Plan: | Binnenstad, 1e wijziging Oudestraat 137A |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991215-VB01 |
De gemeente heeft het verzoek ontvangen om aan de voorzijde van het pand Oudestraat 137a een terras te mogen realiseren.
Het gemeentebestuur heeft aangegeven hier medewerking aan te willen verlenen. Het toekomstige gebruik in strijd is met het vigerende bestemmingsplan "Binnenstad".
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen voor wat betreft het binnen de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied toestaan van een terras onder de voorwaarde dat geen onevenredige aantasting plaatsvindt van: de woonsituatie, de verkeers- en parkeersituatie, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.
Het project betreft de plaatsing van een terras aan de voorzijde van het pand Oudestraat 137A te Kampen. Ter plaatse is het lunchcafé en lifestylewinkel "Posthuus" gevestigd. Het terras betreft een grote van 10,40 vierkante meter en grenst direct aan de gevel van het pand. Op onderstaande afbeelding is de precieze ligging van het terras te zien.
Afbeelding: Ligging terras Ouderstraat 137A, aangegeven met het gele vlak
Het projectgebied bevindt zich in het centrum van Kampen aan de Oudestraat. Op onderstaande afbeelding is de exacte ligging van het projectgebied te zien en is het pand Oudestraat 137A in het rood omlijnd.
Afbeelding: Ligging projectgebied met pand Oudestraat 137A in het rood omlijnd
Aangezien het plan geen raakvlakken heeft met ruimtelijk beleid op nationaal niveau, (de omvang van het plan is te klein om daadwerkelijk op Rijksbelangen van invloed te zijn), zullen deze beleidsstukken niet worden genoemd in deze paragraaf.
Aangezien het plan geen raakvlakken heeft met ruimtelijk beleid op provinciaal niveau, (de omvang van het plan is te klein om daadwerkelijk op provinciale belangen van invloed te zijn), zullen deze beleidsstukken niet worden genoemd in deze paragraaf.
Aangezien het plan geen raakvlakken heeft met ruimtelijk beleid op regionaal niveau, (de omvang van het plan is te klein om daadwerkelijk op regionale belangen van invloed te zijn), zullen deze beleidsstukken niet worden genoemd in deze paragraaf.
Structuurvisie Kampen 2030
Op 28 mei 2009 is de Structuurvisie 2030 Kampen vastgesteld door de raad. Dit strategische document bevat de uitgangspunten van het ruimtelijk beleid. Hierin wordt aangegeven hoe de gemeente verwacht het ruimtelijk beleid te gaan uitvoeren in de komende jaren. De Structuurvisie is een richtinggevend document.
De gemeentelijke structuurvisie spreekt zich uit over de ruimtelijke ontwikkeling van de gehele gemeente Kampen. Doel is om de verschillende belangen, bijvoorbeeld tussen stad, landschap, water en gemeenschap zorgvuldig af te wegen en de neuzen in dezelfde richting te krijgen. De structuurvisie is niet sectoraal, maar een integraal document. Zij beschrijft de huidige en gewenste waarden en kwaliteiten voor de landschappen, de kleine kernen en de stad en kijkt daarbij tevens vooruit naar 2030. De integrale structuurvisie biedt een kader, waarin aanspraken op de ruimte kunnen worden afgestemd en gecombineerd. De visie is niet primair gericht op uitbreiding, maar net zo goed op behoud en verbetering van de bestaande ruimtelijke en sociale kwaliteiten. In de structuurvisie wordt een beeld geschetst van zowel de samenleving als de ruimtelijke omgeving van Kampen. Er wordt gestuurd op ruimtelijke structuren; waar gebeurt wat, op welke manier, op welk moment en waarom. De structuurvisie is een richtinggevend document, om voor de langere termijn de ruimtelijke samenhang tot stand te brengen en bezit daarom een zekere mate van globaliteit en abstractie. Het vormt de basis voor het toekomstig beleid; ter uitwerking van de structuurvisie zullen masterplannen, uitwerkingsplannen en bestemmingsplannen worden opgesteld.
