direct naar inhoud van 7.1 Inspraak
Plan: Sint Nicolaasdijk 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991002-VB01

7.1 Inspraak

Overeenkomstig de algemene inspraakverordening van de gemeente Kampen wordt aan ingezetenen van de gemeente en de in de gemeente een belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen de gelegenheid geboden tot het indienen van een inspraakreactie. Het voorontwerpbestemmingsplan heeft daartoe met ingang van 23 september tot en met 3 november 2009 ter inzage gelegen.

Gedurende de termijn van tervisielegging zijn 4 inspraakreacties ingediend:

Één daarvan is ingediend op 4 november 2009, dus buiten de termijn. Het gaat hier echter om de inspraakprocedure, waarbij een overschrijding van de termijn minder van belang is; indien deze reactie terzijde wordt geschoven (als 'niet -ontvankelijk') zal zeer waarschijnlijk op het ontwerpbestemmingsplan dezelfde brief als zienswijze worden ingediend. Een inhoudelijke behandeling van deze reactie is voor de voortgang van de procedure daarom wel wenselijk.

Voorts heeft een inspreker op ambtelijk verzoek een nadere onderbouwing van zijn reactie gegeven. Deze onderbouwing is na de terinzage termijn binnengekomen, maar wordt gezien als onderdeel van de eerste reactie via de email.

De inspraakreacties worden onderstaand kort samengevat weergegeven en van een gemeentelijke reactie voorzien. Met het oog op de Wet bescherming persoonsgegevens zijn geen persoonsgegevens opgenomen, maar zijn de reacties geanonimiseerd.

1. Inspraakreactie 1

De familie heeft de volgende punten ingebracht:

1. Gesteld wordt dat een nieuwe woning naast het perceel Sint Nicolaasdijk 145 tot waardevermindering zal leiden.

Reactie gemeente:

Gezien de situering van de nieuwe woning naast het perceel Sint Nicolaasdijk 145 kan er sprake zijn van waardevermindering. Dit moet dan blijken uit een planschaderisicoanalyse.

Op grond van afdeling 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening kan uit een in werking getreden bestemmingsplan planschade voortvloeien. Hierbij stelt de wet dat 2% van de vastgestelde waardevermindering van een ontroerend goed voor risico van de eigenaar is.

Indien uit een planschaderisicoanalyse blijkt dat het onderhavig bestemmingsplan een grotere waardevermindering tot gevolg heeft, zal de planschade verhaald worden op de eigenaar van de gronden naast Sint Nicolaasdijk 145. Hiertoe is een planschadeovereenkomst met deze eigenaar getekend.

2. Zijn de plannen van onze buren en die van bouwbedrijf de Gilden BV stedenbouwkundig wel verantwoord?

Nieuwe woning naast perceel Sint Nicolaasdijk 145

De gemeente heeft bij beantwoording van de vraag of er een extra woning is te realiseren naast het perceel Sint Nicolaasdijk 145 gekeken naar aanwezige waarden in het gebied.

Afgenomen bedrijvigheid in het plangebied en de ophanden zijnde wijziging van de verkeersfunctie van de Nijverheidstraat hebben er toe geleid om het plangebied overwegend te bestemmen voor wonen. Door deze ontwikkeling is onder meer de groensingel langs de Nijverheidstraat omgevormd van afschermend industriegroen naar stedelijk-zichtgroen.

Het omvormen van het groen van afschermend groen naar belevingsgroen zorgt ervoor dat de woning op het perceel Sint Nicolaasdijk 145 en de achtererven van de woningen aan de Sint Nicolaasdijk zichtbaar zijn vanaf de Nijverheidstraat en als zodanig onderdeel gaan uitmaken van het straatbeeld.

De gemeente heeft onderzocht of extra woningen kunnen bijdragen tot een evenwichtig straatbeeld en heeft hierbij de zone tussen de Haatlanderdijk en de Henry Dunantstraat nader onder de loep genomen.

Uit de verkenning komt naar voren dat tussen het inbreidingsplan en het perceel Sint Nicolaasdijk 145 op een verantwoorde wijze een woning is in te passen. Een voorwaarde is dat de woning een beperkte goothoogte en hoogte gaat ontvangen, waardoor deze aansluit bij de woning op het perceel Sint Nicolaasdijk 145 en de woningen langs de Nijverheidsstraat.

