direct naar inhoud van 3.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: P&R garage Gieskesstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0068-0301

3.2 Verkeer en infrastructuur

Inleiding

Het ontwerp van de P+R is gebaseerd op het Masterplan Hart van Zuid 2009, waarin de integrale visie op de ontwikkeling van het stationsgebied in het kader van de Nota ruimte is beschreven. De Regio Twente heeft dit project aangemerkt als prioritair regionaal project en het vervoersknooppunt Centraal Station van Twente van nationaal belang.

De parkeergarage past met betrekking tot de aspecten zoals bijvoorbeeld 'blik van de straat' en in gebouwde voorzieningen, optimaal ruimtegebruik en dubbel(grond)gebruik en stimulering openbaar vervoer, in het gemeentelijk parkeerbeleid zoals vastgelegd in de Nota Autoparkeren 2008-2012 en de Evaluatie parkeerbeleid van november 2010.


Doelgroepen

De nieuw te ontwikkelen Park en Ride parkeergarage richt zich als (openbare) parkeervoorziening op de reizigers met het openbaar vervoer, het tegenover gelegen poppodium Metropool, als overloopfunctie WTC Twente Bussiness district en voor de binnenstadbezoekers.


Ontwerp
De Park en Ride parkeergarage is een bovengrondse parkeergarage en krijgt zijn directe en transparante in- en uitgang aan de Giesksesstraat zelf. Dit geeft de beste zichtbaarheid, vindbaarheid en bereikbaarheid. Die bereikbaarheid zal nog verder worden verbeterd door de toekomstige aanleg van de Laan Hart van Zuid op de centrumring.

De Park en Ride parkeergarage heeft een capaciteit van in totaal 285 parkeerplaatsen verdeeld over vijf bovengrondse parkeerniveaus.