Ambities voor Kampen zijn onder andere:
Conclusie
De voorgenomen ontwikkeling betekent de realisatie van terras en is daarmee niet is strijd met de Structuurvisie Kampen 2030.
Beleidsregels voor het plaatsen van terrassen op de openbare weg
Ten aanzien van het plaatsen van terrassen worden in de gemeente Kampen de volgende beleidsregels geformuleerd, waarbij uitgegaan wordt van de normale omstandigheden. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van deze beleidsregels. De beleidsregels voor terrassen zijn regels voor toepassing van de APV-ontheffing en dus niet direct van kracht op de wijzigingsbevoegdheid. Deze komen op een later moment bij de terrasvergunning naar boven.
Conclusie
Het terras wordt op de voor voetgangers bestemde gedeelten van de weg geplaatst, waarbij aan de absolute minimumnorm wordt voldaan en sluit direct aan de voorgevel van het pand. Verder moet er door de eigenaar ook aan de verdere gebruikseisen van het terras voldaan worden. Het beoogde terras past daarmee binnen de beleidsregels voor het plaatsen van terrassen op de openbare weg.
Het toekomstige gebruik in strijd is met het vigerende bestemmingsplan "Binnenstad" en daarom wordt gebruik gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid die het bestemmingsplan biedt. Het bestemmingsplan kan gewijzigd worden onder voorwaarde dat geen onevenredige aantasting plaatsvindt van: de woonsituatie, de verkeers- en parkeersituatie, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.
De genoemde gemeentelijke beleidsstukken uit hoofdstuk 3.4 vormen het beleidskader voor de stedenbouwkundige inpassing bij het realiseren van het terras. Er wordt niets aan de uiterlijke verschijningvorm van het pand aan de Oudestraat 137a veranderd. Het terras wordt voor de gevel van het pand aangelegd met meubiliair dat niet permanent wordt bevestigd en na sluitingstijd naar binnen wordt gebracht. De Oudestraat is onderdeel van het winkelgebied van de binnenstad. Op de begane grond (in de plint) van de Oudestraat is met name winkelruimte gevestigd. Afwisselend tussen de winkelpanden is horeca ook een aanwezige functie in dit deel van de Kamper binnenstad. Het type horeca nabij het projectgebied, is gericht op bezoekers van de winkelstraat (onder andere lunchroom). In de Oudestraat zijn bij meerdere horecavestigingen gevelterrassen aanwezig.
Conclusie
Het terras past binnen de stedenbouwkundige kaders van de gemeente Kampen en gelet op bovenstaande kan geconcludeerd worden dat er geen stedenbouwkundige bezwaren zijn tegen het plan. Verder vindt er geen onevenredige aatasting plaast aan de woonsituatie, de verkeers- en parkeersituatie, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.
Bedrijven en milieuzonering
Het plangebied van Oudestraat 137a is in het vigerend Bestemmingsplan Binnenstad getypeerd als een gebied met functiemenging. In het gebied zijn verschillende functies aanwezig en toelaatbaar. Er is geen belemmering voor het plan.
Bodem
Vanwege de aard van de werkzaamheden en de oppervlakte is het uitvoeren van een bodemonderzoek niet noodzakelijk.
Externe veiligheid
De aanleg van het terras heeft geen invloed op de externe veiligheidssituatie.
Luchtkwaliteit
Het betreft het realiseren van een terras. Hierdoor zal de verkeersaantrekkende werking naar verwachting niet toenemen. Een luchtonderzoek is niet nodig. Dit milieuaspect is geen belemmering voor het realiseren van het plan.
Geluid
De Wet geluidhinder is niet van toepassing op een buitenterras bij de horecagelegenheid. Het betreft namelijk geen geluidgevoelige bestemming. Stemgeluid van het terras is voor het Activiteitenbesluit uitgesloten van toetsing aan de geluidnormen, tenzij het terras is gelegen aan een binnenterrein, wordt verwarmd of is voorzien van een vaste overkapping. Met dit laatste wordt niet een zonnescherm, of parasol bedoeld, maar een permanent aanwezige luifel of iets dergelijks. Aangezien voorgaande voorwaarden niet aan de orde zijn, is het stemgeluid van dit terras vrijgesteld van toetsing aan het Activiteitenbesluit.