De woningen langs de Nijverheidsstraat onderscheiden zich hiermee nadrukkelijk van de woningen die in het inbreidingsplan worden gerealiseerd, betreffend plan bezit door zijn opzet een eigentijdse uitstraling. De woning op het perceel Sint Nicolaasdijk 145 en nieuw te bouwen woning zorgen voor een goede overgang met het inbreidingsplan en dragen bij tot een evenwichtig straatbeeld.

Plan woningbouw De Gilden BV

Er is bij dit plan een afweging gemaakt tussen de bestaande situatie en de gewenste aantallen woningen. Hierbij is de bestaande 'groene buffer' grotendeels ingevuld voor woningbouw. Deze zogenoemde groene buffer is niet openbaar toegankelijk en heeft in het geldende bestemmingsplan 'Sint Nicolaasdijk 1969' de bestemming 'gemengde bebouwing met bijbehorende erven', waarbij bedrijven met bijbehorende bedrijfsgebouwen zijn toegestaan. De bestaande (voormalige) bedrijfsgebouwen op dit terrein zullen worden gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. Milieukundig gezien ontstaat er een verbetering van de woonsituatie ter plaatse omdat er in het nieuwe plan geen bedrijven meer zijn toegestaan.

De noordkant van deze 'groene buffer' wordt in stand gelaten zodat er tussen de Ambachtstraat en de nieuwe woningen toch een groene overgangszone zal blijven.

Ten noordwesten van het perceel van insprekers zal overigens een nieuwe groenzone worden aangelegd. Ook zullen de aanwezige groenzones in het oosten en zuidoosten van het plangebied behouden blijven. Er blijven in het plangebied dus groene zones bestaan.

Eindconclusie gemeente:

De gemeente is van mening dat bij de stedenbouwkundige opzet van de woningen van De Gilden BV en bij de nieuwe woning naast Sint Nicolaasdijk 145 voldoende rekening is gehouden met de bestaande functies in het plangebied.

De opmerkingen van de insprekers leiden niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

2. Inspraakreactie 2.

De familie heeft de volgende punten ingebracht:

1. Op korte afstand van het perceel Sint Nicolaasdijk 87 zullen nieuwe woningen worden gebouwd wat leidt tot aantasting van onze privacy, rust en ons uitzicht. Het gebied dient haar oorspronkelijke karakter te behouden.

Reactie gemeente

Volgens vaste jurisprudentie kunnen aan een bepaalde planologische situatie, waarbij sprake is van vrij uitzicht, geen blijvende rechten worden ontleend. De afstand van de woning van insprekers tot de grens van het bouwvlak van de nieuw te bouwen woningen is ongeveer 22 meter. In een binnenstedelijke omgeving is deze afstand objectief bezien nog redelijk ruim te noemen in vergelijking met andere woonwijken.

In dit specifieke geval is het college van mening dat, mede gelet op de beoogde situering van de nieuwe woningen ten opzichte van de bestaande woningen aan de Sint Nicolaasdijk, van een onevenredige aantasting van uitzicht en privacy geen sprake is.

Daarnaast heeft de inspreker een deel van zijn achtertuin afgestaan/verkocht aan De Gilden BV en kon hij dan ook redelijkerwijs op de hoogte zijn van de voorgenomen woningbouw.

De opmerkingen van de insprekers leiden niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

3. Inspraakreactie 3.

1. Door de eigenaren/gebruikers van de percelen Nijverheidsstraat 2 en 3 wordt verwezen naar de inhoud van de op 2 augustus 2006 ingediende zienswijze over de ingekomen bouwaanvraag van De Gilden voor de bouw van 33 woningen aan de Sint Nicolaasdijk/Nijverheidstraat.

Reactie gemeente

De punten die in de brief van 2 augustus 2006 worden aangehaald zijn óf inmiddels beantwoord via de aangepaste toelichting bij het bestemmingsplan óf worden in de onderhavige inspraakreactie opnieuw aangehaald. De genoemde brief uit 2006 is immers een eerste reactie op de destijds ingediende bouwaanvraag. Toen was er nog geen ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd waarin de geplande woningbouw planologisch werd toegelicht.

