direct naar inhoud van 3.3 Verkeersbeleid
Plan: Buitengebied - Langenholte, Vecht e.o.
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP10009-0005

3.3 Verkeersbeleid

3.3.1 Provinciaal beleid

Omgevingsvisie Overijssel

Het verkeer en vervoerbeleid van de provincie staat weergegeven in de Omgevingsvisie Overijssel (2010). In deze omgevingsvisie heeft de provincie als ambities geformuleerd:

  • Een vlotte en veilige reis over weg, water, spoor en per fiets van en naar stedelijke netwerken en streekcentra binnen en buiten Overijssel.
  • Goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar de stedelijke netwerken en streekcentra.
  • Vergroten van kwaliteit en aandeel van het openbaar vervoer.
  • Vergroten van de kwaliteit en het aandeel van het fietsverkeer.

In de omgevingsvisie zijn als hoofdlijnen van het provinciaal beleid opgenomen:

  • Een gedifferentieerde bereikbaarheid, de ontwikkeling van de hoofdinfrastructuur en een integraal verkeer en vervoersysteem met een multimodale netwerkaanpak van het hogere en onderliggende wegennet.
  • Het buitengebied wordt vanaf de hoofdinfrastructuur ontsloten met gebiedsontsluitingswegen naar locaties en gebieden met bovenlokale verkeersbewegingen. Vorm en functie van wegen in het buitengebied voegen zich naar de gebiedskenmerken en versterken de leefbaarheid.
  • Een integraal openbaarvervoersysteem, gericht op vervoer van deur tot deur, met aandacht voor verschillende doelgroepen. We zetten in op hoogwaardige internationale en regionale verbindingen en een doorontwikkeling van het openbaar vervoer naar lightrail- en tramsystemen.
  • Goede aansluiting van het aanvullende openbaar vervoernet op hoofdverbindingen van en naar stedelijke centra en streekcentra. Stimuleren van de deur-tot-deur-benadering met hoogwaardige overstappunten en OV-fiets bij regionale stations.
  • Een samenhangend fietsroutenetwerk met een goede aansluiting van utilitaire en recreatieve fietspaden op hoofdfietsroutes, (regionale) stations en knooppunten van en naar stedelijke netwerken en streekcentra. Van-deur-tot-deur-benadering met OV-fiets.
  • Investeren op de hoofdfietsroutes in en naar stedelijke centra in fietssnelwegen en hoogwaardige fietsroutes.
  • Een kwaliteitsimpuls aan stallingvoorzieningen en uitbreiding van OV-fietsconcepten.

N340

De provincie Overijssel verwacht dat de verkeersintensiteiten op de N340 richting 2020 nog zullen groeien. Ook voldoet de weg niet aan de richtlijnen voor een duurzaam veilige inrichting. Om die reden heeft de provincie Overijssel besloten om de weg aan te gaan passen. Provinciale Staten hebben daarbij gekozen voor een zogenaamd combinatiealternatief waarbij de weg ter hoogte van Zwolle uit 2 * 2 rijstroken zal bestaan.

De provinciale Planstudie/BesluitMER is in de loop van 2010 gereed. Op basis hiervan zal de provincie vervolgens in de loop van 2010 een voorontwerp-PIP (provinciaal bestemmingsplan) opstellen. Het voorontwerp-PIP wordt naar verwachting eind 2010 ter visie gelegd, gelijktijdig met de Planstudie/BesluitMER. Alle belanghebbenden kunnen vervolgens inspraakreacties indienen. Na behandeling daarvan wordt in 2011 door de provincie een ontwerp-PIP ter inzage gelegd waar zienswijzen tegen ingediend kunnen worden. Vervolgens wordt eind 2011 aan Provinciale Staten het plan ter vaststelling voorgelegd. Zij kunnen een besluit nemen over de inrichting van de N 340.

3.3.2 Gemeentelijk beleid

Mobiliteitsvisie (2009)

In maart 2009 is door de gemeenteraad van Zwolle de Mobiliteitsvisie vastgesteld. De Mobiliteitsvisie vervangt het GVVP uit 2001. De Mobiliteitsvisie richt zich vooral op niet-infrastructurele aspecten omdat dit tot op heden onderbelicht gebleven in het mobiliteitsbeleid van de gemeente. In de mobiliteitsvisie is de wens opgenomen om samen met Rijk en provincie onderzoek te verrichten naar de knoop A28 / N340 / Kranenburgweg.