Inhoudsopgave
1.1 Aanleiding tot herziening bestemmingsplan
1.2 Herzieningen perceelsniveau
3.1 Economische uitvoerbaarheid
3.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Hoofdstuk 1 Toelichting
1.1 Aanleiding tot herziening bestemmingsplan
Op 19 maart 2013 is het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ van de gemeente Losser vastgesteld. Vervolgens zijn er partiële herzieningen vastgesteld op respectievelijk 10 juni 2014,
10 november 2015, 20 juni 2017, 18 december 2018 en 9 maart 2021. Inmiddels zijn er weer een aantal aanpassingen nodig. Daarvoor is deze zesde partiële herziening ‘Partiële herziening Buitengebied, verzamelplan 2022’ opgesteld (hierna te noemen: Verzamelplan 2022).
Alle aanpassingen die in dit Verzamelplan 2022 worden gedaan, zijn van geringe omvang en sorteren geen (significante) effecten ten opzichte van het moederplan en de eerdere herzieningen. Het betreffen zeer geringe correcties en aanpassingen die de juridische regeling in overeenstemming brengt met de feitelijke situatie. Verder betreft het aanpassingen als gevolg van gewijzigd gemeentelijk beleid, bijvoorbeeld kamerverhuur, en betreft het voor een deel vergunde situaties die nu ook juridisch-planologisch worden geregeld.
Voor nadere informatie en onderzoeken over de gegeven bestemmingen, wordt daarom vooral verwezen naar de toelichting met de daarbij behorende bijlagen, behorende bij het op 19 maart 2013 vastgestelde bestemmingsplan ‘Buitengebied’.
In paragraaf 1.2 is een toelichting gegeven op de wijze waarop de wijzigingen zijn weergegeven. In paragraaf 1.3 en 1.4 zijn alle aanpassingen opgenomen die betrekking hebben op het
Verzamelplan 2022.
Toelichting
Dit bestemmingsplan is een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan ‘Buitengebied’. Dat wil zeggen dat het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ en de eerdere partiële herzieningen van kracht blijven, voor zover die in het voorliggende bestemmingsplan niet worden gewijzigd en aangevuld. De aanvulling bestaat uit een verbeelding en een set regels.
Regels
De regels zijn gebaseerd op de regels van het bestemmingsplan ‘Partiële herziening Buitengebied, verzamelplan 2020’ (hierna: Verzamelplan 2020). In de regels is door middel van doorhalingen aangegeven welke regelingen uit het Verzamelplan 2020 door dit nieuwe Verzamelplan 2022 zijn komen te vervallen. De aanvullingen ten opzichte van het Verzamelplan 2020 zijn vetgedrukt en rood weergegeven.
Deze regels vervangen integraal de regels van het Verzamelplan 2020 en moeten worden gelezen in samenhang met de verbeelding van het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ (het moederplan), de verbeelding van het Veegplan 2013, het Veegplan 2015, het Verzamelplan 2016, het Verzamelplan 2017, het Verzamelplan 2020 en de verbeelding van dit Verzamelplan 2022.
De vorengenoemde relatie met het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ (moederplan), en de veegplannen uit 2013 tot en met 2020 is juridisch geborgd in de regels (in artikel 50 (Overige regels), lid 4, Relatiebepaling).
Verbeelding
De verbeelding bevat, naast de plancontour die het gehele plangebied van het buitengebied omvat, een aantal bestemmingen en aanduidingen die de veranderingen op de verbeelding weergeven ten opzichte van het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ (moederplan). Waar een (gekleurde) bestemming op de verbeelding is opgenomen, wordt de bestemming uit het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ geheel vervangen door deze bestemming (inclusief nieuwe aanduidingen waar nodig).
Sinds de inwerkingtreding van het Verzamelplan 2020 is een aantal nieuwe partiële herzieningen en wijzigingsplannen in procedure gebracht en vastgesteld. Deze worden buiten het plangebied van het Verzamelplan 2022 gelaten, om te voorkomen dat deze worden overruled door het Verzamelplan 2022. Dit betreft de volgende bestemmingsplannen:
-
bestemmingsplan Buitengebied partiele herziening Bentheimerstraat 53-55 de Lutte (vastgesteld 2022-06-16);
-
bestemmingsplan Buitengebied wijzigingsplan Beuningerstraat 8 de Lutte (vastgesteld 2022-03-10);
-
bestemmingsplan Buitengebied wijzigingsplan Fleuerweg 1, Overdinkel (vastgesteld 2022-03-10);
-
Buitengebied, partiële herziening Nitertweg 4 Losser (vastgesteld 2021-11-19);
-
Buitengebied, partiële herziening Dinkeldal Noord, Kraal Teusink (ontwerp);
-
Buitengebied, partiële herziening Oldenzaalsestraat 135 Losser (vastgesteld 2022-10-04).
