 2006 heeft Vastbouw Vastgoedontwikkeling deze grond gekocht van de parochie onder meer op basis van deze brief.
Vastbouw verzoekt daarom om het plan aan te passen aan de toezeggingen in voornoemde brief.
De beperking van het bouwvlak in het voorontwerp wordt gezien als onpraktisch en vanuit een goede ruimtelijke ordening onwenselijk. Door de beperking is het bestemmingsplan financieel/economisch niet uitvoerbaar.
Daarnaast heeft Vastbouw een voorkeur voor een verhoging van de bouwhoogte naar 15 meter met het oog op de toekomstige ontwikkeling van dit perceel.

Reactie op 9:

Het was oorspronkelijk inderdaad de bedoeling om het in de brief van de gemeente d.d. 13 juni 2006 meegezonden nieuwe concept bestemmingsplan voor Diezerpoort in 2007 in ontwerp ter inzage te leggen. Op 17 augustus 2006 is echter besloten om het werk aan het nieuwe bestemmingsplan stop te zetten en eerst de totstandkoming van een ontwikkelingsvisie voor de wijk Diezerpoort af te wachten.
Voortbouwend op het concept van het plan uit 2006 is het werk aan het bestemmingsplan in 2010 weer opgepakt hetgeen tot het voorontwerpbestemmingsplan Diezerpoort heeft geleid, waarover nu vooroverleg is gevoerd.

De brief van de gemeente uit 2006 was er inderdaad uitdrukkelijk op gericht om een inzicht te geven in de wijze, waarop de gronden in het nieuwe bestemmingsplan zouden worden bestemd. De betreffende onderdelen van het bestemmingsplan uit 2005/2006 zijn als bijlage meegestuurd.
Verwachtingen, welke zijn opgewekt bij de opzet van het bestemmingsplan in 2006 moeten uiteraard alsnog worden nagekomen. Het plan zal daarom worden aangepast aan deze brief.

De daarnaast verzochte verhoging van de bouwhoogte van 8 meter naar 15 meter wordt echter afgewezen, omdat die verhoging de kansen voor behoud van de bestaande cultuurhistorisch waardevolle bebouwing of de kansen op een goede aansluiting op deze bebouwing te veel onder druk zet.

Ad 10 Nederlandse Gasunie:

  • 1. De Gasunie schrijft dat wettelijk is bepaald dat het voldoende is om de belemmeringenstrook te beperken tot een zone van 4 meter aan weerszijden van de aanwezige gasleiding. Verzocht wordt daarom de aangegeven belemmeringenstrook van 5 meter aan weerszijden van de gasleiding terug te brengen tot 4 meter.

Reactie op 10.1:

De belemmeringenstrook zal worden teruggebracht tot de verzochte 4 meter.

  • 2. De Gasunie wil dat de dubbelbestemming Leiding - Gas bij kruisingen voorrang krijgt op andere door een dubbelbestemming beschermde leidingen.

Reactie op 10.2:

Aan het verzoek om voorrang boven andere leidingen wordt geen gevolg gegeven. Al deze leidingenstroken worden door een dubbelbestemming beschermd waarbij bij kruisingen de belangen van alle leidingen op een gelijkwaardige wijze zullen moeten worden afgewogen.

Verder zijn geen reacties van overleginstanties ontvangen.