direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Binnenstad, 1e wijziging Oudestraat 137A
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991215-VB01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

De gemeente heeft het verzoek ontvangen om aan de voorzijde van het pand Oudestraat 137a een terras te mogen realiseren.

Het gemeentebestuur heeft aangegeven hier medewerking aan te willen verlenen. Het toekomstige gebruik in strijd is met het vigerende bestemmingsplan "Binnenstad".

Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen voor wat betreft het binnen de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied toestaan van een terras onder de voorwaarde dat geen onevenredige aantasting plaatsvindt van: de woonsituatie, de verkeers- en parkeersituatie, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.

Hoofdstuk 2 Project en ligging

2.1 Projectbeschrijving

Het project betreft de plaatsing van een terras aan de voorzijde van het pand Oudestraat 137A te Kampen. Ter plaatse is het lunchcafé en lifestylewinkel "Posthuus" gevestigd. Het terras betreft een grote van 10,40 vierkante meter en grenst direct aan de gevel van het pand. Op onderstaande afbeelding is de precieze ligging van het terras te zien.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991215-VB01_0001.png"

Afbeelding: Ligging terras Ouderstraat 137A, aangegeven met het gele vlak

2.2 Gebiedsbeschrijving

Het projectgebied bevindt zich in het centrum van Kampen aan de Oudestraat. Op onderstaande afbeelding is de exacte ligging van het projectgebied te zien en is het pand Oudestraat 137A in het rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991215-VB01_0002.png"

Afbeelding: Ligging projectgebied met pand Oudestraat 137A in het rood omlijnd

Hoofdstuk 3 Beleidskaders

3.1 Nationaal beleid

Aangezien het plan geen raakvlakken heeft met ruimtelijk beleid op nationaal niveau, (de omvang van het plan is te klein om daadwerkelijk op Rijksbelangen van invloed te zijn), zullen deze beleidsstukken niet worden genoemd in deze paragraaf.

3.2 Provinciaal beleid

Aangezien het plan geen raakvlakken heeft met ruimtelijk beleid op provinciaal niveau, (de omvang van het plan is te klein om daadwerkelijk op provinciale belangen van invloed te zijn), zullen deze beleidsstukken niet worden genoemd in deze paragraaf.

3.3 Regionaal beleid

Aangezien het plan geen raakvlakken heeft met ruimtelijk beleid op regionaal niveau, (de omvang van het plan is te klein om daadwerkelijk op regionale belangen van invloed te zijn), zullen deze beleidsstukken niet worden genoemd in deze paragraaf.

3.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Kampen 2030

Op 28 mei 2009 is de Structuurvisie 2030 Kampen vastgesteld door de raad. Dit strategische document bevat de uitgangspunten van het ruimtelijk beleid. Hierin wordt aangegeven hoe de gemeente verwacht het ruimtelijk beleid te gaan uitvoeren in de komende jaren. De Structuurvisie is een richtinggevend document.

De gemeentelijke structuurvisie spreekt zich uit over de ruimtelijke ontwikkeling van de gehele gemeente Kampen. Doel is om de verschillende belangen, bijvoorbeeld tussen stad, landschap, water en gemeenschap zorgvuldig af te wegen en de neuzen in dezelfde richting te krijgen. De structuurvisie is niet sectoraal, maar een integraal document. Zij beschrijft de huidige en gewenste waarden en kwaliteiten voor de landschappen, de kleine kernen en de stad en kijkt daarbij tevens vooruit naar 2030. De integrale structuurvisie biedt een kader, waarin aanspraken op de ruimte kunnen worden afgestemd en gecombineerd. De visie is niet primair gericht op uitbreiding, maar net zo goed op behoud en verbetering van de bestaande ruimtelijke en sociale kwaliteiten. In de structuurvisie wordt een beeld geschetst van zowel de samenleving als de ruimtelijke omgeving van Kampen. Er wordt gestuurd op ruimtelijke structuren; waar gebeurt wat, op welke manier, op welk moment en waarom. De structuurvisie is een richtinggevend document, om voor de langere termijn de ruimtelijke samenhang tot stand te brengen en bezit daarom een zekere mate van globaliteit en abstractie. Het vormt de basis voor het toekomstig beleid; ter uitwerking van de structuurvisie zullen masterplannen, uitwerkingsplannen en bestemmingsplannen worden opgesteld.

