direct naar inhoud van 4.5 Parkeren
Plan: Overdinkel 2004, partiële herziening kulturhus
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0168.01BP0004PH01-0401

4.5 Parkeren

Om een zo betrouwbaar mogelijke inschatting te kunnen maken van de effecten op het gebied van parkeren als het kulturhus wordt gerealiseerd, is op donderdag 14 en zaterdag 16 oktober een parkeeronderzoek in het centrum van Overdinkel uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is onder andere om inzicht te krijgen in de huidige parkeersituatie in de omgeving van het huidige dorpshuis/sporthal. Het onderzoek behelst echter een groter gebied dan de directe omgeving van het toekomstige kulturhus. De uitgebreide resultaten staan vermeldt in de rapportage ‘Verkeersonderzoek Centrum Overdinkel’, met kenmerk lsr-588.

In het kader van dit bestemmingsplan wordt uitsluitend ingegaan op het gebied in de directe omgeving van het toekomstige kulturhus. In deze paragraaf gaan wij in op de berekende parkeervraag die de nieuwe voorzieningen met zich meebrengen. De uitgangspunten voor deze berekening zijn weergegeven in tabel 1.

Functie   huidige omvang   toekomstige omvang  
Omgeving kulturhus  
gezondheid   6 behandelkamers   13 behandelkamers  
kinderdagverblijf   0 arbeidsplaatsen   8 arbeidsplaatsen  
cultuur/wijkgebouw/horeca   370 m2 bvo   850 m2 bvo  
sport   1040 m2 bvo   1.000 m2 bvo  
bibliotheek   385 m2 bvo   140 m2 bvo  
school   0   6 klassen  

Tabel 1: Huidige en toekomstige invulling omgeving kulturhus Overdinkel

Op basis van deze gegevens en de bevindingen uit het parkeeronderzoek (parkeerkental bepaling per functie) is een prognose gemaakt voor de toekomstige parkeervraag rondom het kulturhus. In tabel 2 is de parkeervraag weergegeven, voor zover deze betrekking heeft op het bestemmingsplan kulturhus. Hierbij is onderscheid gemaakt in drie verschillende (maatgevende) momenten. Het betreft de donderdagmiddag om 14.00 uur, dat als maatgevend moment op een gemiddelde werkdag wordt beschouwd. Daarnaast is donderdagavond 20.00 uur opgenomen: het maatgevende moment in de avondperiode en ten slotte is de situatie zaterdag om 12.00 uur weergegeven.

donderdag 14.00 uur   zaterdag 12.00 uur   donderdag 20.00 uur  
kort   middel- lang   lang   totaal   kort   middel- lang   lang   totaal   kort   middel- lang   lang   totaal  
9,5   7,6   14,5   31,7   2,7   7,6   2,9   13,2   0,0   39,6   3,0   42,6  

Tabel 2: Parkeerbehoefte kulturhus maatgevende momenten

In de tabel wordt onder kortparkeren een parkeerduur van maximaal 2 uur verstaan en onder middellang parkeren een parkeerduur van 2 - 4 uur. Voertuigen die langer dan 4 uur geparkeerd staan vallen in de categorie langparkeren.

Uit de tabel kan worden geconcludeerd dat de parkeerbehoefte op donderdagavond het hoogst is. Op dat moment zijn er 46 parkeerplaatsen nodig en deze zijn in de planvorming opgenomen. In Bijlage 8 zijn de uitgebreide berekeningen opgenomen.

Die bijlage behoeft aanvulling in verband met een 6-klassige school. Ten behoeve van een dergelijke school wordt conform de CROW-parkeerkencijfers een parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen berekend, waardoor de parkeerbehoefte kan worden bepaald op 52 parkeerplaatsen. In het bestemmingsplan wordt om die reden uitgegaan van de realisatie van in totaal 52 parkeerplaatsen.

Verkeersbelasting Prins Bernhardstraat en Prins Hendrikstraat

De realisatie van het kulturhus zal ook leiden tot een marginale wijziging van de verkeerssituatie in de directe omgeving. De weg waarop de effecten merkbaar zullen zijn, is de Hoofdstraat. De Prins Bernhardstraat wordt feitelijk niet belast met verkeersbewegingen ten behoeve van het kulturhus en de school.