Voor de vragen over bodemverontreiniging verwezen naar paragraaf 2.5.3 van de toelichting en de lijst diverse bodemonderzoeken die als bijlage bij het voorontwerpplan zijn toegevoegd.

De overige vragen uit de brief gaan met name over (de waarde van) de huidige groenstrook en de verkeerskundige gevolgen als gevolg van de woningbouw. Deze vragen zijn ook in de huidige inspraakreactie gesteld en worden onder de volgende punten van een reactie voorzien.

2, 2a, 2c. Uit eerdere besluiten en regelingen van de gemeente blijkt dat de Nijverheidstraat maar aan één zijde bebouwd zou blijven en dat de groenstrook behouden zou blijven.

Reactie gemeente

Besluiten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. De gemeente heeft in het voorliggende voorontwerpplan Sint Nicolaasdijk 2009 een ruimtelijke en stedenbouwkundige onderbouwing opgesteld waarbij zoveel mogelijk rekening is gehouden met de bestaande (cultuurhistorische) waarden in het plangebied. De keuze van de gemeente om op deze locatie woningbouw te realiseren betekent dat het bestaande gebruik van het plangebied hiervoor grotendeels moet plaatsmaken. De gemeente is van mening dat in het voorontwerp voldoende rekening is gehouden met de bestaande rechten in (de omgeving van) het plangebied.

2b. Insprekers hechten aan behoud van de groenstrook, ook gezien de daar aanwezige natuurwaarden.

Reactie gemeente

Er is bij dit plan een afweging gemaakt tussen de bestaande situatie en de gewenste aantallen woningen. Hierbij is de 'groene buffer' grotendeels ingevuld voor woningbouw. Deze zogenoemde groene buffer is niet openbaar toegankelijk en heeft in het geldende bestemmingsplan 'Sint Nicolaasdijk 1969' de bestemming 'Gemengde bebouwing met bijbehorende erven', waarbij bedrijven met bijbehorende bedrijfsgebouwen zijn toegestaan. De bestaande (voormalige) bedrijfsgebouwen op dit terrein zullen worden gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. Milieukundig gezien ontstaat er een verbetering van de woonsituatie ter plaatse omdat er in het nieuwe plan geen bedrijven meer zijn toegestaan. Het is dus niet zo dat het in dit plan puur en alleen om een groenstrook gaat; er worden ook bestaande gebouwen afgebroken.

De noordwestkant van de zogenaamde 'groene buffer' wordt in stand gelaten zodat ertussen de woningen aan de Ambachtstraat en de nieuwe woningen toch een groene overgangszone zal blijven.

Deze zone zal worden ingericht met bomen en opgaande beplanting.

Volgens de conclusie uit de 'Quickscan natuurtoets locatie Nicolaasdijk, Kampen' d.d. 15 juni 2008 is er voor de geplande woningbouw ter plaatse geen ontheffing ex artikel 75 Flora -en Faunawet nodig en dient alleen bij werkzaamheden rekening te worden gehouden met aanwezige nesten en/of broedplaatsen en de periode van het broedseizoen. Geconcludeerd wordt dat de betreffende 'groene buffer' geen hoge ecologisch waarde vertegenwoordigt.

3. Insprekers kunnen zich niet verenigen met het toestaan van nieuwe vormen van bedrijvigheid in het plangebied (bijvoorbeeld industriële loodsen).

Reactie gemeente

Er is een bedrijf in het plangebied aanwezig; deze is conform huidige gebruik als bedrijf bestemd.

Bij een woning kan met ontheffing (artikel 9.6 van de regels) een aan huisgebonden beroep of een kleinschalige bedrijfsmatige activiteit aan huis onder voorwaarden worden toegestaan.

Een van de voorwaarden is dat er geen vergunning- of meldingsplichtige activiteiten ingevolge de Wet milieubeheer zijn toegestaan. Het bestemmingsplan is niet opgesteld om nieuwe vormen van bedrijvigheid in het plangebied toe te staan. Het opstarten van een kleinschalig bedrijf aan huis is wel mogelijk maar alleen met ontheffing. Er is geen mogelijkheid om (grote) industriële loodsen bij de woning te plaatsen.