Ook zijn de volgende bestemmingsplannen – die buiten het Veegplan 2015, het Verzamelplan 2016, het Verzamelplan 2017 en Verzamelplan 2020 zijn gelaten – om diezelfde redenen opnieuw buiten dit Verzamelplan 2022 gelaten:
-
wijziging Beuningerstraat 12, De Lutte (vastgesteld 1-7-2014);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening Tuincentrum Wolters 2013 (vastgesteld 1-7-2014);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening Hoofdstraat 310-312 te Overdinkel (vastgesteld 9-9-2014);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening Hoge Kaviksweg 5 (vastgesteld 9-9-2014);
-
bestemmingsplan buitengebied, partiële herziening Hengelmansweg 4 De Lutte (vastgesteld 21-10-2014);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening Tankenbergweg 3 te De Lutte (vastgesteld 21-10-2014);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening Snippertweg 1-3 Losser (vastgesteld 8-9-2015);
-
bestemmingsplan Buitengebied 2013, partiële herziening Luttikhuisweg 1-3 te De Lutte) (vastgesteld 13-10-2015);
-
bestemmingsplan Buitengebied wijzigingsplan Belvedereweg 3 (vastgesteld 1-3-2016);
-
bestemmingsplan Buitengebied 2015, partiële herziening Veldovenweg (vastgesteld 2-2-2016);
-
Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied (Vp 2015) Lossersestraat 64 De Lutte (vastgesteld 8-11-2016);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening Bentheimerstraat 31-3-Hanhofweg 1-1A De Lutte (vastgesteld 23-5-2017);
-
bestemmingsplan Buitengebied, partiele herziening Daminksweg 1 (vastgesteld 20-6-2017);
-
Buitengebied, partiële herziening Bentheimerstraat ong. te De Lutte (vastgesteld 11-7-2017);
-
gemeente Losser bestemmingsplan Buitengebied partiele herziening Kampbrugweg 3 Beuningen (vastgesteld 19-12-2017);
-
bestemmingsplan Buitengebied wijzigingsplan Gildehauserweg 18 (vastgesteld 16-1-2018);
-
Buitengebied, partiële herziening landgoed teussink (vastgesteld 6-2-2018);
-
Buitengebied 2013, partiële herziening Honingloweg 30 te Losser (vastgesteld 5-6-2018);
-
paraplubestemmingsplan standplaatsen gemeente Losser (vastgesteld 18-12-2018);
-
bestemmingsplan Wonen aan het Dinkeldal (vastgesteld 12-03-2019);
-
bestemmingsplan Kerkstraat 30, Losser (vastgesteld 09-04-2019);
-
bestemmingsplan Buitengebied partiële herziening Bentheimerstraat 105 De Lutte (vastgesteld 13-06-2019);
-
bestemmingsplan Lomanskamp 2 Beuningen (vastgesteld 25-06-2019);
-
provinciaal inpassingsplan Punthuizen, Stroothuizen en Beuninger Achterveld (vastgesteld 10-07-2019);
-
wijzigingsplan Losser dorp wijzigingsplan Oldenzaalsestraat 39 (vastgesteld 16-07-2019);
-
bestemmingsplan Losser dorp uitwerkingsplan De Saller 2C te Losser (vastgesteld 17-09-2019);
-
bestemmingsplan Overdinkel 2014, herziening Invalsweg naast 8a (vastgesteld 17-09-2019);
-
bestemmingsplan Buitengebied partiele herziening Austweg-Peulkespad de Lutte (vastgesteld 17-09-2019);
-
bestemmingsplan Buitengebied vzp16, partiële herziening Landgoed Oldenzaalsestraat de Lutte (vastgesteld 26-09-2019);
-
provinciaal inpassingsplan Landgoederen Oldenzaal (vastgesteld 07-10-2019);
-
bestemmingsplan Losser dorp, partiële herziening Gronausestraat-Dr. Frederikstraat (vastgesteld 15-10-2019);
-
bestemmingsplan Buitengebied partiele herziening Tiekenveenweg 10 te Overdinkel (vastgesteld 03-12-2019);
-
wijzigingsplan Kraal de Kunne (vastgesteld 10-03-2020).
1.2 Herzieningen perceelsniveau
In deze paragraaf wordt ingegaan op de herzieningen welke ten opzichte van het vastgestelde bestemmingsplan op perceelsniveau in het nieuwe vast te stellen bestemmingsplan zijn opgenomen.
Beuningen
Harbertweg 1-3, Beuningen
Het perceel heeft de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' met bouwvlak. Op het perceel is een zorgboerderij vergund. Het desbetreffende pand krijgt de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - zorgboerderij'. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De aanduiding 'zorgboerderij' wordt toegevoegd in de bestemmingsomschrijving van artikel 5.1 (Agrarisch - Agrarisch bedrijf) onder sub u: een zorgboerderij voor dagbesteding, ter plaatse van de aanduiding 'zorgboerderij';
Het bestaande sub u t/m ee wordt vernummerd.
Aan de specifieke gebruiksregels wordt een nieuw sub m toegevoegd:
Onder strijdig gebruik met deze bestemming wordt begrepen het gebruik dat afwijkt van de bestemmingsomschrijving, waaronder in ieder geval wordt begrepen:
(...)
m. het gebruik van de gronden en bouwwerken ter plaatse van de aanduiding 'zorgboerderij' voor dak- of thuislozen, asielopvang, verslaafdenzorg en/of penitentiaire zorg of resocialisatie van (ex)gedetineerden en voor nachtopvang;
De regels en verbeelding worden zodanig aangepast.
Volterdijk 8, Beuningen
Het perceel heeft de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderij' met bouwvlak. Op basis van de bouwregels geldt de regel dat het aantal woningen per bestemmingsvlak ten hoogste één bedraagt, dan wel ten hoogste het ter plaatse aangeduide aantal. In het kader van rood-voor-rood zijn twee woningen toegestaan op het perceel. Deze situatie is vergund. De aanduiding 'maximum aantal wooneenheden' = 2 wordt toegevoegd op de verbeelding.
Ten behoeve van het landschappelijke inpassingsplan wordt in de specifieke gebruiksregels een nieuw artikel 33.4 sub j toegevoegd:
het gebruik van en het in gebruik laten nemen van gronden en bouwwerken overeenkomstig de in lid 33.1 opgenomen bestemmingsomschrijving, zonder de aanleg en instandhouding van de landschappelijke inpassing in overeenstemming met Bijlage 8 Landschappelijke inpassing Volterdijk 8 Beuningen, binnen een jaar na verlening van de omgevingsvergunning voor het bouwen.
