direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Bedrijventerrein Haatland, 5e wijziging Constructieweg 43
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991187-VB01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De eigenaar van het perceel Constructieweg 43 gaat een nieuwe woning bouwen aan de Nijverheidsstraat 18. In ruil voor deze nieuwe woning wordt de bedrijfswoning aan de Constructieweg 43 gesloopt. Om de bedrijfswoning ook planologisch te schrappen moet deze worden weggehaald van de lijst van bedrijfswoningen uit bijlage 4 van het geldende bestemmingsplan Bedrijventerrein Haatland. Voorliggende wijzigingsplan voorziet hierin.

Dit wijzigingsplan wordt tegelijk met het bestemmingsplan voor de nieuwe woning aan de Nijverheidsstraat 18 in procedure gebracht.

1.2 Bij dit plan behorende stukken

Het wijzigingsplan 'Bedrijventerrein Haatland, 5e wijziging Constructieweg 43' bestaat uit de volgende stukken:

  • deze toelichting;
  • de planregels;
  • de verbeelding met nummer NL.IMRO.0166.00991187-VB01.

Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de onder het plan vallende gronden en opstallen aangegeven. In de regels zijn bepalingen opgenomen om de uitgangspunten van het plan zeker te stellen. Het plan gaat vergezeld van deze toelichting, waarin een toelichting op het plan en een planbeschrijving zijn opgenomen.

1.3 Ligging van het plangebied

Het gaat om het perceel Constructieweg 43 te Kampen. Dit perceel is gelegen op het bedrijventerrein Haatland.

Hoofdstuk 2 Afwegingskader

2.1 Algemeen

Artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht in combinatie met artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening verplicht het college van burgemeester en wethouders onderzoek te doen naar de relevante feiten en de af te wegen belangen die bij dit wijzigingsplan komen kijken. Dit hoofdstuk gaat hier op in.

2.2 Onderbouwing wijzigingsplan

Het bestemmingsplan Haatland is op 21 mei 2011 vastgesteld door de gemeenteraad van Kampen. Artikel 21.1 van dit bestemmingsplan geeft de mogelijkheid om via toepassing van een wijziging bijlage 4 bij de regels van het bestemmingsplan aan te passen indien daartoe als gevolg van wijziging in gebruik, bedrijfsvoering regelgeving of vergunningverlening aanleiding toe bestaat. In bijlage 4 (Lijst bedrijfswoningen) is een lijst met de toegestane bedrijfswoningen op het bedrijventerrein opgenomen.

Ter beoordeling van de toelaatbaarheid van de genoemde wijzigingsregel moet een evenredige belangenafweging plaatsvinden, waarbij betrokken worden:

  • de mate waarin waarden, die het plan beoogt te beschermen, kunnen worden geschaad;
  • de mate waarin de belangen van gebruikers en/of eigenaren van de aanliggende gronden worden geschaad;
  • de mate waarin de uitvoerbaarheid, waaronder begrepen de milieutechnische-, de waterhuishoudkundige-, de archeologische-, de ecologische-, de verkeerstechnische toelaatbaarheid en de stedenbouwkundige inpasbaarheid is aangetoond.

Het verdwijnen van de bedrijfswoning heeft geen negatieve invloed op de te belangen die het bestemmingsplan Bedrijventerrein Haatland beoogt te beschermen. Ook worden geen belangen geschaadt van omliggende bedrijven. Het verdwijnen van de bedrijfswoning heeft juist een positief effect omdat minder belemmeringen zullen zijn voor de omringende bedrijven op het bedrijventerrein. Het verdwijnen van de bedrijfswoning heeft ook geen negatief effect op de milieutechnische of andere omgevingsaspecten in het gebied. Naar deze aspecten is dan ook geen nader onderzoek gedaan. Ook vanuit stedenbouwkundig oogpunt bestaat geen bezwaar tegen het slopen van de bedrijfswoning.

Verder zijn er geen waarden van het bestemmingsplan die in verband met de wijziging in het geding zijn.

Concluderend is het toepassen van de wijzigingsregel ten behoeve van het verdwijnen van de bedrijfswoning aan de Constructieweg 43 passend binnen de uitgangspunten van het geldende bestemmingsplan en in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening.

Hoofdstuk 3 Uitvoerbaarheid

Bij het opstellen van ruimtelijke plannen moet ook de uitvoerbaarheid van het plan worden aangetoond. Daarbij kan in zijn algemeenheid onderscheid worden gemaakt tussen de maatschappelijk uitvoerbaarheid en de economische uitvoerbaarheid. Bij het eerste gaat het er om hoe de verwezenlijking door de maatschappij (overheid en burgers samen) wordt gedragen. Bij het tweede gaat het om de kosten en andere economische aspecten die met de verwezenlijking van het plan samenhangen.

3.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het wijzigingsplan heeft overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht (afdeling 3.4) gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is aan belanghebbenden de mogelijkheid geboden voor het indienen van zienswijzen. Van deze mogelijkheid is door niemand gebruik gemaakt.

Over het plan is (in combinatie met het overleg over de nieuwbouwwoning aan de Nijverheidsweg 18) ook vooroverleg gevoerd met de provincie Overijssel. De provincie heeft aangegeven geen aanleiding te zien voor een inhoudelijke reactie op het plan.

3.2 Economische uitvoerbaarheid

Het gaat in dit wijzigingsplan om de sloop van een bedrijfswoning en dus niet om een bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 Bro. De aanvrager zal de kosten van de sloop zelf betalen. In het bestemmingsplan dat de nieuwbouw van de woning aan de Nijverheidsstraat 18 mogelijk maakt is de sloop van de bedrijfswoning als voorwaardelijke verplichting opgenomen. De (economische) uitvoerbaarheid van dit wijzigingsplan is hiermee aangetoond.