4a. De ontsluiting van de nieuwe wijk op de Nijverheidsstraat betekent meer verkeer op deze weg, terwijl hier al genoeg zorgen zijn voor wat betreft de verkeersafwikkeling.

Reactie gemeente

De Nijverheidsstraat en de Sint Nicolaasdijk zijn beiden een 30km-weg. Het wegdek van de Nijverheidsstraat zal in de nabije toekomst zodanig aangepast worden dat het verkeer ook daadwerkelijk maximaal 30km/uur blijft rijden.

De aanleg van de woonwijk zal tot gevolg hebben dat de Nijverheidsstraat meer gebruikt zal gaan worden. Door het autoluw maken van de Nijverheidsstraat zal er geen toename zijn van de verkeersoverlast voor de bewoners van deze weg. Bovendien wordt - in het kader van de revitalisering van bedrijventerrein Haatland - de Ambachtstraat aangepast zodat over deze laatste weg het doorgaande verkeer zal worden gestroomlijnd.

4b. De 2 nieuwe inritten tegenover de huizen van insprekers hebben waardevermindering van deze panden tot gevolg.

Reactie gemeente

Gezien de situering van de 2 nieuwe inritten tegenover de woningen aan de Nijverheidsstraat kan er mogelijk sprake zijn van waardevermindering. Dit moet dan blijken uit een planschaderisicoanalyse.

Op grond van afdeling 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening kan uit een in werking getreden bestemmingsplan planschade voortvloeien. Hierbij stelt de wet dat 2% van de vastgestelde waardevermindering van een ontroerend goed voor risico van de eigenaar is. Indien uit een planschaderisicoanalyse blijkt dat het onderhavig bestemmingsplan een grotere waardevermindering tot gevolg heeft, zal de planschade verhaald worden op de ontwikkelaar van de gronden.

Er is een planschadeovereenkomst met deze ontwikkelaar getekend.

4c. Vanwege de aanleg van de 2 inritten kunnen op die plaatsen geen nieuwe parkeerhavens worden aangelegd voor bewoners van de Nijverheidsstraat

Reactie gemeente

De gemeente is bezig om voor de Nijverheidsstraat een nieuw wegprofiel op te stellen. Dit heeft onder meer te maken met het autoluw maken van deze weg. Hierbij zullen ook nieuwe parkeerhavens worden meegenomen. De 2 nieuwe inritten hebben vooralsnog geen gevolgen voor de aanleg van parkeerhavens aan de overzijde van de Nijverheidsstraat.

4d. Er heeft geen afstemming plaatsgevonden met de op stapel staande reconstructie van het bedrijventerrein Haatland.

Reactie gemeente

Het onderhavige plangebied vormt geen geografisch geheel met het bedrijventerrein Haatland.

Het gaat hier immers om een inbreidingslocatie op de grens van een bestaande woonwijk en het genoemde bedrijventerrein. Wel is rekening gehouden met ligging van de woningen nabij het bedrijventerrein Haatland. In paragraaf 2.5 is aangegeven welke milieuhygiënische aspecten zijn onderzocht in het kader van onderhavig voorontwerpplan; hiermee wordt voldaan aan de wettelijke plicht tot onderzoek volgens artikel 3.1.6 Bro.

4e. Het nu voorliggende plan is gewijzigd ten opzichte van het oorspronkelijke plan voor wat betreft ontsluiting en verkeersafwikkeling; insprekers stellen voor om de ontsluiting van het plangebied via één centrale in- en uitrit (op de plaats van het geplande voetpad) naar de Sint Nicolaasdijk te laten lopen.

Reactie gemeente

In 2005 is gestart met een conceptbestemmingsplan en bijbehorende verkavelingsopzet. Destijds was het al de opzet dat de ontsluiting van de nieuwe woningen via de Nijverheidsstraat zou gaan lopen.