Ambities voor Kampen zijn onder andere:

  • Vertrekoverschot ombuigen tot minimaal de nul-migratie. Naast landschappelijk wonen ook inzetten op binnenstedelijke woonmilieus en wonen aan het water.
  • Economische ontwikkeling spitst zich toe op watergebonden bedrijvigheid en glastuinbouw. Naast het blijven ontwikkelen van de aanwezige bedrijvigheid echter ook inzetten op de ontwikkeling van nieuwe hoogwaardige bedrijvigheid en zakelijke dienstverlening.
  • Uitbouwen van recreatie en toerisme in Kampen, met name in en om de historische binnenstad, in, op en aan het water en in de omliggende landschappen.
  • Inspelen op de te verwachten vergrijzing en behouden/verbeteren zorgverlening.
  • Behouden en uitbouwen van de landschappelijke kwaliteiten van het Nationaal
  • Landschap IJsseldelta en de ecologische kwaliteiten van de randmeren en open weiden.

Conclusie

De voorgenomen ontwikkeling betekent de realisatie van terras en is daarmee niet is strijd met de Structuurvisie Kampen 2030.

Beleidsregels voor het plaatsen van terrassen op de openbare weg

Ten aanzien van het plaatsen van terrassen worden in de gemeente Kampen de volgende beleidsregels geformuleerd, waarbij uitgegaan wordt van de normale omstandigheden. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van deze beleidsregels. De beleidsregels voor terrassen zijn regels voor toepassing van de APV-ontheffing en dus niet direct van kracht op de wijzigingsbevoegdheid. Deze komen op een later moment bij de terrasvergunning naar boven.

  • Terrassen mogen niet geplaatst worden op de voor de rijbaan bestemde gedeelten van de openbare weg. Op de voor de voetgangers bestemde gedeelten van de openbare weg zijn wel mogelijkheden, waarbij de absolute minimumnorm voor een vrije ruimte van 1,5 meter gehanteerd wordt. De vrije ruimte boven dit gedeelte dient minimaal 2,60 meter te bedragen; een zonneluifel mag dus nooit lager hangen.
  • Het in acht nemen van de obstakelvrije zone van minimaal 1,5 meter kan tot gevolg hebben dat de mogelijkheid van het exploiteren van een terras beperkt wordt tot een gebruik van minder dan 1 meter. Hoewel het plaatsen van terrasmeubilair dan nog wel mogelijk is, zal dit in de praktijk ten koste gaan van de obstakelvrije zone ten gevolge van het gebruik door bezoekers. Gelet hierop wordt tegelijkertijd een minimale diepte voor een terras vastgesteld, die -naast de obstakelvrije zone - beschikbaar moet zijn voor het exploiteren van een terras. Deze dient zodanig te zijn dat in alle redelijkheid een terras kan worden geëxploiteerd. In een optimale situatie is een diepte van 2 meter de norm. Wanneer dit tot gevolg heeft dat een bepaald terras niet gerealiseerd zou kunnen worden, kan het college overwegen een minimale diepte van 1,5 meter aan te houden. Voor zover een terras direct aansluitend aan de gevel wordt gesitueerd kan een terrasdiepte van 1 meter worden toegestaan. Anderszins behoort de exploitatie van een terras niet tot de mogelijkheden.
  • Voor vergunning in aanmerking komende terrassen zijn gesitueerd in de onmiddellijke omgeving van het horecabedrijf, (direct) aansluitend aan de voor- of zijgevel van het pand en niet daarbuiten. Met schriftelijke toestemming van de eigena(a)r(en)/gebruiker(s) van naastgelegen panden mag een terras eventueel wel worden opgesteld voor de betreffende belendende percelen.
  • Wanneer rekening gehouden wordt met al het hiervoor gestelde ten aanzien van ‘breedte’ en obstakelvrije zone, zijn er met name in het centrum locaties voorhanden die volledig benut zouden kunnen worden voor het plaatsen van een terras. Aangezien dit niet overeen hoeft te stemmen met een ter plaatse beoogd straatbeeld, is het college bevoegd aan het terras een maximumoppervlakte te verbinden.
  • Om bezoekers van terrassen uit de wind te laten zitten, mogen terrasschotten worden geplaatst, mits het geen voor- en tussenschotten parallel aan de weg betreft. Reclame is niet toegestaan. Een maximale hoogte van 1,50 meter is voldoende om aan dit doel te voldoen, waarvan minimaal de bovenste 75 cm volledig transparant.
  • Stoelen van naturelkleurig rotan, riet of materiaal dat oogt als rotan/riet hebben veruit de voorkeur, maar worden niet verplicht. Parasols (incl. voet), zijn uitsluitend toegestaan in effen kleur (geen reclame!), mogen alleen toegepast indien zij een semipermanent karakter hebben en als afzonderlijke elementen herkenbaar blijven. Bovendien moeten deze inklapbaar zijn en parasolvoeten verwijderd kunnen worden. In uitgeklapte toestand moet zich de onderkant van de volant op minimaal 2,60 meter hoogte bevinden, terwijl de afmeting (doorsnede) beperkt wordt tot drie meter. Verlichtings- en verwarmingselementen mogen alleen op een terras direct grenzend aan een pand aangebracht worden aan de gevel.
  • De terrasvergunning is alleen van kracht gedurende het terrasseizoen, ofwel de maanden april tot en met oktober. Het terrasmeubilair, schotten en andere bij het terras behorende voorwerpen dienen buiten het seizoen van de openbare weg verwijderd te zijn.

