direct naar inhoud van 4.4 Luchtkwaliteit
Plan: Buitengebied Rood voor rood Dwarsweg 5 Arriën
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0175.20101003005-va01

4.4 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) is de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. Deze wet heeft het Besluit luchtkwaliteit 2005 vervangen. De aanleiding daartoe is de maatschappelijke discussie die ontstond als gevolg van de directe koppeling tussen ruimtelijke ordeningsprojecten en luchtkwaliteit.

De directe koppeling had tot gevolg dat veel geplande (en als noodzakelijk of gewenst ervaren) projecten geen doorgang konden vinden in overschrijdingsgebieden. Bovendien moest voor ieder klein project met betrekking tot luchtkwaliteit een uitgebreide toets gedaan worden. Met de 'Wet luchtkwaliteit' en bijbehorende bepalingen en hulpmiddelen, wil de overheid zowel de verbetering van de luchtkwaliteit bewerkstelligen als ook de gewenste ontwikkelingen in ruimtelijke ordening doorgang laten vinden. De kern van de 'Wet luchtkwaliteit' bestaat uit de (Europese) luchtkwaliteitseisen.

Verder bevat zij basisverplichtingen op grond van de richtlijnen, namelijk: plannen, maatregelen, het beoordelen van luchtkwaliteit, verslaglegging en rapportage. In de algemene maatregel van bestuur 'Niet in betekenende mate' (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) zijn de uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Voor wat betreft de functie 'wonen' zijn locaties die niet meer dan respectievelijk 1500 (één ontsluitingsweg) of 3000 nieuwe woningen (twee ontsluitingswegen) omvatten aangemerkt als gevallen die niet in betekende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Het onderhavige project is, gelet op de beperkte omvang ervan, aan te merken als een project dat 'niet in betekende mate bijdraagt aan luchtverontreiniging'.

Voor wat betreft de 'omgekeerde toets' wordt het volgende opgemerkt.

Op basis van het verkeersmilieumodel van de gemeente Ommen blijkt voor het jaar 2020 ter plaats van het plan als gevolg van verkeersemissie plus achtergrondwaarde een gemiddelde jaaremissie fijnstof (PM10) van 17,12 ug/m3 en stikstofdioxide (NO2) van 9,6 ug/m3. Hiermee wordt ruim voldaan aan de gemiddelde jaargrenswaarden van 40 ug/m3 voor beide stoffen. Bijdrage van industriële bronnen is niet meegenomen in het verkeersmilieumodel. Gezien de afstand van 300 meter tot dichtstbijzijnde agrarische bedrijven aan de Dwarsweg kan worden gesteld dat luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor realisatie van deze woonbestemming en andersom ook geen belemmering vormt voor de bedrijfsvoering op de omliggende bedrijven.

Geconcludeerd wordt dat Wet Luchtkwaliteit en het Besluit NIBM geen belemmering vormt voor het project.