direct naar inhoud van 3.4 Verkeersbeleid
Plan: Assendorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09011-0004

3.4 Verkeersbeleid

Mobiliteitsvisie

Het op dit moment vigerende Zwolse mobiliteitsbeleid vloeit voort uit het rijksbeleid en het provinciaal beleid en is verwoord in de Mobiliteitsvisie. De Mobiliteitsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 februari 2009.

Uit de Mobiliteitsvisie komt naar voren dat de verdere groei van de mobiliteit niet opgevangen kan worden door de mobiliteitsvraag te faciliteren met nieuwe infrastructuur. Zwolle heeft een gunstige positie qua ontwikkeling. In de na te streven doelen op het gebied van duurzaamheid, milieu, bereikbaarheid, economische groei, leefbaarheid en dergelijke is het daarom noodzakelijk om prioriteiten te stellen. De hoofddoelstelling voor het Mobiliteitsbeleid van de Gemeente Zwolle luidt daarom als volgt: "de kwaliteiten van Zwolle als bereikbare en gezonde stad vasthouden door, naast de noodzakelijke uitbreiding van de infrastructuur, de samenleving te mobiliseren om de groeiende vraag naar mobiliteit om te buigen in een duurzame richting".

Aanvullend hierop is het beleid Prioriteitswegen Zwolle vastgesteld. In dit beleid is vastgelegd welke wegen van belang zijn als route voor de hulpdiensten. Het doel is dat door de werking van het beleid Prioriteitswegen Zwolle de veiligheid verbetert doordat de bereikbaarheid voor de hulpdiensten is gewaarborgd.

Parkeervergunningen

Het aantal uit te geven parkeervergunningen in Assendorp is niet onbeperkt, het is gerelateerd aan het aantal beschikbare openbare parkeerplaatsen. Daarnaast kunnen per huishouden maximaal twee vergunningen worden verleend. Het is zeer wenselijk dat het aantal parkeerplaatsen in het bestemmingsplangebied, met name in het gereguleerde deel, wordt uitgebreid. Dit is geen eenvoudige opgave gezien de opzet van de buurt. Naast een beperkte uitbreiding van het aantal straatparkeerplaatsen moet dan vooral gedacht worden aan het realiseren van bewonersgarages of garages voor bezoekers en bewoners. Ook kan gedacht worden aan speciale terreinen voor bedrijfsauto's aan de rand van de wijk. Kansen hiervoor doen zich mogelijk voor op plaatsen als het voormalige Dellen Wuyts-terrein aan de Groeneweg, het parkeerterrein aan de Van Karnebeekstraat en langs de Oosterlaan en de Deventerstraatweg. Deze parkeerplaatsen moeten goed ruimtelijk ingepast worden en zijn erg kostbaar. Dit maakt de realisatie ervan moeilijk. Zowel bewoners, corporaties en gemeente dienen betrokken te worden bij de realisatie hiervan. Ook kan gericht gekeken worden naar het belonen van goed gedrag. Om deze reden zou ook onder andere verder ingezet kunnen worden op het stimuleren van het gebruik van deelauto's om de groei van het bezit van met name de tweede auto's in te dammen.