direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Brunneper Bongerd 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991119-VB01

2.3 Gemeentelijk beleid

2.3.1 Structuurvisie Kampen 2030 (2009)

Op 28 mei 2009 is de Structuurvisie 2030 Kampen vastgesteld door de gemeenteraad. Dit strategische document bevat de uitgangspunten voor het ruimtelijk beleid. In de visie wordt aangegeven hoe de gemeente verwacht het ruimtelijk beleid te gaan uitvoeren in de komende jaren. De structuurvisie is een richtinggevend document.

De Structuurvisie Kampen spreekt zich uit over de ruimtelijke ontwikkeling van de gehele gemeente. Naast de huidige waarden en beschrijving van knelpunten voor de stad en de omringende landschappen, komen ook gewenste ontwikkelingen en toekomstige kwaliteiten aan bod.

Op onderstaande afbeelding is het deel van de structuurvisie weergegeven dat van toepassing is op het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0166.00991119-VB01_0004.png"

Op de plankaart zijn onder andere de structurerende elementen van verkeer en groen aangegeven. Hiernaast is het terrein aan de Rieteweg in Brunnepe-Oranjewijk als ontwikkellocatie aangegeven. Deze ontwikkeling wordt niet in dit consoliderende bestemmingsplan meegenomen, maar zal met een aparte bestemmingsplanprocedure mogelijk worden gemaakt, wanneer de uitvoerbaarheid gegarandeerd is en de voorbereidingen en onderzoeken afgerond zijn.

Zoals aangegeven is woningbouw in het plangebied conform de beleidsuitgangspunten van de Structuurvisie 2030, zodat het bestemmingsplan voldoet aan de structuurvisie.

2.3.2 Groenstructuurvisie (2012)

Het groen in de bebouwde omgeving bepaalt mede de kwaliteit van het woon- en leefmilieu voor alles en iedereen die er gebruik van maakt. De gemeente Kampen voert een groenbeleid om hier gericht op te kunnen sturen. In de Groenstructuurvisie zijn de ambities en doelen op het gebied van groen vastgelegd. Met het vaststellen van de visie - 4 oktober 2012 - is het Groenbeleidsplan 2004 komen te vervallen.

De Groenstructuurvisie heeft betrekking op het totale areaal openbaar groen van de bebouwde kommen van Kampen, IJsselmuiden en de kleine kernen. Daarnaast geeft de visie aan welke particuliere groengebieden van betekenis zijn voor de groenstructuur.

De omgeving van de Riete/Brunneperhaven is in de Groenstructuurvisie aangegeven als ecologisch-landschappelijk groen dat van belang is op niveau van de stad, en daarmee onderdeel van de hoofdgroenstructuur. Deze hoofdgroenstructuur wordt gekoesterd als een krachtig landschappelijk en sociaal bindend element in de stad. De hoofdgroenstructuur wordt niet gezien als potentiële inbreidingslocatie.

Volgens de Groenstructuurvisie is het natuurlijke waterloopje de Riete in potentie zeer waardevol voor uitbreiding en versterking van de groen- en ecologische structuur: “Dit historische natuurlijke waterloopje vormt een authentiek element in de stedelijke omgeving en biedt volop kansen om uit te groeien tot een waardevolle groene structuur met een bijzondere meerwaarde voor het groenbeeld in diverse buurten en de stad Kampen als geheel. Dit kan door te zorgen voor een samenhangende inrichting van het dal van de Riete tot een natuurlijk-landschappelijke eenheid, waarbij de ruimtelijke en functioneel gescheiden deeltrajecten als één geheel ervaren kunnen worden. De aanleg van een verbindende, doorgaande wandelroute langs de Riete kan hierbij versterkend werken.”

Het waterloopje wordt net als in het bestaande planologische regime in dit bestemmingsplan bestemd als Water en Groen.

2.3.3 Extern veiligheidsbeleid (2007)

De gemeente Kampen wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om die verantwoordelijkheid in te vullen, heeft de gemeente Kampen samen met Haskoning Nederland B.V. Milieu het externe veiligheidsbeleid geformuleerd. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om duidelijk te maken welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente Kampen aanwezig zijn en hoe met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan.

Risicobronnen bestaan uit risicovolle inrichtingen en transportassen en buisleidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Uit een inventarisatie blijkt dat zich in Kampen relatief weinig risicobronnen bevinden. De gemeente Kampen kent 8 BEVI-inrichtingen en 8 inrichtingen die vallen onder de drempelwaardenlijst in het kader van het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (propaantanks, opslag van gevaarlijke stoffen en houtopslag).

Het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de gemeente vindt plaats over weg, spoor, water en buisleiding. De gemeente heeft in 2001 een routering voor het wegvervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Ook ontheffingroutes zijn bepaald.

Op basis van de uitgevoerde inventarisaties is geconstateerd dat binnen de gemeente Kampen geen grote knelpunten aanwezig zijn voor wat betreft de bescherming van individuele burgers (plaatsgebonden risico). Wel is een aantal situaties aanwezig met een verhoogd risico voor groepen (groepsrisico). Daarnaast vormt de ligging van de bestaande transportassen en buisleidingen wel een aandachtspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen.

Bij bestaande situaties is het niet altijd mogelijk om de uitgangspunten en ambities toe te passen. Voor bestaande situaties geldt dat deze worden geaccepteerd indien ze voldoen aan de wettelijke grens- en richtwaarden. Indien niet aan wettelijke grenswaarden wordt voldaan, dient naar een (snelle) oplossing van de situatie gezocht te worden. Bron- en effectmaatregelen lopen daarbij vooruit op saneringsinstrumenten. Bij een overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico in bestaande situaties, dienen de hulpdiensten bijzondere aandacht te besteden aan de voorbereiding op een eventuele calamiteit (eventueel wordt de regionale brandweer om advies gevraagd).

In het geval van nieuwe situaties worden in woongebieden geen risicobronnen geïntroduceerd. Kwetsbare objecten en beperkt kwetsbare objecten mogen niet binnen de 10-6 contour van een risicobron liggen. Daarnaast is een toename van het groepsrisico door risicobronnen niet toegestaan. Een toename van het groepsrisico door een structurele toename van het aantal personen in het invloedsgebied is wel toegestaan, mits:

  • er invulling wordt gegeven aan de verantwoordingsplicht voor het groepsrisico, zoals opgenomen in het Besluit externe veiligheid inrichtingen;
  • de risicobron actief wordt benaderd teneinde de risico's zo mogelijk te minimaliseren;
  • de oriënterende waarde voor het groepsrisico in nieuwe situaties als richtwaarde wordt beschouwd.

Voor een specifieke beschrijving voor het plangebied wordt verwezen naar paragraaf 3.3.