direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding tot een nieuw bestemmingsplan
Plan: P&R garage Gieskesstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0068-0301

1.1 Aanleiding tot een nieuw bestemmingsplan

Het plan P&R garage Gieskesstraat maakt de realisatie van een parkeergarage mogelijk. Het plangebied heeft op grond van het vigerende bestemmingsplan de bestemming educatieve doeleinden. De parkeergarage wordt gerealiseerd ten behoeve van de NS. Het betreft een onderdeel van de gebiedsontwikkeling Centraal Station Twente, door het Ministerie van VROM aangemerkt als uitvoeringsproject in het kader van de Nota Ruimte. Door de Regio Twente is dit project aangemerkt als prioritair regionaal project. De parkeervoorziening richt zich op het parkeren voor reizigers met het openbaar vervoer (P+R), het cultuur- en poppodium Metropool, centrumbezoek voor Hengelo en de overloop van het WTC Twente Businessdistrict. Om de parkeergarage te realiseren wordt een bestaand gebouw van de voormalige MTS gesloopt.

De te bouwen P+R voorziening komt voort uit te toenemende vraag naar P+R en voor de gebiedsontwikkeling cruciale ruimtelijke kwaliteit (ruimtelijke inrichting, duurzaamheid, kwaliteit verblijfsgebied, intensief en dubbelgrondgebruik, functiemenging en -combinatie, optimalisering bereikbaarheid).

Het verwachte effect van de P+R voorziening is een toename van de cumulatieve vervoerwaarde behorende bij het Centraal Station Twente (Hengelo). Zoals in de kengetallen kosten-batenanalyse Centraal Station Twente in opdracht van het ministerie van VROM, 2008 is aangegeven is de vervoerswaarde van dit station hoog. Verwacht wordt dat P+R gebruikers, waarop de OEI-leidraad de 'rule of half' van toepassing is, op werkdagen gemiddeld 400 km per dag reizen. Dit levert een besparing op van 900.000 kilo CO2. De aanleg van een integrale en kwalitatief hoogwaardige parkeervoorziening is tevens een cruciaal onderdeel van het vervoersknooppunt Centraal Station Twente, waarin sprake is van een upgrading van alle onderdelen die dit vervoersknooppunt optimaliseren voor de reizigers, maar ook een belangrijke vestigingsvoorwaarde vormt voor bedrijven en daarmee voor de economische ontwikkeling van het gebied, Hengelo en Twente. Voor de upgrading van het vervoersknooppunt is een integraal plan in uitvoering/deels uitgevoerd, met een toekomstgerichte modernisering van het station (verbreding perrontunnel, aanleg luifel, ophoging perrons, nieuwe verlichting, etc), een nieuw hoogwaardig busstation, een ruimere fietsparkeervoorziening, een royale Kiss & Ride, een transferium, etc).

De gebouwde P+R voorziening betreft een meer-laagse voorziening met zo'n 285 parkeerplaatsen. De huidige tijdelijke P+R voorziening direct langs het spoor, met 104 parkeerplaatsen, komt met de realisatie van de gebouwde P+R voorziening te vervallen.

Het bestemmingsplan P&R garage Gieskesstraat bestaat uit een verbeelding en planregels en gaat vergezeld van een toelichting. Op de verbeelding zijn de te onderscheiden bestemmingen door middel van kleuren en tekens aangegeven. De regels bevatten de materiƫle inhoud van de bestemmingen. De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridische toetsingskader voor ruimtelijke en functionele ontwikkelingen in het plangebied. De toelichting bevat met name de aan het plan ten grondslag liggende gedachten.