In artikel 33.5 (Afwijken van de gebruiksregels) wordt hierop een afwijkingsbevoegdheid opgenomen in een nieuw sub j:
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in:
(...)
j. lid 33.4, sub j:
mits in plaats daarvan andere, gelijkwaardige landschapsmaatregelen worden getroffen, met dien verstande dat deze landschapsmaatregelen:
-
minimaal gelijkwaardig zijn aan de in het landschappelijk inpassingsplan opgenomen landschapsmaatregelen;
-
voorzien in een minimaal gelijk beschermingsniveau van de landschappelijke waarden waarvoor de in het landschappelijk inpassingsplan genoemde landschapsmaatregelen zijn bepaald.
-
zijn afgestemd op de specifieke omgevingskenmerken.
De regels en verbeelding worden zodanig aangepast. Het landschappelijke inpassingsplan wordt als bijlage 8 bij de regels gevoegd.
Holtweg 6, Beuningen
Het perceel heeft de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' met een bouwvlak. Er is een omgevinsvergunning verleend om de reeds bestaande bedrijfswoning te slopen en elders op het perceel te herbouwen als burgerwoning. Op de locatie aan de Holtweg 6 is namelijk geen agrarisch bedrijf meer actief. Het huidige bouwvlak krijgt de bestemming 'Wonen', het resterende deel de bestemming 'Agrarisch - 1'.
Ten behoeve van het landschappelijke inpassingsplan wordt in de specifieke gebruiksregels van beide bestemmingen een nieuw artikel 3.4 sub e (Agrarisch - 1) en een nieuw artikel 31.4 sub l toegevoegd:
het gebruik van en het in gebruik laten nemen van gronden en bouwwerken overeenkomstig de in lid 3.1 / 31.1 opgenomen bestemmingsomschrijving, zonder de aanleg en instandhouding van de landschappelijke inpassing in overeenstemming met Bijlage 7 Landschappelijke inpassing Holtweg 6 Beuningen, binnen een jaar na verlening van de omgevingsvergunning voor het bouwen.
In artikel 3.5 en 31.5 (Afwijken van de gebruiksregels) wordt hierop een afwijkingsbevoegdheid opgenomen in een nieuw sub d respectievelijk sub g:
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in:
(...)
d / g. lid 3.4, sub e / lid 31.4, sub l en m:
mits in plaats daarvan andere, gelijkwaardige landschapsmaatregelen worden getroffen, met dien verstande dat deze landschapsmaatregelen:
-
minimaal gelijkwaardig zijn aan de in het landschappelijk inpassingsplan opgenomen landschapsmaatregelen;
-
voorzien in een minimaal gelijk beschermingsniveau van de landschappelijke waarden waarvoor de in het landschappelijk inpassingsplan genoemde landschapsmaatregelen zijn bepaald.
-
zijn afgestemd op de specifieke omgevingskenmerken.
De regels worden zodanig aangepast. Het landschappelijke inpassingsplan wordt als bijlage 7 bij de regels gevoegd. De verbeelding wordt ook zodanig aangepast.
Paandersdijk 9, Beuningen
Het perceel heeft de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' met een bouwvlak. Op het perceel bevinden zich verschillende gemeentelijke monumenten. Deze monumenten krijgen de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding – gemeentelijk monument’. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Bentheimerdijk 1-1A, Beuningen
Het perceel heeft de bestemming 'Wonen'. Bij woning nummer 1 staat een bijbehorend bouwwerk buiten de woonbestemming, in de bestemming 'Agrarisch - 1'. Dit is niet wenselijk. Het bijbehorend bouwwerk wordt bestemd als 'Wonen'. Voor een stuk van de percelen wordt de woonbestemming gewijzigd naar 'Agrarisch - 1'. Zo blijft het netto oppervlak aan woonbestemming gelijk.
De verbeelding wordt als zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Beuningerveldweg 3, Beuningen
Het perceel heeft de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch Bedrijf' zonder bouwvlak of aanduiding. Ter plaatse wordt de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - plattelandswoning' toegevoegd op de verbeelding.
In artikel 5.1 wordt een nieuw sub v toegevoegd: "een plattelandswoning, ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - plattelandswoning';" De overige subleden worden opnieuw genummerd.
In artikel 1.84a "een voormalige agrarische bedrijfswoning die door derden, die geen functionele binding hebben met het bedrijf, mag worden bewoond"
In artikel 5 zijn verscheidene bouw- en gebruiksregels voor een bedrijfswoning ook van toepassing verklaard op de plattelandswoning.
De Lutte
Lutterkerkpad 4-4a, De Lutte
Het perceel heeft de bestemming 'Wonen' met bouwvlak. De woonbestemming (met bouwvlak) wordt verkleind en een deel van het perceel krijgt - in lijn met de omgeving - de bestemming 'Agrarisch - 2'. Dit is in het verleden met een omgevingsvergunning vergund. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Lossersestraat 72, De Lutte (Klompenmakerij Koop)
Het perceel heeft de bestemming 'Bedrijf' met bouwvlak. Op het perceel is een klompenmakerij met klompenmuseum en winkel voor werkschoeisel en -kleding gevestigd. Op het perceel gelden geen nadere aanduidingen. Echter, conform de systematiek van het plan Buitengebied worden dergelijke functies specifiek aangeduid op de verbeelding. Het perceel krijgt de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - klompenmakerij'. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De aanduiding wordt toegevoegd in de bestemmingsomschrijving van artikel 7.1 (Bedrijf) onder sub u: een klompenmakerij, waaronder een klompenmuseum met ontvangst, rondleiding, theeschenkerij en een winkel voor werkschoeisel en - kleding, ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - klompenmakerij';
Het bestaande sub u t/m cc wordt vernummerd.
