direct naar inhoud van 4.4 Zichtlijnen Zwolle-IJsselkanaal Zwarte Water
Plan: Voorst
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09016-0004

4.4 Zichtlijnen Zwolle-IJsselkanaal Zwarte Water

Splitsingspunt Zwolle-IJsselkanaal – Zwarte Water

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0108.png"

Dit kruisende verkeer betreft onder andere de tankers die olie aanvoeren naar de olie opslag nabij het Zwarte Water. Deze opslag bevind zich op enkele honderden meters vanaf het splitsingspunt.
Daarnaast zijn er nog scheepsreparatiebedrijven, diverse ligplaatsen en een passantenhaven voor jachten.

Minimaal vrij te houden uitzichtsdriehoek

Het is voor de veiligheid van de scheepvaart dan van groot belang dat op de aansluiting van het Zwolle-IJsselkanaal met het Zwarte Water voldoende overzicht is over de vaarweg en het naderende scheepvaart verkeer. Hiertoe dient er bij splitsingspunten een zone te worden vrijgehouden van begroeiing en bebouwing, zodat het uitzicht van de schepen op de aansluitende vaarwegen voldoende is gewaarborgd.
De Richtlijn Vaarwegen (2005) geeft aan dat er een vrije zichtsdriehoek aanwezig moet zijn met in de as van de doorgaande vaarweg een lengte van 5 scheepslengtes en langs de as van de zijhaven een scheepslengte achter de doorgaande oeverlijn.

Vaarwegkenmerken

Het Zwarte Water stroomt van Zwolle naar het noorden richting Zwartemeer / Ketelmeer. Deze vaarweg is grotendeels in beheer bij Rijkswaterstaat (RWS). Het deel in Zwolle betreft een nevenvaarwater in beheer bij de gemeente Zwolle en is een vaarwater van lokaal belang met langs de oevers havens en een groot aantal kades en ligplaatsen.
De route Zwolle-IJsselkanaal – Zwarte Water is een doorgaande vaarroute geschikt voor Klasse Va schepen (110 meter * 11,4 meter). Deze vaarroute is in beheer bij RSW en maakt deel uit van de vaarweg corridor Amsterdam - Noord-Nederland. Het is een vaarweg uit de categorie Overige vaarwegen (OVW).

Vrije zichtlijnen

Komend vanuit Zwolle varend richting Zwarte Water dient er over de doorgaande vaarroute (c.q. het Zwolle-IJsselkanaal) een vrije zichtlengte te zijn van tenminste 550 meter (5 scheepslengtes van 110 meter). Deze zichtlengte dient aanwezig te zijn op 110 meter (een scheepslengte) vanaf de denkbeeldige doorgaande oeverlijn van de doorgaande vaarweg.
Daarnaast dient er komend vanaf het Zwolle-IJsselkanaal, varend richting Zwolle over de vaarroute door het Zwarte Water (in principe) ook een vrije zichtlengte te zijn van 550 meter. De huidige zichtlengte komend vanuit het Zwolle-IJsselkanaal voldoet niet aan deze eis. Daar het in Zwolle een nevenvaarwater betreft met veel haven functies, is kan hier eventueel worden volstaan met een kortere vrije zichtlengte (<5 L) over het Zwarte Water. Door RWS wordt aanbevolen de bestaande vrije zichtlengte (circa. 2 scheepslengtes) te handhaven. Deze zichtlengte dient aanwezig te zijn op 110 meter (een scheepslengte) vanaf de denkbeeldige doorgaande oeverlijn van het Zwarte Water.

Presentatie uitzichtsdriehoeken

Combinatie van de twee vrije zichtlijnen levert het minimaal vrij te houden gebied. Dit is weergegeven in de hierna volgende figuren.
In Figuur 1 zijn met dikke rode streepjeslijnen de zichtlijnen aangegeven. Het met rood aangegeven gebied dient te worden gevrijwaard van begroeiing en bebouwing.
De figuren 2 en 3 geven de nautische situaties weer die maatgevend zijn voor de zichtlijnen voor het veilig varen van Zwolle naar het Zwolle-IJsselkanaal en vice versa.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0109.png"

Figuur 1 Vrij te houden gebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0110.png"

Figuur 2 Vrije zichtlijn voor veilige invaart in het Zwolle-IJsselkanaal vanuit Zwolle

:afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0111.png"

Figuur 3 Vrije zichtlijn naar het Zwarte Water richting Zwolle vanuit het Zwolle-IJsselkanaal