Plan: | Sloetsweg/Bellinckhof |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0164.BP0056-0301 |
In het Gemeentelijk GroenPlan Hengelo 2010 (GGP) is de groene hoofdstructuur voor de gemeente Hengelo vastgelegd. "Groen" dient hierbij breed opgevat te worden als landschap, stedelijk groen, natuur, water en recreatief medegebruik. Hoofduitgangspunt is de stad-èn-landbenadering, waarbij gestreefd wordt naar zowel een krachtige stad als een vitaal platteland.
In het groenplan is de samenhang tussen regio, buitengebied, stadsrand, stad en wijk in beeld gebracht. Het GGP richt zich op het hoofdgroen in de stadsrand, stad en wijk. De totale hoofdstructuur in de stad en omgeving bestaat uit een samenhangend netwerk van stadsrandzones, geledingszones tussen de kernen, groene wiggen, groene eilanden, lanen, groene stapstenen (boomgroepen), beken met begeleidend groen en spoordijken.
In het door de raad vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan worden de uitgangspunten met betrekking tot de waterhuishouding en de riolering beschreven. Voor alle in- en uitbreidingen gelden in principe onderstaande beleidsregels:
In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) zijn de hoofdnetwerken voor de fiets, openbaar vervoer en auto vastgelegd. Het doel is een situatie te creëren waarbij de drie vervoerswijzen op een volwaardige wijze met elkaar functioneren en elkaar aanvullen, om zo ook in de toekomst de bereikbaarheid van veiligheid te waarborgen en zelfs te verbeteren. Voor de verkeersstructuur voor het autoverkeer zijn in het GVVP de volgende onderdelen vastgelegd:
Het Waterplan Hengelo "Kleurrijk waterbeheer" is in 2006 door de gemeenteraad vastgesteld. Het waterplan beschrijft hoe de gemeente in de komende 25 jaar haar verantwoordelijkheid neemt in het regionale watersysteem en geeft richting aan de ontwikkeling van stedelijk water in Hengelo. Het waterplan onderscheidt 3 sporen waarlangs de gemeente en het waterschap Regge en Dinkel invulling gaan geven aan deze verantwoordelijkheid;
Ad. 1 Grote delen van de Hengelose beken zijn niet meer zichtbaar omdat ze verduikerd zijn. Met name herstructureringsprojecten bieden kansen deze beken weer zichtbaar te maken en weer integraal onderdeel te laten uitmaken van de openbare ruimte.
Ad. 2 Schoon hemelwater wordt niet meer op de gemengde riolering geloosd maar wordt zichtbaar afgevoerd naar oppervlaktewater. In het gebied wordt voldoende waterberging aangelegd, het liefst in de vorm van wadi's omdat deze tevens een zuiverende werking hebben.
Ad. 3 In het kader van de Wet Gemeentelijke Watertaken (per 1/1/2008) heeft de gemeente een verbrede zorgplicht t.a.v. het oplossen van structurele grondwateroverlast.
Naast deze drie manieren is een belangrijke rol weggelegd voor communicatie en educatie. De nadruk ligt hierbij op kijken en doen. Te denken valt aan het uitzetten van fiets- en wandelroutes langs de beken en het aanleggen van een waterspeelplaats of waterkunstwerk. Ook is een lespakket over water aan de basisscholen aangeboden.
Het waterplan is door de besturen van het waterschap Regge en Dinkel en de gemeente Hengelo vastgesteld.
Een groot deel van de economie van de stad vindt plaats in de wijken, de wijkeconomie. In Hengelo bevindt 70% van de bedrijfsvestigingen zich in de wijken. Naar verwachting wordt wijkeconomie steeds belangrijker. Wijkeconomie draagt bij aan de economische vitaliteit, veiligheid en leefbaarheid van de wijk. Het gaat hierbij vooral om bedrijven van zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel) die het wonen combineren met werken of hun bedrijf starten vanuit huis. De wijk fungeert daarmee als broedplaats voor ondernemerschap. Bedrijven ontstaan in de wijk en groeien van daaruit verder. Wijkeconomie stimuleert daarmee de werkgelegenheid.
In de Nota Wijkeconomie Hengelo 2012 - 2015 is de visie van Hengelo op wijkeconomie vastgelegd en wordt een plan van aanpak gepresenteerd om het werken in de wijk te stimuleren. Hierin is de huisvesting van ondernemers belangrijk. We stimuleren daarom functiemenging in de wijken en we willen bedrijfslocaties in de wijk behouden en de eigenaren stimuleren om leegstaande panden courant te maken.