In de specifieke gebruiksregels van artikel 7.4 wordt in een nieuw sub k toegevoegd: de winkel voor werkschoeisel en -kleding ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - klompenmakerij' bedraagt niet meer dan 100 m2.
Nabij Lossersestraat 71, De Lutte
Nabij het perceel aan de Lossersestraat 71 geldt voor een stuk perceel de bestemming 'Natuur - Natuur en bos'. Dit stuk perceel krijgt de bestemming 'Agrarisch - 1'. Hier is sprake geweest van een grondruil tussen Natuurmonumenten, de provincie en de particuliere eigenaar. De grondruil is de reden voor de bestemmingswijziging. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Denekamperstraat 3, De Lutte
Het perceel heeft de bestemming 'Wonen'. Op het perceel is een bijeenkomstruimte toegestaan in het hoofdgebouw, voor onder andere lezingen, kleine feestjes, vergaderingen, dinners, et cetera. Dit is in het verleden met een omgevingsvergunning vergund. Hier wordt de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - bijeenkomstruimte' aangebracht. De aanduiding wordt toegevoegd in de bestemmingsomschrijving van artikel 31.1 (Wonen) onder sub q: een bijeenkomstruimte bestemd voor vergaderingen, bijeenkomsten, kleine partijen en dinners, met ondergeschikte horeca in de vorm van catering, ter plaatse van de aanduiding ‘specifieke vorm van wonen – bijeenkomstruimte’;
Het bestaande sub q t/m w wordt vernummerd.
De regels en verbeelding worden zodanig aangepast.
De Poppe 6, De Lutte
Het perceel heeft de bestemming 'Verkeer' met aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - verzorgingsplaats'. De aanduiding is bedoeld als verzorgingsplaats voor vrachtverkeer met daarbij behorende dienstverlening, horeca en sanitaire voorzieningen. De bijbehorende wasserrette valt buiten de aanduiding. Dit wordt gelegaliseerd door de aanduiding ter plaatse van de wasserette te vergroten. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Harinkweg 7, De Lutte
Het adres heeft de bestemming 'Wonen' met bouwvlak. Op basis van een wijzigingsbevoegdheid wordt het bouwvlak verplaatst binnen de woonbestemming en naastgelegen bestemming
'Agrarisch - 2'. Er is een landschappelijk inpassingsplan opgsteld.
Ten behoeve van het landschappelijke inpassingsplan wordt in de specifieke gebruiksregels een nieuw artikel 31.4 sub m toegevoegd:
het gebruik van en het in gebruik laten nemen van gronden en bouwwerken overeenkomstig de in lid 33.1 opgenomen bestemmingsomschrijving, zonder de aanleg en instandhouding van de landschappelijke inpassing in overeenstemming met Bijlage 9 Landschappelijke inpassing Harinkweg 7 De Lutte, binnen een jaar na verlening van de omgevingsvergunning voor het bouwen.
In artikel 33.5 (Afwijken van de gebruiksregels) wordt hierop een afwijkingsbevoegdheid opgenomen in een nieuw sub g:
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in:
(...)
g. lid 33.4, sub l en m:
mits in plaats daarvan andere, gelijkwaardige landschapsmaatregelen worden getroffen, met dien verstande dat deze landschapsmaatregelen:
-
minimaal gelijkwaardig zijn aan de in het landschappelijk inpassingsplan opgenomen landschapsmaatregelen;
-
voorzien in een minimaal gelijk beschermingsniveau van de landschappelijke waarden waarvoor de in het landschappelijk inpassingsplan genoemde landschapsmaatregelen zijn bepaald.
-
zijn afgestemd op de specifieke omgevingskenmerken.
De regels en verbeelding worden zodanig aangepast. Het landschappelijke inpassingsplan wordt als bijlage 9 bij de regels gevoegd.
Poortbultenweg 4, De Lutte
Het perceel heeft de bestemming ‘Wonen’ en maakt onderdeel uit van hetzelfde bestemmingsvlak als de woningen aan het Binkhorsterkerkpad 9-9a. Hierdoor is er planologisch geen woning meer toegestaan aan de Poortbultenweg 4 en dat is niet juist. Deze bestemmingsvlakken worden gesplitst, zodat aan de Poortbultenweg 4 sprake is van één bestemmingsvlak. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Fleerderesweg 2, De Lutte
Het perceel heeft de bestemming ‘Wonen’. Echter valt niet alle bebouwing binnen het bestemmingsvlak. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Middelkampweg 2-2a, De Lutte
Het perceel heeft de bestemming 'Wonen - Voormalige boerderij'. Op het perceel zijn twee vergunde woningen aanwezig. Op basis van het bestemmingsplan is op het perceel maximaal één woning toegestaan. Met voorliggende partiële herziening wordt geregeld dat, conform de vergunde situatie, op het perceel twee woningen zijn toegestaan. De verbeelding wordt zodanig aangepast door het maximaal aantal wooneenheden aan te duiden als twee. Daarnaast wordt het bouwvlak verwijderd, nu de systematiek van 'Wonen - Voormalige boerderij' niet met bouwvlakken werkt. De regels behoeven geen aanpassing.
Duivelsdijk 3a, De Lutte
Op het perceel bevindt zich een veldschuur die al voor de jaren ’90 aanwezig was en op basis van het destijds geldende overgangsrecht als legaal moet worden aangemerkt. Met voorliggende partiële herziening wordt deze schuur op de verbeelding aangeduid als 'specifieke vorm van agrarisch - veldschuur'. Hierdoor behoort eventuele herbouw (in dezelfde oppervlakte en inhoud) tot de mogelijkheden. De regels behoeven geen aanpassing.