De ontsluitingsroute is in het huidige plan niet gewijzigd. De opzet van de bestaande bebouwing aan de Sint Nicolaasdijk, waarbij de woningen en bijbehorende percelen vrij dicht naast elkaar zijn gesitueerd, maakt het vrijwel onmogelijk om de nieuwe woningen te laten ontsluiten via de Sint Nicolaasdijk. Voor een goede ontsluitingsweg met bijbehorende voetpaden is een strook van minimaal 10 meter noodzakelijk, waarbij daarnaast aan beide zijden van de weg nog een bebouwingsvrije zone moet overblijven. Er is ruimtelijk-stedenbouwkundig gezien geen mogelijkheid om een brede 'doorgang' te realiseren tussen de bestaande woningen aan de Sint Nicolaasdijk.

Mede hierom is gekozen voor een aansluiting van de wijk op de Nijverheidsstraat.

5a. De bouwhoogten van de nieuwe woningen zijn te hoog.

Reactie gemeente

Volgens het voorontwerpplan kunnen bij recht woningen worden gebouwd met een nokhoogte van 10 meter. Deze hoogte is op de plankaart/verbeelding aangegeven in de bouwvlakken voor de nieuwe woningen. Een hoogte van 10 meter voor nieuwbouwwoningen met 2 bouwlagen en een kap is normaal, mede gezien de eisen uit het bouwbesluit voor de hoogte van een verdiepingsvloer.

De specifieke ligging van de inbreidingswijk ten opzichte van de Sint Nicolaasdijk en de Nijverheidsstraat laat een nokhoogte van 10 meter toe. Dit heeft te maken met de hoogte van het te bebouwen terrein; het peil ter plaatse van de nieuwe woningen is beduidend lager dan het vloer- en straatpeil van de bestaande woningen aan de Sint Nicolaasdijk, die een nokhoogte van ca. 7 á 8 meter hebben. Het peilverschil is maximaal ongeveer 2,20 meter( 0,6 meter NAP - 2,8 meter NAP).

Uit de vervaardigde dwarsprofielen blijkt dat de nieuwe woningen ondanks de hoogte van 10 meter vanaf de Sint Nicolaasdijk gezien visueel lager ogen door het hoogteverschil van het peil.

Vanaf de Nijverheidsstraat liggen de nieuwe woningen verscholen achter een doorlopende groensingel. Om de inbreidingswijk zichtbaar te maken vanaf de Nijverheidsstraat is gekozen voor woningen die hoger zijn dan de woningen langs de Nijverheidsstraat. Hier is bijna geen verschil in peilhoogte.

Gezien de grote afstand van de nieuwe woningen tot de woningen aan de Nijverheidsstraat (ca. 35 tot 40 meter) is er stedenbouwkundig gezien echter sprake van een ruime opzet van de nieuwe woningen ten opzichte van de bestaande bebouwing aan de Nijverheidsstraat. Een nokhoogte van 10 meter is in onderhavig plan daarom ruimtelijk aanvaardbaar.

5b. De gemeente wordt verzocht regels vast te stellen voor de inrichting van de (achter)erven van de nieuwe woningen ter voorkoming van verrommeling.

Reactie gemeente

Volgens de regels van het bestemmingsplan mogen er onder bepaalde voorwaarden aanbouwen, uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen op een (achter)erf bij een woning worden gebouwd.

Tevens mogen er onder bepaalde voorwaarden vergunningsvrij bijgebouwen, erfafscheidingen e.d. worden gebouwd.

De opmerkingen van de insprekers leiden niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

4. Inspraakreactie 4.

Namens de eigenaar/gebruiker van het perceel Sint Nicolaasdijk 121 zijn de volgende bezwaren ingediend:

  • 1. Het geluidsonderzoeksrapport was niet goed te downloaden van de gemeentelijke website.

Reactie gemeente

Het rapport 'Akoestisch onderzoek industrielawaai toekomstige woningen Nicolaasdijk te Kampen' heeft tijdens de terinzage termijn als te downloaden pdf-bestand op de gemeentelijke website gestaan.

  • 2. Het plan houdt geen rekening met onze privacy.

Reactie gemeente

Dit punt is te algemeen gesteld en door insprekers niet nader onderbouwd.

  • 3. Er is onvoldoende rekening gehouden met de bestaande eigendomssituatie

Reactie gemeente

Bij het opstellen van een bestemmingsplan behoeft er formeel niet gekeken te worden naar de eigendomssituaties in het plangebied. Het perceel van de insprekers heeft -conform het bestaande gebruik- een woonbestemming gekregen.