De voormalige Gamma-Heerbaart locatie is hier een goed voorbeeld van. Deze voormalige werklocatie wordt omgevormd tot een woon/werk locatie, die voldoet aan de huidige eisen van de tijd. Het biedt de mogelijkheid voor het werken aan huis of vlakbij huis.
De rol van de gemeente wordt ingevuld op drie niveaus:
Het woonbeleid van de gemeente verschuift van sturen naar stimuleren, faciliteren en committeren. De woningbouwwoningcorporaties en hulp-/zorginstellingen zijn onze partners waarmee we samenwerken om de gestelde doelstellingen te bereiken.
In december 2008 is deze nota na jaren van voorbereiding door de gemeenteraad vastgesteld. De gemeente Hengelo probeert door middel van deze Nota een evenwicht te bereiken tussen enerzijds de parkeervraag en anderzijds de optimale combinatie van bereikbaarheid en leefbaarheid.
De visie op het parkeerbeleid in het centrum én in de schil rond het centrum is te formuleren door middel van een viertal pijlers:
Doelen
De Nota Autoparkeren 2008-2012 heeft de volgende doelen:
In het coalitieakkoord van april 2010 is door het college het in 2008 vastgestelde parkeerbeleid inclusief bijbehorende uitvoeringsprogramma kritisch tegen het licht te houden. Op 14 december 2010 heeft de gemeenteraad ingestemd met de Nota Evaluatie parkeerbeleid.
Eén van de belangrijkste veranderingen is dat de bewoners van de niet gereguleerde schilwijken nu de kans krijgen om de reguleringsvorm blauwe zone (parkeerschijfzone) in te mogen voeren. Het initiatief ligt nu wel volledig bij de bewoners.
Een aantoonbare meerderheid (minimaal 50%) van een logische begrensde (woon)straat, gebied of buurt moet voorstander zijn van het instellen van de blauwe zone om voldoende draagvlak te waarborgen (respons minimaal 30%). De bewoners van de straten uit de schilwijken met definitief betaald parkeren ten tijde van het uitvoeringsprogramma uit de Nota Autoparkeren mogen kiezen; betaald parkeren handhaven, ook blauwe zone of alles weer opheffen.
Parkeernormering
Hengelose parkeernormen behoren ook tot het in december 2008 door de gemeenteraad vastgestelde parkeerbeleid. De parkeernormering is gebaseerd op de parkeerkencijfers zoals deze landelijk zijn uitgegeven door het kennis instituut CROW. De publicatie van dit kennis instituut heet 'Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering' (uitgave nummer 182). De parkeerkencijfers uit deze publicatie zijn gedifferentieerd naar stedelijkheidsgraad/stadsomvang (Hengelo is sterk stedelijk) en stedelijke zone, zijn nog steeds actueel en worden door vele overheden en adviesbureaus in heel Nederland toegepast.
Binnen de beschikbare bandbreedte van deze parkeerkencijfers is voor de Hengelose situatie een keuze gemaakt voor parkeernormen per stedelijke zone (centrum, schil of rest kom), functie en aandeel bezoekers. Voor een aantal functies is, na de benodigde uitgebreide parkeeronderzoeken, binnen die totale bandbreedte de gemiddelde waarde van de CROW parkeerkencijfers tot Hengelose norm verheven. De huidige parkeernormering maakte geen onderdeel van de op 14 december 2010 door de gemeenteraad vastgestelde Nota Evaluatie Parkeerbeleid. Dat wil zeggen dat de parkeernormering ook niet ter discussie staat. De Hengelose parkeernormen blijven derhalve gehandhaafd.
In paragraaf 2.2 is uitgebreid ingegaan op hoe in het plan wordt omgegaan met verkeer en het parkeren. Tevens is in bijlage 1 van de toelichting de parkeerbalans te vinden. De uitkomst van deze berekening laat een positief saldo zien.
In de nota "Startersstad Hengelo" heeft de gemeente haar beleid ten aanzien van startende ondernemers uiteengezet. Het startersbeleid kent zowel een fysieke als een sociale component. Voor het bestemmingsplan is met name de fysieke component van belang. De fysieke component heeft op haar beurt weer vooral betrekking op huisvesting.