Kadastraal perceel gem. Losser, sectie E, nummers 3183 en 3284
Op het perceel, nu nog behorende bij het woonperceel aan de Denekamperstraat 14-14a, bevindt zich een landschapsontsierende schuur die in het kader van Rood-voor-Rood gesloopt wordt. De grondeigenaar Natuurmonumenten is voornemens om na sloop deze percelen in te richten als kruiden- en faunarijk grasland. Om deze inrichting mogelijk te maken wordt de bestemming ‘Wonen’ op voornoemde percelen gewijzigd in ‘Agrarisch - 1’.
Overdinkel
Ruhenbergerweg 21, Overdinkel
Het perceel heeft de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' met een bouwvlak en een aanduiding 'intensieve veehouderij'. De mestvergister ligt buiten het bouwvlak en de aanduiding 'intensieve veehouderij'. Beide worden vergroot ten behoeve van de mestvergister. Ook wordt op de locatie van de mestvergister de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - mestvestgister' opgenomen. In de regels wordt opgenomen dat ter plaatse van deze aanduiding uitsluitend een mestvergister mag worden gebouwd. Dit wordt in artikel 5.2.1 in een nieuw sub v opgenomen.
Dit is in het verleden met een omgevingsvergunning vergund. De verbeelding en regels worden zodanig aangepast.
Ruhenbergerweg 12, Overdinkel
Het perceel is bestemd als 'Wonen' met een bouwvlak. De bestaande woning met bijbehorende bouwwerken worden gesloopt. De woning en bijbehorende bouwwerken worden herbouwd. Ze worden gedeeltelijk buiten het bouwvlak en de bestemming 'Wonen' (in 'Agrarisch - 1') gebouwd. Dit is in het verleden met een omgevingsvergunning vergund. Het bouwvlak en de bestemming worden hierop aangepast. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Goormatenweg 47, Overdinkel
Het perceel is bestemd als 'Wonen'. Gemeente Losser heeft Het Oversticht gevraagd om een karakteristieke waardebepaling te maken voor het pand aan de Goormatenweg 47 te Overdinkel. De rapportage is opgenomen als bijlage bij de toelichting van het verzamelplan. Naar aanleiding van het onderzoek worden een aantal panden aangeduid als 'karakteristiek'. De verbeelding wordt zodanig aangepast. De regels behoeven geen aanpassing.
Overig – Glanerbeek
De Glanerbeek is heringericht waardoor de huidige loop van de watergang niet meer overeenkomt met de bestemde situatie. Bestemmingen worden in overeenstemming gebracht met de feitelijke situatie. De verbeelding wordt zodanig aangepast. Op de plek waar de dubbelbestemming – Herinrichting beek is vervallen is de gebiedsaanduiding ‘Overige zone – waterstaat herinrichting beek vervallen’ opgenomen. Dit is toegevoegd in artikel 48 van de regels.
1.3 Overige herzieningen
Naast de in paragraaf 1.2 vermelde aanpassingen van het bestemmingsplan worden de volgende herzieningen aangebracht. Deze zijn ingegeven vanuit een oogpunt van verbetering, dan wel uit een oogpunt van actualisering.
Mantelzorg
Overal waar het bestemmingsplan regels stelt over mantelzorg, wordt dit geschrapt. Dit in het licht van het onder voorwaarden vergunningsvrij kunnen realiseren van mantelzorg op grond van artikel 2 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor). De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Regeling hoofdgebouwen, aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen
De huidige regeling voor woningen en bedrijfswoningen levert onduidelijkheden op met betrekking tot de inhoud van een hoofdgebouw. Er wordt beter onderscheid gemaakt tussen hoofdgebouwen en bijbehorende bouwwerken. Daarbij worden de termen aan- en uitbouwen en bijgebouwen gewijzigd naar bijbehorende bouwwerken. De aanpassing behelst ook het wijzigen van een aantal begrippen, het opnemen van een bouwhoogte, het verkleinen van de afstand van 3 meter achter de gevel tot 1 meter en het toevoegen van twee afwijkingsregels.
Ecologische Hoofdstructuur (EHS)
De Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is gewijzigd naar Natuurnetwerk Nederland (NNN). Het begrip EHS uit artikel 1.42 wordt geschrapt. In artikel 1.76a wordt het begrip NNN toegevoegd: het Nederlands netwerk van bestaande en nieuw aan te leggen natuurgebieden met bestaande en potentiële natuurwaarden van (inter)nationaal belang met als doel de veiligstelling van soorten en ecosystemen;
Verder wordt de term EHS overal aangepast in NNN in de planregels. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Begrip huishouden
Het begrip huishouden wordt toegevoegd aan de regels. Een nieuw artikel 1.55a wordt toegevoegd, waarin huishouden als volgt wordt gedefinieerd: een zelfstandig dan wel samenwonend persoon of personen die binnen een complex van ruimten gebruik maken van dezelfde voorzieningen, zoals keuken, sanitaire voorzieningen en entree, waarbij sprake is van onderlinge duurzame verbondenheid en continuïteit in de samenstelling ervan, zulks met inbegrip van familiare verbanden;
Ook wordt een nieuw artikel 1.100a toegevoegd, waarin het begrip wonen als volgt wordt gedefinieerd: het huisvesten van één huishouding in een woonhuis of in een woning van een woongebouw, waarbij het woonhuis c.q. de woning uitsluitend mag worden gebruikt voor permanente bewoning.
