Plan: | Wellerwaard |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.BP00479-VS01 |
In het kader van het MER en dit bestemmingsplan is een verkeerstudie uitgevoerd (Verkeersproductie Wellerwaard Emmeloord, projectnr. 155758, revisie 02, april 2010, Oranjewoud). In het onderzoeksrapport is de verkeersproductie van de Wellerwaard berekend en zijn de effecten op het omliggende wegennet beschreven. De resultaten en conclusie zijn hieronder weergegeven.
In onderstaande tabel is de totale verkeersproductie van de woningen en het recreatiestrand in het plangebied weergegeven.
Tabel 2.6: Verkeersproductie Wellerwaard
Hierbij kan worden opgemerkt dat de verkeersproductie van het recreatiestrand niet dagelijks voorkomt, maar een meer incidenteel, seizoens- en weersafhankelijk karakter heeft.
In tabel 2.7 is voor de verschillende wegen rond het plangebied de toename van de verkeersintensiteit als gevolg van de ontwikkelingen in de Wellerwaard weergegeven. Deze toename is inclusief de verkeersproductie van het recreatiestrand. Gelet op het incidentele karakter van de verkeersproductie van het recreatiestrand zal de toename van de verkeersintensiteit op de verschillende wegen gemiddeld iets lager zijn.
Tabel 2.7: Effecten op verkeersintensiteiten omliggend wegennet bij ontwikkeling
De grootste toename van de verkeersintensiteit wordt verwacht op de Kuinderweg tussen
de aansluiting van de Wellerwaard en de Muntweg. Per etmaal wordt hier een toename van ongeveer 810 tot 890 motorvoertuigen verwacht. De verkeersintensiteit op de Burchtweg zal niet toenemen. Het verkeer vanuit het plangebied wordt namelijk over een nieuwe ontsluitingsweg door het plangebied afgewikkeld.
In tabel 2.8 zijn de verwachte etmaalintensiteiten in 2020 na voltooiing van de ontwikkeling van de Wellerwaard weergegeven. Dit is inclusief de verkeersproductie van het recreatiestrand. Gemiddeld zullen de verkeersintensiteiten iets lager zijn vanwege het incidentele karakter van verkeer van en naar de recreatieplas.
Tabel 2.8: Verkeersintensiteiten 2020, afgerond op tientallen op grond van autonome ontwikkelingen én de ontwikkeling van Wellerwaard.
De conclusie luidt als volgt. Ten opzichte van de hoeveelheid verkeer die in de autonome situatie al op de diverse wegen aanwezig is, is de toename van de etmaalintensiteiten als gevolg van de ontwikkeling van Wellerwaard relatief gering. Op het Friesepad en de Casteleynsweg is de toename van de etmaalintensiteiten relatief groter. Gelet op de functie van deze wegen als erftoegangsweg is de in 2020 optredende verkeersintensiteit wél acceptabel.