De reden dat het Activiteitenbesluit dit uitsluit is, omdat dit zou leiden tot een te rigide toepassing waardoor terrassen op korte afstand van woningen per definitie niet mogelijk lijken. Bovendien, zo licht het Activiteitenbesluit toe, zal het stemgeluid grotendeels opgaan in het reeds aanwezige omgevingsgeluid. Het terras is namelijk aangevraagd in een winkelgebied, en ook bedoeld als facilitering van het winkelend publiek. Ook is het terras van zeer beperkte omvang ten opzichte van de gemiddelde aanwezigheid van mensen in de Oudestraat. Overdag zal het stemgeluid opgaan in het omgevingsgeluid waar stemgeluid al ruim aanwezig is. Daarnaast is het lunchcafé en lifestylewinkel "Posthuus" tot maximaal 17.00 uur geopend waardoor er in de avonduren geen sprake kan zijn van geluidsoverlast.
Het te verwachten geluidsniveau van het terras is niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening.
Milieueffectrapportage
In het Besluit milieueffectrapportage is bepaald dat een milieueffectbeoordeling uitgevoerd moet worden als een project belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft.Dit plan heeft geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu en een m.e.r. beoordeling of plan M.E.R. is dan ook niet nodig.
Vrijwel de gehele binnenstad van Kampen is aangemerkt als beschermd stadsgezicht gebonden aan de ruimtelijke structuur, de bebouwing en bijzondere gebieden. Dit betekent dat de bestaande cultuurhistorische waarden worden gerespecteerd. Oudestraat 137a bevindt zich in een gebied dat door de gemeente Kampen is aangewezen als 'topkwaliteit' wanneer het gaat om cultuurhistorische waarden. Het beleid in deze gebieden is als volgt:
Een terras is op deze locatie voorstelbaar. In de Oudestraat zijn meerdere gevelterrassen aanwezig. De karakteristieken van het pand waar het terras toe behoort, worden niet onevenredig aangetast. Het voorstel heeft ook geen nadelige gevolgen voor het beschermd stadsgezicht ter plaatse.
Horeca, waaronder lunchrooms, wordt in principe aanpandig toelaatbaar gezien in een gemengd gebied (daar is hier sprake van). De terrassen zijn een aanvulling op de exploitatie van de horeca-inrichting. Gezien de aard van de horeca-inrichting (lunchroom) en de bijbehorende openingstijden (dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur) is het vestigen van een terras geen belasting voor de woonomgeving of de omliggende bedrijven.
Het plan heeft gedurende zes weken als ontwerp ter inzage gelegen waarbij belanghebbenden in de mogelijkheid waren om een zienswijze in te dienen. Van deze mogelijkheid heeft niemand gebruik gemaakt.
De ruimtelijke onderbouwing Oudestraat 137a wordt conform artikel 3.9a van de Wet ruimtelijke ordening voorbereid met de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Dat betekent dat er gelegenheid wordt gegeven voor het indienen van zienswijzen.
Het pand Oudestraat 137a is particulier eigendom. De kosten voor de uitvoering van het plan komen volledig voor rekening van de aanvrager. De gemaakte kosten in het kader van het opstellen van ruimtelijke plannen, zoals deze ruimtelijke onderbouwing, worden verhaald op basis van de gemeentelijke legesverordening.
De gemeente is als eigenaar van de grond akkoord met het gebruiken van de grond als terras mits de precario ervoor wordt betaald.
Hiermee is de financiële uitvoerbaarheid van het project aangetoond.
Vanuit het beleid en de regelgeving op het gebied van milieu- en omgevingsaspecten bestaan er geen belemmeringen voor dit project. Het project is dan ook in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening,
februari 2017.