De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Verbod kamerverhuur
Kamerverhuur wordt uitgesloten via de algemene gebruiksregels. Losser heeft een aantrekkelijk buitengebied dat zich kenmerkt door een mix van functies als landbouw, natuur, toerisme en bedrijvigheid, recreatie en wonen. Al deze functies vragen om ruimte waardoor de druk op het buitengebied in de huidige situatie al behoorlijk is. Gelet hierop vindt de gemeente het ongewenst om woningen in het buitengebied mede te mogen gebruiken voor kamerverhuur. Dit zou namelijk betekenen dat in een maximale planologische omvang, een situatie waarbij alle woningen in het buitengebied mede gebruikt worden voor kamerverhuur, er een forse toename plaats zou vinden van de druk op het buitengebied. Dit is ongewenst en gaat ten koste van de aantrekkelijkheid en belevingswaarde van het buitengebied.
In artikel 47.1 wordt een nieuw sub h toegevoegd:
Tot een strijdig gebruik van gronden en bouwwerken wordt in ieder geval gerekend:
(...)
h. het gebruik en laten gebruiken van bouwwerken voor kamerverhuur.
In een nieuw artikel 1.56a wordt kamerverhuur gedefinieerd: het in gebruik (laten) hebben en/of (laten) geven van een (gedeelte van een) hoofdgebouw of met het hoofdgebouw verbonden bijbehorende bouwwerken door meer dan één huishouden, waarbij bewoners verblijven in onzelfstandige woonruimten, al dan niet gebruik makend van gemeenschappelijke voorzieningen.
De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Reconstructiewet
De Reconstructiewet en de daarbij behorende zonering is ingetrokken. Op de verbeelding blijft deze zonering nog wel gehandhaafd, maar de beperkingen die deze regeling met zich meebracht voor Rood voor Rood, kleinschalig kamperen, niet-agrarische bedrijvigheid en landhuizen wordt in de regels geschrapt. De beperkingen voor intensieve veehouderijen ter plaatse van de 'reconstructiewetzone - extensiveringsgebied' en 'reconstructiewetzone - verwevingsgebied' om zich nieuw te vestigen, te hervestigen of om uit te breiden blijven wel in de regels staan. De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Wijzigingsbevoegdheid niet-agrarische bedrijvigheid in Agrarisch - Agrarisch bedrijf
In de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' zit in artikel 5.8 sub a een wijzigingsbevoegdheid naar niet-agrarische bedrijvigheid: Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de bestemming na beëindiging van het agrarisch bedrijf wordt gewijzigd in de bestemming ‘Bedrijf’ of ‘Recreatie – Verblijfsrecreatie’, mits:
-
het gaat om kleinschalige bedrijvigheid, die is genoemd in de als bijlage 3 bij deze regels opgenomen Staat van bedrijven onder de categorieën 1 en 2, dan wel naar de aard en invloed op de omgeving gelijk te stellen bedrijvigheid;
-
na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid de regels van artikel 7 respectievelijk 21 van overeenkomstige toepassing zijn;
(...)
In het artikel wordt aangegeven dat de bestemming gewijzigd kan worden in 'Recreatie - Verblijfsrecreatie' en dat het dan moet gaan om kleinschalige bedrijvigheid als genoemd in de bijlage Staat van bedrijven. In de bijlage worden echter geen verblijfsrecreatieve mogelijkheden genoemd. Dit is ook niet gewenst. Daarom wordt mogelijkheid om te wijzigen in 'Recreatie - Verblijfsrecreatie' geschrapt.
In de regels wordt de verwijzing naar 'Recreatie - Verblijfsrecreatie' (aanhef) en artikel 21 (sub b) geschrapt. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Afwijkingsbevoegdheid tweede huishouden (inwoning)
In de afwijkingsbevoegdheden voor een tweede huishouden ten behoeve van inwoning wordt nu standaard aangegeven dat afgeweken wordt van de voorwaarde dat een woning niet gesplitst mag worden in meer dan één woning. Echter, ook met een tweede huishouden bedoeld voor inwoning is geen sprake van meer dan één woning. De verwijzing klopt dus niet. In de specifieke gebruiksregels van artikelen 5, 6, 7, 11, 14, 19, 21, 25, 31, 32 en 33 wordt een verbod opgenomen:
x. het gebruik van een woonhuis voor meer dan één huishouden;
In de afwijkingsbevoegdheid voor een tweede huishouden ten behoeve van inwoning wordt naar dit (nieuwe) verbod verwezen. De overige subleden in de specifieke gebruiksregels en afwijken van de gebruiksregels worden vernummerd.
Daarnaast wordt in de afwijkingsbevoegdheden voor een tweede huishouden ten behoeve van inwoning standaard aangegeven dat afgeweken kan worden onder (o.a.) de voorwaarde dat de bestaande bouwmassa niet mag worden vergroot. Dit is niet wenselijk, omdat de bestaande bouwmassa niet per se de maximaal toegestane bouwmassa is.
De voorwaarde 'de bestaande bouwmassa niet wordt vergroot' wordt geschrapt uit deze afwijkingsbevoegdheden. De voorwaarde dat geen sprake mag zijn van van splitsing in meerdere woningen, blijft wél staan. De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
De aanpassingen worden doorgevoerd in de regels. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Artikel 5.3, foutieve verwijzing
In het artikel 5.3 sub b, afwijken van de bouwregels in de bestemming 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' wordt foutief verwezen. Het artikel luidt nu:
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in:
(…)
b. lid 5.2.1, sub k:
en worden toegestaan dat een tweede bedrijfswoning wordt gebouwd, mits: (...)