Conclusie

Het terras wordt op de voor voetgangers bestemde gedeelten van de weg geplaatst, waarbij aan de absolute minimumnorm wordt voldaan en sluit direct aan de voorgevel van het pand. Verder moet er door de eigenaar ook aan de verdere gebruikseisen van het terras voldaan worden. Het beoogde terras past daarmee binnen de beleidsregels voor het plaatsen van terrassen op de openbare weg.

Hoofdstuk 4 Ruimtelijke inpasbaarheid

Het toekomstige gebruik in strijd is met het vigerende bestemmingsplan "Binnenstad" en daarom wordt gebruik gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid die het bestemmingsplan biedt. Het bestemmingsplan kan gewijzigd worden onder voorwaarde dat geen onevenredige aantasting plaatsvindt van: de woonsituatie, de verkeers- en parkeersituatie, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.

De genoemde gemeentelijke beleidsstukken uit hoofdstuk 3.4 vormen het beleidskader voor de stedenbouwkundige inpassing bij het realiseren van het terras. Er wordt niets aan de uiterlijke verschijningvorm van het pand aan de Oudestraat 137a veranderd. Het terras wordt voor de gevel van het pand aangelegd met meubiliair dat niet permanent wordt bevestigd en na sluitingstijd naar binnen wordt gebracht. De Oudestraat is onderdeel van het winkelgebied van de binnenstad. Op de begane grond (in de plint) van de Oudestraat is met name winkelruimte gevestigd. Afwisselend tussen de winkelpanden is horeca ook een aanwezige functie in dit deel van de Kamper binnenstad. Het type horeca nabij het projectgebied, is gericht op bezoekers van de winkelstraat (onder andere lunchroom). In de Oudestraat zijn bij meerdere horecavestigingen gevelterrassen aanwezig.

Conclusie

Het terras past binnen de stedenbouwkundige kaders van de gemeente Kampen en gelet op bovenstaande kan geconcludeerd worden dat er geen stedenbouwkundige bezwaren zijn tegen het plan. Verder vindt er geen onevenredige aatasting plaast aan de woonsituatie, de verkeers- en parkeersituatie, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.

Hoofdstuk 5 Milieu en omgevingsaspecten

5.1 Milieu

Bedrijven en milieuzonering

Het plangebied van Oudestraat 137a is in het vigerend Bestemmingsplan Binnenstad getypeerd als een gebied met functiemenging. In het gebied zijn verschillende functies aanwezig en toelaatbaar. Er is geen belemmering voor het plan.

Bodem

Vanwege de aard van de werkzaamheden en de oppervlakte is het uitvoeren van een bodemonderzoek niet noodzakelijk.

Externe veiligheid

De aanleg van het terras heeft geen invloed op de externe veiligheidssituatie.

Luchtkwaliteit

Het betreft het realiseren van een terras. Hierdoor zal de verkeersaantrekkende werking naar verwachting niet toenemen. Een luchtonderzoek is niet nodig. Dit milieuaspect is geen belemmering voor het realiseren van het plan.

Geluid

De Wet geluidhinder is niet van toepassing op een buitenterras bij de horecagelegenheid. Het betreft namelijk geen geluidgevoelige bestemming. Stemgeluid van het terras is voor het Activiteitenbesluit uitgesloten van toetsing aan de geluidnormen, tenzij het terras is gelegen aan een binnenterrein, wordt verwarmd of is voorzien van een vaste overkapping. Met dit laatste wordt niet een zonnescherm, of parasol bedoeld, maar een permanent aanwezige luifel of iets dergelijks. Aangezien voorgaande voorwaarden niet aan de orde zijn, is het stemgeluid van dit terras vrijgesteld van toetsing aan het Activiteitenbesluit.