  • 4. Een fiets-voetpad langs ons huis is onbespreekbaar.

Reactie gemeente

Er ligt op dit moment een toegangsweg naast de woning van insprekers die leidt naar de percelen achter de Sint Nicolaasdijk 121. Er rijdt dus bestemmingsverkeer langs de woning van insprekers. Op de plaatst van deze weg zal een voet - en fietspad worden aangelegd dat de straat in de nieuwe woonwijk met de Sint Nicolaasdijk verbindt.

Door de aanleg van het voet- en fietspad is het niet meer mogelijk om met motorvoertuigen langs de woning aan de Sint Nicolaasdijk 121 te rijden. Dit is volgens de gemeente juist een verbetering van de woon en leefsituatie van insprekers.

In de koopovereenkomst die ontwikkelaar De Gilden BV heeft gesloten met de huidige eigenaar van het perceel waar de weg/inrit is gelegen is ook de bestaande erfdienstbaarheid meegenomen.

In een akte van 17/9/1965 bij notaris Siebelink overgeschreven ten Hypotheekkantore te Zwolle in deel 1671 nummer 1115 is destijds een erfdienstbaarheid op de betreffende weg naast het perceel Sint Nicolaasdijk 121 gelegd om het komen en gaan - ook van motorvoertuigen - mogelijk te maken.

Deze erfdienstbaarheid zal gehandhaafd blijven.

  • 5. De metingen in de rapporten zijn niet uitgevoerd conform wettelijke voorschriften

Reactie gemeente

Dit punt is te algemeen gesteld en door insprekers niet nader onderbouwd.

  • 6. Het bestemmingsplan gaat over een wijziging van een industrieterrein en dient dus anders benadert te worden dan nu gebeurd is

Reactie gemeente

Dit punt is te algemeen en te onduidelijk gesteld en door insprekers niet nader onderbouwd.

  • 7. Functioneren en ruimtelijk beeld van het gebied zijn niet goed onderzocht

Reactie gemeente

Er is bij de planvorming rekening gehouden met de bestaande cultuurhistorische waarden en karakteristieke panden in het plangebied. Zie hiervoor paragraaf 2.2 en 2.3 van de plantoelichting.

  • 8. Wij zijn het niet eens met het toestaan van een hogere grenswaarde

Reactie gemeente

Voor het verlenen van een hogere grenswaarde voor het wegverkeerslawaai en het industrielawaai in het kader van de Wet geluidhinder zal een aparte procedure worden opgestart, waarbij eventueel zienswijzen kunnen worden ingediend. Een hogere grenswaarde is volgens het akoestisch onderzoek overigens alleen nodig voor de nieuwe woningen en niet voor de woning van insprekers.

  • 9. De bedrijven binnen de milieucirkel voldoen niet aan de eisen

Reactie gemeente

Dit punt is te algemeen gesteld en door insprekers niet nader onderbouwd.

  • 10. Wij hebben geen toestemming verleend voor bodemonderzoek op onze grond.

Reactie gemeente

De bodemonderzoeken uit 2002 en 2005 op het perceel Sint Nicolaasdijk 121 - die in de lijst als bijlage bij het bestemmingsplan zijn opgenomen - betreffen het perceel gelegen achter de woning van de insprekers. Dit perceel was ten tijde van genoemde bodemonderzoeken niet in eigendom van insprekers.

  • 11. De luchtkwaliteit zal verslechteren en dat is niet acceptabel

Reactie gemeente

Het gaat hier om zodanig klein aantal nieuwe woningen met een gering negatief effect op de luchtkwaliteit dat hiermee niet meer dan 1% wordt bijgedragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit binnen de gemeente Kampen. Volgens de 'Regeling niet in betekenende mate bijdragen(luchtkwaliteitseisen)' van 9 november 2007 is onderhavig bestemmingsplan vrijgesteld van toetsing aan de luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer.

  • 12. Het ecologische onderzoek is onzorgvuldig gedaan.

Reactie gemeente

Dit punt is te algemeen gesteld en door insprekers niet nader onderbouwd.

  • 13. De groene buffer tussen de woningen en het industrieterrein verdwijnt in zijn geheel en dat is niet acceptabel.