De verwijzing moet luiden dat kan worden afgewezen van het bepaalde in lid 5.2.1, sub l (in plaats van k). De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Typefouten
Her en der wordt een kleine typefout hersteld in de regels. De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Definitie veldschuur
In artikel 1.96a wordt het begrip veldschuur gedefinieerd: een geheel buiten bouwvlakken/bouwpercelen staande schuur, die wordt of werd gebruikt voor het stallen of het melken van vee, dan wel de opslag van landbouwproducten of agrarische werktuigen, de opslag van overige goederen en naar de aard daarmee gelijk te stellen gebruik;
De aanpassingen worden doorgevoerd in de regels. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Definitie verblijfsrecreatie
In artikel 1.96b wordt het begrip verblijfsrecreatie gedefinieerd: een vorm van recreatie gericht op ontspanning of vrijetijdsbesteding van recreanten die elders hun hoofdverblijf hebben, en voor een bepaalde periode waarbij ten minste één overnachting plaatsvindt;
De aanpassingen worden doorgevoerd in de regels. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Verblijfsrecreatie
Een aantal verblijfsrecreatieve regelingen (in diverse bestemmingen) behoeven aanpassing. De aanpassingen worden doorgevoerd in de regels. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Rood voor rood
De wijzigingsbevoegdheid Rood voor Rood wordt aangepast naar aanleiding van het beleid 'Buitengebied met kwaliteit'.
Besluiten Natura 2000-gebieden
De ontwerp-besluiten worden vervangen door de definitieve besluiten voor Natura 2000-gebieden Dinkelland en Landgoederen Oldenzaal in de bijlagen bij de regels.
Aanlegvergunning artikel 3 en 4
In artikel 3.6 en 4.6 zit een aanlegverbod voor:
-
het aanplanten van bomen en/of houtgewas ten behoeve van bosaanplant tot een aaneengesloten oppervlakte van ten hoogste 1 ha;
-
het inrichten van gronden ten behoeve van natuurontwikkeling tot een aaneengesloten oppervlakte van ten hoogste 1 ha;
Deze twee leden vervallen, zodat bosaanplant en natuurontwikeling bij recht mogelijk is binnen de bestemming. De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Splitsing karakteristiek hoofdgebouw
In afwijken van de gebruiksregels in de artikelen 31.5, onder b (Wonen) en 33.5, onder c (Wonen - Voormalig boerderij) zit de mogelijkheid om een karakteristiek hoofdgebouw te splitsen in meerdere woningen. Onder punt 3 staat aangegeven dat de karakteristieke woning/woonboerderij behouden moet blijven. Ter verduidelijking wordt in de aanhef toegevoegd dat het moet gaan om een karakteristiek hoofdgebouw: (...) en worden toegestaan dat een karakteristiek hoofdgebouw in twee afzonderlijke wooneenheden wordt gesplitst, mits: (...)
Voorts wordt onder sub 1 en 3 verwezen naar 'de inhoud van het hoofdgebouw' en dat 'het karakteristieke hoofdgebouw' moet worden behouden.
Onder een nieuw artikel 1.60b wordt het begrip karakteristiek gedefinieerd als: gebouwen die geen monument zijn maar wel positief bijdragen aan de bijzondere (bebouwings-)kenmerken van de plek, bijvoorbeeld door de situering, de bouwmassa, gevelcompositie en/of de bouwstijl, en waarvan de uitstraling om die reden het behouden waard is.
De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Artikel 5.1, foutieve aanduiding
Artikel 5.1 sub c, uit de bestemmingsomschrijving van 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf' luidt: een agrarisch loonbedrijf, ter plaatse van de aanduiding 'agrarisch loon-bedrijf';
De aanduiding moet luiden: 'agrarisch loonbedrijf'
De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Definitie bedrijfswoning
De definitie van bedrijfswoning uit artikel 1.21 wordt aangepast. In het begrip bedrijfswoning staat dat deze "noodzakelijk" moet zijn. Uit jurisprudentie volgt echter dat het toestaan van een (eerste) bedrijfswoning in verband met toezicht en controle, gelet op de huidige technieken (camera's, alarminstallaties et cetera), onvoldoende is voor het aantonen van de noodzaak voor een bedrijfswoning. Uit jurisprudentie volgt dat het voor de vraag of een bedrijfswoning noodzakelijk is, het van belang is of de bedrijfsprocessen ter plaatse zoveel tijd en aandacht opeisen, dat op grond daarvan een redelijk belang om op het perceel te wonen aanwezig is. Als dit als uitgangspunt wordt genomen, dan is er in veel gevallen geen noodzaak voor een bedrijfswoning. Dit is niet wenselijk.
Artikel 1.21 komt te luiden: een woning in of bij een gebouw of op een terrein, die hoort bij en waarvan (een lid van) het huishouden functioneel gebonden is aan een bedrijf, instelling of voorziening in dat gebouw of op dat terrein;
De regel wordt zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Normering NGE bedrijfswoningen
De voorwaarden voor een tweede bedrijfswoning gaan nog uit van NGE. Dit is verouderd. Artikel 5.3 sub b komt als volgt te luiden, waarbij de verwijzing naar artikel 5.2.1 sub k wordt aangepast naar artikel 5.2.1 sub l:
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in:
(...)
b. lid 5.2.1, sub l:
en worden toegestaan dat een tweede bedrijfswoning wordt gebouwd, mits:
-
de tweede bedrijfswoning noodzakelijk is voor de doelmatige bedrijfsvoering van het agrarisch bedrijf, waarbij sprake is van een duurzaam meermansbedrijf gericht op het houden van levende have;
-
er geen sprake is van onevenredige schade voor de aangrenzende (agrarische) bedrijven, in die zin dat de bedrijven in hun ontwikkelingsmogelijkheden worden beperkt;
-
er in het verleden niet eerder een tweede bedrijfswoning is gebouwd;
-
er een positief, onafhankelijk deskundigenadvies omtrent de noodzaak van een tweede bedrijfswoning is uitgebracht;
-
geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld, de cultuurhistorische, de waterhuishouding, natuurlijke en landschappelijke waarden en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.
