direct naar inhoud van 4.4 Verkeer
Plan: Stationsomgeving Hanzelijn
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991005-VS01

4.4 Verkeer

4.4.1 Ontsluiting

Aan de noordzijde van het Stationsgebied is een rondweg gesitueerd, grofweg gelegen op het oorspronkelijk tracé van de Mr. J.L.M. Niersallee, als verbinding tussen de Europa-allee en de Symfonielaan. Aan de noordoostkant krijgen de straten een knik in de richting van de sportvelden ten noorden van de stationslocatie waardoor ze een heldere aansluiting krijgen op de Mr. J.L.M. Niersallee.

Door het autoverkeer tussen de N50 en De Maten om te leiden via deze weg wordt sluipverkeer door het Stationsgebied vermeden. Het Stationsgebied wordt ontsloten vanaf de Mr. J.L.M. Niersallee, de Verlengde Symfonielaan en eerder genoemde randweg aan de noordzijde van de wijk. De stads- en streekbussen worden vanaf de Mr. J.L.M. Niersallee direct voor de woonbebouwing langs richting het station Kampen-Zuid geleid. Dit geldt ook voor het autoverkeer van het winkelend publiek richting de centraal gelegen parkeergarage. Voor alle wegen in het plangebied geldt een 30km/uur-regime.

4.4.2 Parkeren

Het Stationsgebied wordt een gemengde, stedelijke woonwijk. De parkeerbehoefte wordt, naast de geplande woningbouw, gegenereerd door de toekomstige winkels, voorzieningen en de geplande Park&Ride-voorziening in de nabijheid van het treinstation. Omdat de voorzieningen en het treinstation een bovenwijkse reikwijdte hebben, zal een grote gebouwde parkeervoorziening, in combinatie met een parkeerregime op straat, nodig zijn om te voorkomen dat de parkeerdruk in de woonstraten te hoog wordt.

Het parkeren voor de woningen is gesitueerd in openbaar gebied en op eigen terrein. Parkeren op eigen terrein wordt alleen voorgesteld voor woningen in de duurdere prijscategorieën en voor appartementen gelegen boven winkels, kantoren en voorzieningen. Parkeren in openbaar gebied is gesitueerd langs woonstraten en op binnenterreinen. De woonstraten in het gehele plangebied hebben een groen karakter met langsparkeren aan één zijde van de straat. De binnenterreinen met parkeerplaatsen behoren tot het openbaar gebied.

Tegenover het station is een groot bouwblok voorzien met winkels, kantoren, voorzieningen en woningen. In dit bouwblok is een tweelaagse parkeergarage geïntegreerd. Deze bevat parkeerplaatsen voor bewoners, winkelend publiek en bezoekers. Bij de berekening van de gewenste grootte van de parkeergarage is uitgegaan van een dubbelgebruik van de parkeerplaatsen.

De parkeergarage is voor autoverkeer toegankelijk vanaf de rotonde op de Mr. J.L.M. Niersallee en de weg richting busstation, zodat sluipverkeer door de wijk wordt vermeden. De parkeergarage heeft één gemeenschappelijke entree. Interne compartimentering naar verschillende typen gebruik is mogelijk.

Aan de zuidzijde van het stationsplein zijn vier plaatsen voor kortparkeren, één invalidenparkeerplaats en vier taxistandplaatsen opgenomen in het plan.

4.4.3 Langzaam verkeer

In het plan zijn verschillende routes opgenomen voor de voetganger en de fietser. Het Stationsgebied ligt op de scheidslijn van stad en open landschap. De locatie vormt een schakel in het netwerk van recreatieve fietspaden tussen de binnenstad, de Zwartendijk ten westen van Kampen en de IJssel. Voor de voetganger is een aantal autovrije, groene verbindingen door de wijk voorzien.

Fiets

Bij de herprofilering van de Mr. J.L.M. Niersallee is een fietstunnel gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Europa Allee. Deze is bedoeld voor fietsers richting Het Onderdijks en de Zwartendijk. Ook door de spoordijk van de Hanzelijn is een fietstunnel gerealiseerd als onderdeel van het recreatieve netwerk richting de Zwartendijk en het fietspad tussen de N50 en De Maten.

Alle wegen in het plangebied hebben een 30km/uur-regime. Wegen zijn, behalve de noordelijke randweg en de verlengde Symfonielaan, niet voorzien van aparte fietsstroken.

Langs de spoordijk is een reservering opgenomen voor een fietsviaduct over de Mr J.L.M. Niersallee richting de toekomstige uitbreiding van Het Onderdijks en een 175 meter lange oprit.

Direct grenzend aan de noordzijde van het stationsplein zal een grote fietsenstalling voor ongeveer 1.200 fietsen gerealiseerd worden. Fietsers kunnen vrij over het stationsplein fietsen. Op het plein worden geen aparte fietsstroken gerealiseerd.

Voetganger

Het stationsplein is bestemd voor de voetganger. Auto's hebben geen toegang tot het plein. Een uitzondering wordt gemaakt voor kleinere vrachtwagens voor de bevoorrading van winkels. De bevoorrading zal plaatsvinden op gezette tijden buiten winkeltijden. Hetzelfde regime geldt voor de winkelstraat vanaf het stationsplein tot aan de noordoostzijde van het wijkparkje.

Voor bewoners van De Maten is een wandelroute opgenomen vanaf de bestaande brug over de zuidelijke randsloot, door het Stationsgebied, richting het station. Het bestaande wandelpad langs de randsloot met het deel van De Maten grenzend aan de N50 zal worden gehandhaafd.

Openbaar vervoer

Kampen-Zuid wordt het belangrijkste treinstation van Kampen. Voor het station komt een stationsplein als 'vestibule voor de stad' en een busstation waar stads- en streekbussen aankomen en vertrekken. Het busstation krijgt een directe verbinding met de Mr. J.L.M. Niersallee, zodat de bussen niet door de woonwijk hoeven te rijden. Een kiosk met winkels, gecombineerd met wachtruimte voor reizigers en buschauffeurs dient als ruimtelijke scheiding tussen het busstation en het stationsplein. Aan de zuidzijde van het stationsplein is ruimte voor vier taxistandplaatsen opgenomen.