Reactie gemeente

Er is bij dit plan een afweging gemaakt tussen de bestaande situatie en de gewenste aantallen woningen. Hierbij is de bestaande 'groene buffer' grotendeels ingevuld voor woningbouw. Deze zogenoemde groene buffer is niet openbaar toegankelijk en heeft in het geldende bestemmingsplan 'Sint Nicolaasdijk 1969' de bestemming 'Gemengde bebouwing met bijbehorende erven', waarbij bedrijven met bijbehorende bedrijfsgebouwen zijn toegestaan. Planologisch kunnen er in de groene buffer nog meer bedrijfsgebouwen worden bebouwd. De bestaande (voormalige) bedrijfsgebouwen op dit terrein zullen echter worden gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. Milieukundig gezien ontstaat er een verbetering van de woonsituatie ter plaatse omdat er in het nieuwe plan geen bedrijven meer zijn toegestaan. Er kan dus niet gesteld worden dat er alleen maar groen verdwijnt voor woningbouw, de bestaande gebouwen zullen ook worden gesloopt.

De noordwestkant van de zogenaamde 'groene buffer' wordt in stand gelaten zodat ertussen de Ambachtstraat en de nieuwe woningen toch een groene overgangszone zal blijven.

Ten noordenwesten van het perceel van insprekers zal overigens een nieuwe groenzone worden aangelegd. Ook zullen de aanwezige groenzones in het oosten en zuidoosten van het plangebied behouden blijven. Er blijven in het plangebied dus voldoende groene zones bestaan.

  • 14. De Sint Nicolaasdijk is nu al een racebaan en dat zal alleen maar toenemen als de Nijverheidsstraat nog meer autoluw wordt gemaakt.

Reactie gemeente

De Nijverheidsstraat en de Sint Nicolaasdijk zijn beiden een 30km-weg.

Het wegdek van de Nijverheidsstraat zal zodanig aangepast worden dat het verkeer ook daadwerkelijk maximaal 30km/uur blijft rijden. De aanleg van de woonwijk zal niet tot gevolg hebben dat de Sint Nicolaasdijk meer gebruikt zal gaan worden; de nieuwe woningen sluiten immers aan op de Nijverheidsstraat. Bovendien wordt in het kader van de revitalisering van bedrijventerrein Haatland de Ambachtstraat aangepast zodat over deze laatste weg het doorgaande verkeer zal worden gestroomlijnd.

  • 15. De ontheffingen van de regels zijn te ruim

Reactie gemeente

Dit punt is te algemeen gesteld en door insprekers niet nader onderbouwd.

  • 16. De bestemmingsplankaart is te klein en moeilijk te lezen

Reactie gemeente:

De bestemmingsplankaart kan worden gedownload en desgewenst worden verkleind of vergroot in het pdf-bestand met de plankaart dat op de website is gepubliceerd.

  • 17. Is er rekening gehouden met het soort wegdek van de Sint Nicolaasdijk en de Nijverheidsstraat.

Reactie gemeente

De Sint Nicolaasdijk en de Nijverheidsstraat zijn beide asfaltwegen. In het akoestisch onderzoek is hier rekening mee gehouden.

  • 18. Is de vuurwerkhal betrokken bij het onderzoek?

Reactie gemeente

De insprekers geven niet aan welke vuurwerkhal bedoeld wordt. Er zijn op het nabijgelegen bedrijventerrein Haatland twee plaatsen waar vuurwerk opgeslagen en verhandeld wordt: Harry's vuurwerkhal en Hardix. Het gaat hier om de lichtste categorie vuurwerkopslag (alleen consumentenvuurwerk). Gezien de grote afstand tussen deze opslaglocaties en het plangebied is het niet nodig geacht om de effectafstanden van deze bedrijven mee te nemen in het plan.

Eindconclusie gemeente

De Gilden BV zal met de inspreker begin 2010 contact opnemen om tot nadere invulling te komen van het groengebied achter de woning aan de Sint Nicolaasdijk 121.

De bestemmingen uit het voorontwerp voor het terrein achter deze woning behoeft hiervoor niet te worden aangepast.

De opmerkingen van de insprekers leiden niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.