De normering NGE wordt ook gebruikt in artikelen 3.3 sub c; artikel 4.3 sub c; 5.3 sub d. Ook in deze artikelen worden de voorwaarden aangepast.
Waarde - Landgoed
Binnen de dubbelbestemming 'Waarde - Landgoed' is in afwijken van de bouwregels (artikel 42.3) een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor het bouwen van een gebouw met een oppervlakte van 100 m2 per landgoed, ten behoeve van het beheer van het landgoed. Deze bevoegdheid is niet gebonden aan nadere voorwaarden. Dit is niet wenselijk. Het is wenselijk hier een aantal nadere voorwaarden aan te verbinden. Artikel 42.3 komt te luiden:
Bij een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van het bepaalde in:
a. lid 42.2.1:
voor het bouwen van een gebouw met een oppervlakte van 100 m2 per landgoed, ten behoeve van het beheer van het landgoed, mits:
-
de bebouwing qua situering aansluit bij de bestaande bebouwing
-
de landschappelijke inpassing voldoende is gewaarborgd door middel van een landschappelijk inpassingsplan;
-
is aangetoond dat geen onvenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.
De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Omheiningen paardrijbakken
In de afwijking van de gebruiksregels in de artikelen 3.5 sub c, onder 3 (Agrarisch - 1); 4.5 sub c, onder 3 (Agrarisch - 2); 31.5 sub f, onder 3 (Wonen); 32.5 sub c, onder 3 (Wonen - Landhuis); 33.5 sub i, onder 3 (Wonen - Voormalig boerderij) is het volgende opgenomen:
de bouwhoogte van de omheiningen van paardrijbakken ten hoogste 1,8 m zal bedragen, met dien verstande dat de afrasteringen en omheiningen transparant zullen worden vormgegeven;
Omdat onduidelijkheid kan bestaan over het begrip transparant, wordt deze voorwaarde aangepast naar: de bouwhoogte van de omheiningen van paardrijbakken ten hoogste 1,8 m zal bedragen, met dien verstande dat sprake moet zijn van open afrasteringen en omheiningen;
De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Verwijzing naar 'overige zone - essen'
In een aantal regels wordt verwezen naar de aanduiding 'essen'. Dit moet zijn 'overige zone - essen'. De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Artikel 5.8.3
In de aanhef van artikel 5.8.3 staat "…waarbij één of meerdere extra woningen worden gerealiseerd, mits...". Het huidige beleid gaat uit van maximaal één woning. Dit wordt gewijzigd in "…waarbij één woning wordt gerealiseerd, mits...:". De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Omissie verbeelding en regels 'Recreatie - Verblijfsrecreatie'
Op de verbeelding van de bestemming ‘Recreatie - Verblijfsrecreatie’ wordt op sommige percelen een bebouwingspercentage aangeduid. De regel en aanduiding van het bebouwingspercentage komt echter niet terug in de planregels van deze bestemming. De regels worden zodanig aangepast. De verbeelding behoeft geen aanpassing.
Hoofdstuk 2 Milieuaspecten
In een bestemmingsplan dient te worden aangetoond dat sprake is van een ‘goede ruimtelijke ordening’. Onderdeel hiervan is dat het plan niet in strijd is met een aantal milieuaspecten, zoals bodem en water.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een partiële herziening van het in 2013 vastgestelde bestemmingsplan ‘Buitengebied’. De zaken die door middel van dit plan worden gerepareerd, zijn over het algemeen van beperkte omvang en van ondergeschikte aard. Ook betreft het voor een deel de juridisch-planologische vertaling van reeds vergunde situaties, waarbij de milieuaspecten aan bod komen in die omgevingsvergunning zelf. Een verwijzing naar de milieuaspecten in de toelichting van dit vastgestelde moederplan volstaat dan ook.
Hoofdstuk 3 Uitvoerbaarheid
3.1 Economische uitvoerbaarheid
De aanpassingen die in het Verzamelplan 2022 worden gedaan op het bestemmingsplan ‘Buitengebied’ hebben alle betrekking op het vastleggen van feitelijk bestaande situaties, het juridisch-planologisch vertalen van vergunde situaties, het doorvoeren van gemeentelijk beleid of ontwikkelingsmogelijkheden die reeds middels eerdere planologische herzieningen waren vastgelegd.
De mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen zijn in dit plan beperkt en zijn van dusdanige aard dat beperkt gemeenschapsgelden moeten worden aangesproken. Kostenverhaal in het algemeen en in het kader van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vindt niet plaats, omdat geen nieuwe bouwplannen mogelijk worden gemaakt.
3.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Het ontwerpbestemmingsplan is gedurende zes weken ter inzage gelegd. Gedurende deze periode heeft iedereen de mogelijkheid gehad om een zienswijze in te dienen. Er zijn twee zienswijzen binnengekomen, welke niet tot aanpassing van het plan leiden. De zienswijzen en reactie zijn opgenomen in de Nota zienswijzen (bijlage 2). Daarnaast zijn een aantal ambtshalve wijzigingen verwerkt, welke nader zijn toegelicht in de Nota zienswijzen. De ambtshalve wijzigingen zijn ook ten behoeve van het totale overzicht verwerkt in hoofdstuk 1.2 en 1.3.
