direct naar inhoud van 3.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Fietsenstalling Stationsplein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0060-0301

3.2 Verkeer en infrastructuur

Inleiding

De fiets is in het Nederlandse straatbeeld niet weg te denken. Bijna iedereen in Nederland heeft een fiets en maakt er regelmatig gebruik van. Fietsen is duurzaam (milieuvriendelijk), gezond en levert een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de stad.

Behoefte aan voorzieningen

Fietsers hebben niet alleen behoefte aan goede comfortabele veilige en snelle fietsroutes, maar ook aan de mogelijkheden om hun fiets veilig, gemakkelijk en ordelijk te parkeren, liefst dicht bij hun bestemming. Fietsers zijn vaak bang voor diefstal en beschadiging van hun fiets. Deze angst leidt tot minder fietsgebruik, terwijl fietsen, zeker in Hengelo, een zeer belangrijke vervoerwijze is.

Als er geen of niet voldoende fietsparkeervoorzieningen worden aangeboden, kiest de gemiddelde fietser die zelf. Het nagestreefde kwaliteitsbeeld van de openbare ruimte wordt door toedoen van slordig losgeplaatste fietsen vaak niet gehaald. Hierdoor ontstaat vaak een druk en verrommelt straatbeeld. Ook het gebruik van de fiets wordt zo niet gestimuleerd.

Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor NS Stationsomgevingen zoals het Stationsplein van Hengelo. Een aanzienlijk deel van alle treinreizigers komt met de fiets naar het NS Station. Daarmee is de fiets het belangrijkste vervoermiddel in het voortransport maar ook het natransport van reizen per trein en daarmee een duurzame schakel in de mobiliteitsketen.

Bij veel NS stations in Nederland is het aantal geparkeerde fietsen meer toegenomen dan men vanuit de prognoses had berekend. Er wordt dan ook verwacht dat deze groei de komende jaren blijft doorgaan. Een capaciteitsuitbreiding fietsparkeren in de gehele stationsomgeving is daarom ook voor het NS Station van Hengelo gewenst en vereist.

Vraagvolgend of sturend fietsparkeerbeleid

Fietsparkeren valt nauwelijks te sturen door het opleggen van beperkingen zoals parkeerverboden, fietsers willen namelijk fietsen en niet lopen. Een vraagvolgend fietsparkeerbeleid is effectiever. Soms wordt vraagvolgend fietsparkeerbeleid als een belemmering gezien voor een fraai (her)ingerichte openbare ruimte. Fietsparkeervoorzieningen dienen ingepast te worden in de vaak zo kwetsbare en schaarse openbare ruimte zoals bijvoorbeeld het Stationsplein.

Ruimtelijk concept fietsflat

Het Stationsgebied van Hengelo wordt op dit moment gereconstrueerd. Een van de uitgangspunten voor de herinrichting van het Stationsplein is een kwalitatief hoogwaardig plein (voor alle modaliteiten), zonder dat deze vol staat met fietsrekken inclusief in en buiten de fietsrekken geparkeerde fietsen. Onderdeel van de ontwikkelingen vormt de aanleg van een nieuwe kwalitatief hoogwaardige transparante gratis fietsparkeervoorziening als vervanging van de huidige onbewaakte fietsflat. De capaciteit zal worden vergroot van (formeel) 812 fietsparkeerplaatsen nu, naar ongeveer 2.500 fietsparkeerplaatsen in het nieuwe ruimtelijke concept. De huidige bewaakte ondergrondse stalling (500 plaatsen), welke onlangs een upgrading heeft ondergaan (inclusief een OV Fietssysteem), zal beter worden ingepast en geintregreerd in het nieuwe ruimtelijke stallingconcept. Ook het matige gebruik van het huidige bewaakte en betaalde stallingruimte dient daarmee een impuls te krijgen.

Handhaving/beheer in combinatie met het bieden van voldoende fietsparkeercapaciteit

Op het stationsplein was er in het verleden sprake van aanzienlijke overlast van foutief en hinderlijk geplaatste fietsen. Het doel destijds maar ook voor de toekomstige situatie blijft het winnen van fietsparkeercapaciteit, vrijhouden van looproutes, opheffen en voorkomen van rommelige situaties en wild parkeren en het handhaven van een netjes, opgeruimd en fraai (heringericht) Stationsplein inclusief de (nieuwe) fietsparkeervoorziening

Er is er een duidelijk causaal verband bestaat tussen de continuïteit van handhaving en de mate van foutief en hinderlijk geplaatste fietsen. De handhaving en verwijdering van fietswrakken/zwerffietsen zal na oplevering van de nieuwe fietsparkeervoorziening op en rond de plaats van de huidige fietsflat worden geïntensiveerd. Ook op weesfietsen zal in de nabije toekomst worden gehandhaafd (aanpassing APV).

Het handhavinggebied van het Stationsplein zal verder worden vergroot in verband met een verschuiving van de problematiek naar de noordzijde (winkelzijde). Belangrijk daarbij is dat fietsers wel de mogelijkheid hebben hun fiets veilig en netjes te kunnen blijven stallen, dus dicht bij de hoofdingangen van het station.

Organisatie (taken en rollen)

Omdat een groot aantal partijen betrokken zijn bij het aspect beheer en handhaving, kunnen taken en rollen versnipperd zijn. Goede samenwerking met alle partijen is daarbij essentieel. Een nieuwe Voorplein overeenkomst kan daarbij de basis vormen.