direct naar inhoud van 4.3 Gemeentelijk beleid
Plan: ''t Weusthag - infrastructuur
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0071-0301

4.3 Gemeentelijk beleid

4.3.1 Kadernota Weusthagpark

Op 16 april 2008 heeft de gemeenteraad van Hengelo de Kadernotitie Stadspark Weusthag vastgesteld. Deze notitie geeft het kader weer voor de toekomstige ontwikkelingen van het park;

  • Filter die bestanddelen uit het masterplan die voor de toekomstige waarde en structuur van het gebied van belang zijn en die zonder grote gemeentelijke investeringen realiseerbaar zijn zoals het grondwallenlandschap, het bekensysteem, de ontwikkeling van de randen en stel die vast.
  • Herdefinieer de doelen voor het Weusthag-gebied:

Een grotendeels openbare groene duurzame landschappelijke ruimte, doorsneden door beken en routes, verbonden door routes en groene zones met de omgeving. In het gebied is er ruimte voor (ook private) initiatieven, zolang die bijdragen aan de duurzame toekomst van het gebied en de landschappelijke en recreatieve waarde van het gebied vergroten. Vooral langs de landen van het gebied wordt de mogelijkheid voor waardecreatie voor woningbouw en of bedrijvigheid gestimuleerd mits de ruimtelijke kwaliteit bijdraagt aan de gebiedskwaliteit.

  • Ga van alle planinitiatieven zorgvuldig na of ze bijdragen aan het doel. Ga in gesprek met mogelijke strategische partners voor de verdere ontwikkeling (b.v. IVN))
  • Zoek de weg van de geleidelijkheid waarbij ieder jaar een relatief bescheiden uitvoeringsprogramma wordt opgesteld, waarbij zoveel mogelijk wordt gezocht naar koppeling van initiatieven.
  • Zoek naar dekking voor de boekwaarde. In eerste instantie binnen het totale plangebied en eventueel ook daarbuiten.
  • Zoek naar subsidiemogelijkheden voor de ontwikkelingen binnen het gebied.
  • De gemeente heeft de volgende voornemens:
    • 1. het gebied geleidelijk opnemen in het beheersareaal (is deels reeds gebeurd)
    • 2. beheerskracht organiseren waarbij ook nadrukkelijk wordt gekeken naar de mogelijkheden van gesubsidieerde arbeid en partnerschap met instellingen
    • 3. een jaarlijks budget voor kleine investeringen en cofinanciering mogelijk maken
    • 4. een actieve grondexploitatie opzetten die leidt tot waardecreatie en afwaardering van niet in exploitatie te nemen gronden
    • 5. planologisch meewerken aan initiatieven die bijdragen aan het plan
    • 6. een klein begeleidingsteamformeren dat alle plannen en initiatieven toetst aan de toekomstwaarde
  • De ontwikkeling van het gebied tot Stadspark Weusthag ligt grotendeels bij (private) initiatieven en vindt slechts geleidelijk plaats. Omdat voorliggend bestemmingsplan een actualiserend karakter heeft, is het niet mogelijk om te anticiperen op genoemde ontwikkeling tot stadspark.

Het bestemmingsplan 't Weusthag heeft een conserverend karakter. Dit betekent dat niet alle punten uit de Kadernotitie Weusthag zijn meegenomen dat actualisatieplan. Voor een aantal ontwikkelingen die passen binnen de Kadernota Weusthag zal een aparte procedure worden gevoerd. In het voorliggende bestemmingsplan zijn enkele van deze ontwikkelingen, te weten de aanleg van wandelpaden, een fietspad, de realisatie van een heemtuin en volkstuinen, opgenomen.

4.3.2 Prostitutiebeleid (2004)

Als algemeen uitgangspunt wordt aangegeven dat het regionaal afgestemde lokale prostitutiebeleid in Twente vanuit een integrale benadering wordt opgezet. De trekkersrol voor wat betreft de regulering en de handhaving ligt bij het lokale bestuur. Aspecten van volksgezondheid, veiligheid, leefbaarheid en handhaving spelen daarbij zeker een rol. Met betrekking tot de handhaving spitst het beleid zich vooral toe op de (te verwachten) mate van overlast bij de verschillende vormen van prostitutie en de kans op het plegen van strafbare feiten.

De thans aanwezige seksinrichtingen in Hengelo worden positief bestemd waarbij verdere uitbreiding van het aantal seksinrichtingen wordt uitgesloten. In het plangebied ''t Weusthag - infrastructuur is geen seksinrichting aanwezig.

4.3.3 Structuurvisie Hengelo 2030 (2007)

Op 3 juli 2007 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Hengelo 2030 vastgesteld. Het bevat de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Hengelo voor de lange termijn. In de structuurvisie Hengelo 2030 wordt op basis van een beschrijving van de kernkwaliteiten, de historie, de maatschappelijke tendensen en de ambities een samenhangende en integrale uitwerking van een nieuwe koers voor Hengelo naar 2030 neergezet. De keuzes die daarbij zijn gemaakt zijn het inzetten op de sterke punten van de stad en te gaan van groei naar kwaliteit. Dat betekent nauwelijks meer uitbreiding, maar inbreiding en functiemenging in bestaand stedelijk gebied en het investeren in het omringende landschap. Deze koers brengt een vijftal kernopgaven met zich mee:

  • 1. Versterking van de economische structuur;
  • 2. Een binnenstad voor ontmoetingen;
  • 3. De sociale opgave;
  • 4. Het landschap de stad in;
  • 5. Ruimtelijke kwaliteit;

Om deze opgaven uit te voeren is een viertal kernprojecten geformuleerd. Eén ervan is stadsranden, waarin het Weusthag valt. Het Weusthag zal zich ontwikkelen als een stadslandschap. Dit stadslandschap Weusthag is het groene hart van Hengelo. Dit prachtige gebied wordt toegankelijker en van nog hogere kwaliteit. Het wordt een landschappelijke omgeving vol natuur en water waar mensen actief en passief kunnen recreëren, van groen en cultuur kunnen genieten en ook nog kennis kunnen opdoen. Stad en landschap moeten in het Weusthagpark hand in hand gaan met meer aandacht voor natuur en tal van recreatieve voorzieningen.

Het bestemmingsplan 't Weusthag -infrastructuur biedt mogelijkheden om wandelpaden, een fietspad, een heemtuin en volstuinen/stadslandbouw te realiseren. Deze ontwikkelingen passen prima binnen de kernopgaven van de Structuurvisie 2030.

4.3.4 Uitvoeringsnota Fietsen (2003-2006)

Het bevorderen van het fietsgebruik heeft een hoge prioriteit binnen het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid. In de beleidsnota Fietsen (1993) staat het gemeentelijke fietsbeleid nader omschreven. In de "Uitvoeringsnota Fietsen 2003-2006" zijn beleidsvoornemens nader uitgewerkt tot een breed pakket van concrete maatregelen met als doel het fietsklimaat in Hengelo te verbeteren. Speerpunten hierin zijn: het verbeteren van de belangrijkste fietsroutes naar het centrum van de stad (stadsfietsroutes), het fietsvriendelijker maken van verkeersregelinstallaties en de verbetering van het fietsparkeren.