direct naar inhoud van 5.1 Toetsing
Plan: 1e wijziging bestemmingsplan Rondweg Enter 2010, Mettenkampsweg 11
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.WB2011000007-VA01

5.1 Toetsing

Met een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan Rondweg Enter 2010 kan de bestemming Wonen worden gewijzigd in de bestemming Bedrijf waarbij bedrijven van de categorie 1 en 2 worden toegestaan, zoals genoemd in de 'Staat van Bedrijfsactiviteiten' die als bijlage bij de regels van het moederplan is gevoegd. Ten behoeve van de bedrijfsfunctie mag de oppervlakte van alle gebouwen (inclusief (bedrijfs-) woningen en bijgebouwen bij woningen) worden vergroot met voor het perceel Mettenkampsweg 11/Rondweg 40 een maximale oppervlakte zoals genoemd in tabel 5.1.

Tabel 5.1 Maximale oppervlakte wijzigingsbevoegdheid bestemmingsplan Rondweg Enter 2010

adres   15% van oppervlakte perceel (in m²)   aanwezige bebouwing (in m²)   maximale oppervlakte bebouwing in nieuwe situatie  
Mettenkampsweg 11   1310   800   920  

Op het perceel Mettenkampsweg 11/Rondweg 40 is momenteel 800 m² bebouwing aanwezig, waarvan 500 m² zal worden gesloopt. De 2 woningen en het bijgebouw van elk 100 m² blijven staan. De nieuwe loods die wordt gebouwd is 620 m². De oppervlakte van de bebouwing op het perceel wordt daardoor in de nieuwe situatie 920 m², wat precies past binnen de maximaal toegestane oppervlakte zoals opgenomen in tabel 5.1.

In het bestemmingsplan is verder opgenomen dat als de wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast als er een bodemonderzoek, een flora- en faunaonderzoek en een inrichtingsplan worden overgelegd. Bij de beoordeling van het inrichtingsplan wordt getoetst op groen en groensingels, waterberging, verharding en parkeervoorzieningen op eigen terrein. Het inrichtingsplan is opgenomen in bijlage 1.

Bij de toepassing van de wijzigingsbevoegdheid vindt een evenredige belangenafweging plaats waarbij betrokken worden:

  • de mate waarin de belangen van gebruikers en/of eigenaren van de aanliggende gronden kunnen worden geschaad;
  • de mate waarin de uitvoerbaarheid is aangetoond, waaronder begrepen de toelaatbaarheid op het gebied van milieu, externe veiligheid, waterhuishouding, ecologie en archeologie;
  • de mate waarin de landschappelijke inpasbaarheid is aangetoond;
  • de mate waarin de verkeerssituatie wordt beïnvloed, waaronder begrepen de gevolgen voor de infrastructuur.

In het vorige hoofdstuk zijn de relevante onderzoeken verricht en is aangetoond dat deze aspecten geen belemmering vormen voor de ruimtelijke plannen op het perceel Mettenkampsweg 11/Rondweg 40.