De reden dat het Activiteitenbesluit dit uitsluit is, omdat dit zou leiden tot een te rigide toepassing waardoor terrassen op korte afstand van woningen per definitie niet mogelijk lijken. Bovendien, zo licht het Activiteitenbesluit toe, zal het stemgeluid grotendeels opgaan in het reeds aanwezige omgevingsgeluid. Het terras is namelijk aangevraagd in een winkelgebied, en ook bedoeld als facilitering van het winkelend publiek. Ook is het terras van zeer beperkte omvang ten opzichte van de gemiddelde aanwezigheid van mensen in de Oudestraat. Overdag zal het stemgeluid opgaan in het omgevingsgeluid waar stemgeluid al ruim aanwezig is. Daarnaast is het lunchcafé en lifestylewinkel "Posthuus" tot maximaal 17.00 uur geopend waardoor er in de avonduren geen sprake kan zijn van geluidsoverlast.

Het te verwachten geluidsniveau van het terras is niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening.

Milieueffectrapportage

In het Besluit milieueffectrapportage is bepaald dat een milieueffectbeoordeling uitgevoerd moet worden als een project belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft.Dit plan heeft geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu en een m.e.r. beoordeling of plan M.E.R. is dan ook niet nodig.

5.2 Cultuurhistorie

Vrijwel de gehele binnenstad van Kampen is aangemerkt als beschermd stadsgezicht gebonden aan de ruimtelijke structuur, de bebouwing en bijzondere gebieden. Dit betekent dat de bestaande cultuurhistorische waarden worden gerespecteerd. Oudestraat 137a bevindt zich in een gebied dat door de gemeente Kampen is aangewezen als 'topkwaliteit' wanneer het gaat om cultuurhistorische waarden. Het beleid in deze gebieden is als volgt:

  • Stringent, op consolidatie van de cultuurhistorische waarden gericht beleid, waarbij het accent ligt op zowel sectoraal beleid (Monumentenwet, Monumentenverordening) als op integraal, ruimtelijk beleid (structuur-, bestemmingsplan en welstandsnota);
  • Bij ruimtelijke ingrepen wordt per geval apart beoordeeld of er mogelijkheden zijn een invulling te geven aan de volgende randvoorwaarden:
    • 1. streven naar functiemenging middels kleinschalige bedrijvigheid en kleinschalige centrumfuncties langs de primaire structuren van het historisch centrum;
    • 2. het intact laten van de perceels- en bebouwingsstructuur;
    • 3. aansluiten bij de bestaande bebouwingskarakteristieken;
    • 4. handhaven en waar mogelijk herstel van het stegennetwerk;
    • 5. Het onregelmatig muurwerk in stegen niet strak en glad maken. Nieuwe zijmuren in steen een onregelmatige structuur geven.

Een terras is op deze locatie voorstelbaar. In de Oudestraat zijn meerdere gevelterrassen aanwezig. De karakteristieken van het pand waar het terras toe behoort, worden niet onevenredig aangetast. Het voorstel heeft ook geen nadelige gevolgen voor het beschermd stadsgezicht ter plaatse.

5.3 Horeca

Horeca, waaronder lunchrooms, wordt in principe aanpandig toelaatbaar gezien in een gemengd gebied (daar is hier sprake van). De terrassen zijn een aanvulling op de exploitatie van de horeca-inrichting. Gezien de aard van de horeca-inrichting (lunchroom) en de bijbehorende openingstijden (dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur) is het vestigen van een terras geen belasting voor de woonomgeving of de omliggende bedrijven.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Zienswijzen

Het plan heeft gedurende zes weken als ontwerp ter inzage gelegen waarbij belanghebbenden in de mogelijkheid waren om een zienswijze in te dienen. Van deze mogelijkheid heeft niemand gebruik gemaakt.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De ruimtelijke onderbouwing Oudestraat 137a wordt conform artikel 3.9a van de Wet ruimtelijke ordening voorbereid met de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Dat betekent dat er gelegenheid wordt gegeven voor het indienen van zienswijzen.

6.3 Economische uitvoerbaarheid

Het pand Oudestraat 137a is particulier eigendom. De kosten voor de uitvoering van het plan komen volledig voor rekening van de aanvrager. De gemaakte kosten in het kader van het opstellen van ruimtelijke plannen, zoals deze ruimtelijke onderbouwing, worden verhaald op basis van de gemeentelijke legesverordening.

De gemeente is als eigenaar van de grond akkoord met het gebruiken van de grond als terras mits de precario ervoor wordt betaald.

Hiermee is de financiële uitvoerbaarheid van het project aangetoond.

Hoofdstuk 7 Conclusie

Vanuit het beleid en de regelgeving op het gebied van milieu- en omgevingsaspecten bestaan er geen belemmeringen voor dit project. Het project is dan ook in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening,

februari 2017.

Bijlagen bij de toelichting