direct naar inhoud van 4.4 Externe Veiligheid
Plan: Bestemmingsplan IJsselmeer
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0184.BP2013IJM-0202

4.4 Externe Veiligheid

Bij de externe veiligheid in het plangebied zijn vooral transportroutes van belang. Het gaat hierbij om de vaarwegen in het bestemmingsplangebied, namelijk de route Amsterdam-Lemmer en de route Urk-Den Oever.

De bestaande situatie heeft geen negatieve effecten op de overige functies in het plangebied. Wel geven de aanwezige transportroutes uitgangspunten voor dit bestemmingsplan. Dit staat hierna beschreven.

Vaarweg Amsterdam-Lemmer (VAL)

De VAL loopt door het IJsselmeer en het Markermeer. De beide routes zijn niet gelijkwaardig. Voor het gedeelte in de gemeente Urk is de route over het IJsselmeer van belang. Deze heeft een CEMT-klasse Vb. Dit betekent dat deze maximaal geschikt moet zijn voor een duwkonvooi van 1 x 2 bakken in de lengte, bedoeld voor het transport van maximaal 3200 ton goederen. De vaarweg heeft daarom een zone van tenminste 11,4 meter breed. De route is in dit bestemmingsplan specifiek geregeld, conform het oude bestemmingsplan. Op die manier zijn de vaarverbindingen beperkt tot een vast gebied en zijn negatieve effecten op de natuur en veiligheidsbelemmeringen voor andere gebruikers uit te sluiten. Deze zones zijn breder dan de minimale benodigde breedte voor deze klasse vaarweg.

Naast gewone goederen is de VAL ook een binnenvaartverbinding voor chemische clusters en achterlandverbindingen. Door deze transporten heeft de vaarroute aan weerszijden een plasbrandaandachtsgebied van 25 meter. Binnen die contour mogen geen (beperkt) kwetsbare objecten worden gerealiseerd. Dit plasbrandaandachtsgebied wordt echter niet specifiek geregeld in dit bestemmingsplan, maar valt binnen de aanduiding vaarweg.Binnen de contour worden geen (beperkt) kwetsbare objecten mogelijk gemaakt.

Rond de vaarweg is een plaatsgebonden risicocontour aanwezig. Ook deze hoeft niet specifiek geregeld te worden in dit bestemmingsplan, omdat binnen die contour geen (beperkt) kwetsbare objecten mogelijk worden gemaakt.

Bij nieuwe ontwikkelingen binnen een afstand van 200 meter rond de vaarweg moet het groepsrisico verantwoord worden. Daarbij gaat het om ontwikkelingen waarbij het aantal personen groter is dan 1.500 per hectare. Dit wordt eveneens niet binnen de genoemde afstand van 200 meter mogelijk gemaakt.

Route Urk-Den Oever

De vaarverbinding Urk Den Oever heeft ook een CEMT-klasse Vb. Hiervoor geldt dus ook een breedte van ten minste 11,4 meter. Ook voor deze verbinding is de breedte van de vaarweg conform het oude bestemmingsplan opgenomen. Voor deze vaarverbindingen zijn geen plasbrandaandachtgebieden en plaatsgebonden risicocontouren aanwezig. Een verantwoording van het groepsrisico, bij ontwikkelingen, is niet nodig. Over deze verbindingen vindt incidenteel transport van gevaarlijke stoffen plaats. Het Basisnet Water vormt de basis en het toetsingskader voor de externe veiligheid rond de vaarwegen.