direct naar inhoud van 2.1 Gemeentelijk beleid
Plan: Melmerpark deelplan B, 1e herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991115-VB01

2.1 Gemeentelijk beleid

Het bestemmingsplan Melmerpark, deelplan B is vastgesteld op 25 april 2010. In dit bestemmingsplan was het niet de bedoeling om de vestiging van een supermarkt, binnen het plangebied, mogelijk te maken. Zulks blijkt niet alleen uit de toelichting van dit bestemmingsplan maar ook uit de reactie op de zienswijzen waarin letterlijk staat opgenomen dat de vestiging van een supermarkt op basis van dit bestemmingsplan is uitgesloten.

Onlangs is het de gemeente gebleken dat de vestiging van een supermarkt op Melmerpark wel mogelijk is op grond van de planregels van het bestemmingsplan Melmerpark, deelplan B, alhoewel deze vestiging dus niet uitdrukkelijk is geregeld. De vestiging van een supermarkt is namelijk mogelijk op de in het plangebied aangewezen gronden die zijn bestemd voor "detailhandel" en valt binnen de categorie "grootschalige detailhandel", met dien verstande dat deze op grond van sub 3 niet meer dan 2.000 m2 mag bedragen.

De gemeente is altijd in de veronderstelling geweest dat een supermarkt niet kan worden geschaard onder het begrip "grootschalige detailhandel". Er is dus sprake van een omissie. Deze omissie wordt hersteld met dit bestemmingsplan. De gemeente heeft hiertoe eerst een voorbereidingsbesluit genomen. Van belang is dat de expliciete uitsluiting van supermarkten op Melmerpark in overeenstemming is met het gemeentelijk beleid.

2.1.1 Structuurvisie Kampen 2030 (2009)

Op 28 mei 2009 is de Structuurvisie 2030 Kampen vastgesteld door de gemeenteraad. Dit strategische document bevat de uitgangspunten voor het ruimtelijk beleid. In de visie wordt aangegeven hoe de gemeente verwacht het ruimtelijk beleid te gaan uitvoeren in de komende jaren. De structuurvisie is een richtinggevend document.

De Structuurvisie Kampen spreekt zich uit over de ruimtelijke ontwikkeling van de gehele gemeente. Naast de huidige waarden en beschrijving van knelpunten voor de stad en de omringende landschappen, komen ook gewenste ontwikkelingen en toekomstige kwaliteiten aan bod. Voor de voorzieningen en dan met name de detailhandel zijn de volgende aspecten uit deze nota van belang:

  • het kernwinkelgebied bevindt zich in de binnenstad en heeft een uitstraling voor de gehele stad en gemeente. Hier concentreren zich de niet-dagelijkse boodschappen. Winkelen is hier een uitje, een recreatieve bezigheid, die gecombineerd wordt met een bezoek aan museum, schouwburg, terras of restaurant;
  • voor de dagelijkse boodschappen zijn er de wijkcentra, verspreid over de stad. Deze liggen dicht bij de woningen en zijn goed bereikbaar met de auto, maar ook met de fiets en te voet. De wijkcentra spelen een belangrijke rol in de sociale cohesie, dit zijn per definitie ontmoetingsplekken en focuspunten voor een wijk. De wijkcentra kunnen extra betekenis krijgen wanneer ook maatschappelijke voorzieningen hier geclusterd worden;
  • algemeen uitgangspunt in de structuurvisie is dat bestaande en nieuwe woonontwikkelingen vooral gebruik maken van bestaande voorzieningen. Op die manier kan de sociale samenhang met de bestaande stad gewaarborgd worden en wordt het draagvlak voor bestaande voorzieningen verbeterd. Het doel is deze plekken te handhaven, de kwaliteit, bereikbaarheid en openbaarheid van deze plekken te stimuleren;
  • waar nodig wordt ingezet op intensivering of uitbreiding van de voorzieningen. De nieuwe stationsomgeving bij station Kampen-zuid is wat betreft dat laatste het meest aansprekende voorbeeld. Hier wordt naast clustering van maatschappelijke voorzieningen ook ingezet op extra detailhandel;
  • perifere detailhandel betreft grootschaligere winkels als meubelzaken, autobedrijven of bouwmarkten. Deze zijn vooral gericht op autobereikbaarheid en om die reden niet wenselijk binnen de stad. Er is gekozen om deze te clusteren op twee locaties in de gemeente, bij de afrit van de N23 en A50, langs de Flevoweg (=Melmerpark) en op het bedrijventerrein Zendijk, bij de Zwolseweg.

In de structuurvisie is er nadrukkelijk voor gekozen dat de inwoners van Kampen hun dagelijkse boodschappen kunnen doen in de wijkcentra in de stad. Voor het Melmerpark is hier dus geen rol weggelegd. Bij de vaststelling van detailhandelsstructuurvisie in 2007, die dus vooruit liep op de structuurvisie 2030, is expliciet door de gemeenteraad besloten dat een supermarkt op het Melmerpark niet gewenst was.

2.1.2 Kampen, ontwikkelingsmogelijkheden buurt- en wijkwinkelcentra (2010)

Op 21 oktober 2010 heeft de gemeenteraad de nota 'Kampen, ontwikkelingsmogelijkheden buurt- en wijkkwinkelcentra' vastgesteld. Deze nota is opgesteld naar aanleiding van de ontwikkeling van de stationslocatie en de herstructurering van de Hanzewijk. Onderzocht is wat de consequenties zijn van deze ontwikkelingen voor de bestaande winkelstructuur van Kampen. De raad heeft besloten het beleid zoals verwoord in de nota vast te stellen. Dit houdt ondermeer in dat gekozen wordt voor het creƫren van twee sterke wijkwinkelcentra in Kampen (Hanzewijk en stationslocatie) aangevuld met kleinere buurtcentra in combinatie met een heroriƫntatie op de solitaire supermarktlocatie (waaronder de Industrieweg).

Deze keuze bevestigt en is in lijn met het eerdere beleid in de structuurvisie 2030. Gekozen wordt voor sterke wijkwinkelcentra voor de dagelijkse boodschappen waarbij een combinatie met maatschappelijke voorzieningen wordt gezocht. Dit is belangrijk voor de sociale cohesie in de stad. Gelet op dit consistente beleid is er geen ruimte voor een supermarkt op Melmerpark.