De verkeersintensiteit van de Prins Hendrikstraat zal door het halen en brengen van kinderen naar het kinderdagverblijf en de school enigszins worden beïnvloed, hetgeen mede gelet op de omgeving als acceptabel kan worden beschouwd.

Onderstaand wordt ingegaan op het aantal ritten dat het kulturhus in de toekomst zal genereren.

Verkeersgeneratie

Indien het kulturhus wordt gerealiseerd dan zullen de verkeersbewegingen wijzigen en zal het aantal ritten ten opzichte van de huidige situatie (dorpshuis/sporthal en fysiotherapiepraktijk) toenemen. Deze toename ontstaat voor het grootste deel naar de nieuwe voorzieningen in het kulturhus. Een deel van de voorzieningen is in de huidige situatie immers al aanwezig en zal niet aan grote wijziging onderhevig zijn, met dien verstande dat rekening wordt gehouden met een toename van het aantal m2 bvo van deze voorzieningen.

Voor het kinderdagverblijf en de school is het aantal ritten bepaald op circa 200 per etmaal. Voor de overige (gedeeltelijk al aanwezige) voorzieningen in het kulturhus wordt het aantal ritten gesteld op 150 per etmaal. De zorgfunctie zal naar verwachting circa 100 ritten per etmaal genereren.

Dit betekent dat het totaal aantal ritten naar het kulturhus in de toekomst circa 450 per etmaal zal bedragen.Het parkeerterrein ten behoeve van het Kulturhus wordt ontsloten vanaf de Hoofdstraat.

Prins Hendrikstraat

Een belangrijk deel van de ritten naar het kinderdagverblijf en de school blijft via deze weg verlopen. Gezien het feit dat de ritgeneratie van het huidige dorpshuis/sportzaal ongeveer overeenkomt met de ritgeneratie voor het kinderdagverblijf zal de realisatie van het kulturhus voor de Prins Hendrikstraat globaal geringe verkeerskundige gevolgen hebben. De verwachting is dat de etmaalintensiteit als gevolg van de school zal stijgen met 50 ritten per etmaal. De intensiteiten op deze weg zullen dus nagenoeg niet wijzigen. Wel zal er sprake zijn van een wijziging in periode dat het verkeer wordt afgewikkeld. De ritten naar het kinderdagverblijf wikkelen zich overdag af, terwijl het dorpshuis en de sporthal vooral 's avonds in gebruik zijn. Voor de school geldt een piekbelasting ten tijde van de aanvang en sluiting.

Prins Bernhardstraat

Voor de Prins Bernhardstraat geldt dat de intensiteit als gevolg van de realisatie van het kulturhus niet zal toenemen. Door de in de planvorming doorgevoerde wijzigingen zal de Hoofdstraat zorg gaan dragen voor de toegankelijkheid en ontsluiting van het kulturhus.

Conclusies

Geconcludeerd kan worden dat er voor het nieuwe kulturhus inclusief de school op het piekmoment circa 52 parkeerplaatsen nodig zijn. In deze parkeerbehoefte wordt voorzien door de realisatie van een parkeerplaats met een capaciteit van 44 parkeerplaatsen die vanaf de Hoofdstraat wordt ontsloten en een achttal parkeerplaatsen langs de Prins Hendrikstraat.

Door de toevoeging van functies zal de verkeersbelasting wijzigen op de direct omliggende wegen. Op de Prins Hendrikstraat aan de zuidzijde van het plangebied zullen de wijzigingen per saldo marginaal zijn, met dien verstande dat er in de dagperiode iets meer verkeer wordt afgewikkeld en in de avondperiode minder dan in de huidige situatie. Voor de Prins Bernhardstraat zullen de wijzigingen per saldo ook nagenoeg nihil zijn.

Geconcludeerd kan worden dat de realisatie van het kulturhus met de daarbij geplande parkeervoorziening niet stuit op verkeerskundige bezwaren. Er is voldoende parkeercapaciteit opgenomen in het plan en de afwikkeling kan op een goede wijze via met name de Hoofdstraat plaatsvinden.