Plan: | Vollenhoverbrug |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.PB00009-VS01 |
Externe veiligheid gaat onder meer over het beheersen van de risico's voor de omgeving bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen - als vuurwerk, lpg en munitie - over weg, water, spoor en door buisleidingen.
Voor de rampen en crises die verband houden met externe veiligheid zijn vooral ongevallen met brandbare, explosieve of giftige stoffen van belangen. Deze ongevallen zijn te onderscheiden in drie typen.
De risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen dienen toe en aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daartoe zijn in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi, 27 mei 2004) regels gesteld. Bij het toekennen van bepaalde bestemmingen moet daarom twee zaken worden onderzocht.
De routering van gevaarlijke stoffen wordt sinds 1 augustus 1996 geregeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs). Als verplichte route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen kunnen daarvoor rijks-, provinciale en gemeentewegen worden aangewezen.
Op basis van artikel 18 van deze wet is de gemeenteraad bevoegd wegen of weggedeelten aan te wijzen waarvoor een routeplicht geldt. Deze route dient echter aan te sluiten op die route, die in dat kader door het rijk en de provincie is vastgesteld.
Hieronder volgt een toelichting per type.
Uit raadpleging van de "Risicokaart Flevoland" blijkt dat er geen risicovolle bedrijven of andere objecten in de directe nabijheid van het projectgebied liggen. Dit geldt ook voor bedrijven die in het Risicoregister gevaarlijke stoffen (Rrgs) zijn ingevoerd.
Nabij het projectgebied komen geen routes gevaarlijke stoffen voor.
Nabij het projectgebied zijn buisleidingen gelegen waardoor gevaarlijke stoffen worden getransporteerd. Voor en tijdens de werkzaamheden voor de vervanging van de Vollenhoverbrug zal de projectleider contact op nemen met de Gasunie over deze nabij de brug gelegen buisleidingen. Dit in verband met vereiste afstanden etc.
Uit gegevens van de gasunie blijkt dat het plaatsgebondenrisico van de naast gelegen leiding op het hart van de leiding ligt, daarnaast geldt een belemmeringsstrook van 5 m aan weerszijden van de leiding. Voor wat betreft het groepsrisico is geconstateerd dat er geen of een geringe toename is. De gegevens van de gasunie zijn opgenomen in bijlage 4 (gegevens gasunie).
In de toekomstige situatie wordt het fietspad afgescheiden van de rijstroken voor motorverkeer. De ontwikkeling is alleen ter verbetering van de verkeerveiligheid. Het aantal rijstroken op de brug blijft gelijk. De as van de weg blijft nagenoeg op dezelfde plaats en de verkeersintensiteit wordt door de aanpassing niet vergroot. Er is geen verwachting dat het groepsrisico zal toenemen door voorgenomen ontwikkeling.
Geconcludeerd wordt dat het aspect externe veiligheid geen nadere beschouwing behoeft.