direct naar inhoud van 4.1 Cultuurhistorie en archeologie
Plan: Spoorlanden en Zendijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991121-VB02

4.1 Cultuurhistorie en archeologie

Cultuurhistorie - Monumenten en karakteristieke panden

Er zijn in de gemeente Kampen bijna 800 monumenten en vele karakteristieke panden te vinden. In het plangebied zijn geen monumenten gelegen, maar er zijn wel karakteristieke panden aanwezig.

In de Quickscan naoorlogse bedrijventerreinen Overijssel is door Het Oversticht een inventarisatie uitgevoerd naar de cultuurhistorische kwaliteiten op bedrijventerreinen uit de periode 1945-1965. In de inventarisatie zijn ook de cultuurhistorische kwaliteiten van het terrein Spoorlanden in beeld gebracht. Op het terrein staan twee waardevolle complexen. Het gaat om het complex van Siebrand (Spoorstraat 12) en de garage van Connexxion (Spoorstraat 3). In het bestemmingsplan is voor deze panden de aanduiding "karakteristiek" opgenomen.

Archeologie

Als gevolg van het Verdrag van Valletta (Verdrag van Malta) stellen rijk en provincies zich op het standpunt dat in het ruimtelijk beleid zorgvuldig met het archeologisch erfgoed moet worden omgegaan. Voor gebieden waar archeologische waarden voorkomen of waar reƫle verwachtingen bestaan dat ter plaatse archeologische waarden aanwezig zijn, dient voorafgaand aan bodemingrepen verkennend archeologisch onderzoek te worden uitgevoerd. De uitkomsten van het archeologisch onderzoek dienen vervolgens volwaardig in de belangenafweging te worden betrokken.

Ter implementatie van het Verdrag van Valletta in de Nederlandse wetgeving is in 2007 de Wet op de archeologische monumentenzorg in werking getreden. Hiermee is de Monumentenwet 1988 gewijzigd op het onderdeel archeologie. De kern van de nieuwe wetgeving is dat wanneer de bodem met verstoring wordt bedreigd door planvorming, eventuele archeologische resten behouden moeten worden. Dit wordt gerealiseerd door waardevolle delen van de bodem, het bodemarchief, intact te laten of het te onderzoeken. In het laatste geval blijven de gegevens van het bodemarchief behouden in gedocumenteerde vorm. De wet verplicht gemeenten bij het opstellen van ruimtelijke plannen rekening te houden met de in hun bodem aanwezige waarden.

Volgens de Archeologische Monumentenkaart (AMK) zijn er in het plangebied geen archeologische monumenten aanwezig. Voor het plangebied zijn geen vondsten of vindplaatsen bekend. Dit betekent dat er geen archeologische waarden aanwezig zijn.

In de prehistorie is het gebied, vanwege de aanwezigheid van de IJssel, waarschijnlijk niet in trek geweest bij de bewoners. De ligging van de oude rivierbeddingen zijn weliswaar niet bekend, maar het gebied ligt in de hoofdstroomrichting van de IJssel. In de periode dat intensieve veenvorming optreedt, kan bewoning nagenoeg worden uitgesloten. Vanaf de 12e behoort het gebied tot het rivierdeltaontginningsgebied. Het werd waarschijnlijk extensief gebruikt voor veeteelt en hooiland. Een havenfunctie is niet uitgesloten. Pas in subrecente tijden is het gebied intensief in gebruik genomen.

Door de gemeente Kampen een archeologische waarden- en verwachtingskaart opgesteld, om zodoende de archeologische waarden te beschermen. Op de afbeelding "Uitsnede archeologische waarden- en verwachtingskaart gemeente Kampen" is voor het plangebied en de omgeving een uitsnede van deze kaart weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991121-VB02_0006.jpg"

Afbeelding: Uitsnede archeologische waarden- en verwachtingskaart gemeente Kampen

Op de gemeentelijke archeologische waarden- en verwachtingskaart heeft het plangebied een lage verwachtingswaarde. De dijk is aangegeven als cultuurhistorisch object.

De gemeente hanteert als beleid dat gebieden met archeologische waarden en middelmatige- en hoge verwachtingswaarden in het bestemmingsplan een dubbelbestemming krijgen, waarbij ingrepen worden gekoppeld aan een vergunningenstelsel.

Met het voorliggend bestemmingsplan vinden er geen nieuwe ontwikkelingen plaats. Daarom is voor dit bestemmingsplan geen archeologisch onderzoek nodig.

Aangezien voor het plangebied een lage verwachtingswaarde geldt, is in het bestemmingsplan geen dubbelbestemming voor archeologie opgenomen.

Voor het plangebied blijft de archeologische meldingsplicht, op grond van de Monumentenwet, onverminderd van kracht.