Veel starters beginnen vanuit huis, maar veelal ontstaat na enige tijd de behoefte aan andere huisvesting. Starters blijken vooral behoefte te hebben aan laagdrempelige huisvesting met aantrekkelijke huurprijzen en easy- in / easy - out contracten. Het investeren in het creëren van goedkope, kleinschalige huisvestingsmogelijkheden voor starters is een speerpunt voor de komende jaren. Bedrijfsverzamelgebouwen spelen daarbij een belangrijke rol. Starters kunnen zich daarin vestigen, kunnen gebruik maken van een aantal gemeenschappelijke voorzieningen en profiteren van de nabijheid van andere jonge ondernemingen. Gebleken is dat er in Hengelo een grote behoefte bestaat aan dergelijke faciliteiten voor starters. De vraag naar dergelijke locaties overstijgt momenteel het aanbod.
Door de Kamer van Koophandel is uitgezocht dat in Hengelo een groot deel van de startende ondernemingen zit de detailhandel, adviesdiensten, facilitaire diensten en persoonlijke diensten. Het aandeel starters in sectoren als industrie en bouw ligt aanmerkelijk lager.
De vraag naar starterslocaties is groter dan het aanbod aan locaties. Daarbij blijkt uit onderzoek dat een groot deel van de startende ondernemingen zit in de sectoren detailhandel, adviesdiensten, facilitaire diensten en persoonlijke diensten. Om invulling te geven aan de doelstelling van het startersbeleid wil de gemeente de vraag naar starterslocaties beter af stemmen op het beschikbare aanbod.
Op 3 juli 2007 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Hengelo 2030 vastgesteld. Het bevat de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Hengelo voor de lange termijn. In de structuurvisie Hengelo 2030 wordt op basis van een beschrijving van de kernkwaliteiten, de historie, de maatschappelijke tendensen en de ambities een samenhangende en integrale uitwerking van een nieuwe koers voor Hengelo naar 2030 neergezet. De keuzes die daarbij zijn gemaakt zijn het inzetten op de sterke punten van de stad en te gaan van groei naar kwaliteit. Dat betekent nauwelijks meer uitbreiding, maar inbreiding en functiemenging in bestaand stedelijk gebied en het investeren in het omringende landschap. Deze koers brengt een vijftal kernopgaven met zich mee:
Naast het versterken van een aantal hoofdstructuren zet de gemeente Hengelo in op een aantal kernprojecten:
Gemeente en corporatie zijn en blijven natuurlijke partners van elkaar in de ontwikkeling
en het beheer van de wijken van Hengelo. Samenwerking tussen gemeente en Welbions
leidt ook tot een hoger maatschappelijk rendement aangezien de revenuen van de
corporatie bij de ontwikkeling van vastgoed weer in de (sociale) huisvesting in de brede zin
des woord worden geïnvesteerd. Als eindverantwoordelijke voor het woonbeleid zal de
gemeente echter altijd moeten nagaan met welke partners de gestelde doelen kunnen
worden gerealiseerd. In sommige projecten zal Welbions in concurrentie met
commerciële ontwikkelaars meedingen naar de ontwikkelingsrechten. In andere gevallen,
zoals bij de vernieuwing van bestaande woonwijken, ligt het voor de hand, dat Welbions
en gemeente samen plannen ontwikkelen en uitvoeren. Zij zijn immers de belangrijkste
vastgoedeigenaren. Met andere woorden: de aard van de opgave bepaalt de wijze waarop
partijen samenwerken.
Gemeente
De gemeente heeft als organisatie van oudsher een brede rol. Op het gebied van wonen en
wijkontwikkeling is zij verantwoordelijk voor het vormen van goede en gedragen
strategische kaders binnen deze beleidsvelden. De rollen die hiermee samenhangen zijn
o.a.:
Bovenstaande rollen betreffen de rolverdeling op hoofdlijnen. In individuele wijken en
projecten zullen afspraken worden gemaakt over rol- en taakverdeling.
De gemeente is zich bewust van de veranderingen in de woningmarkt in Twente. Uit het
Twents Woningmarktonderzoek 2006 blijkt dat de vraag naar woningen slechts licht zal
toenemen en dat er een forse vervangingsopgave is. Dit betekent een verschuiving van kwantiteit (veel en snel bouwen in de uitleggebieden) naar kwaliteit (herstructurering en wijkvernieuwing). Deze verschuiving gaat gepaard met een intensivering van de wijkaanpak. Het streven is
om het tempo van sloop-nieuwbouw hoog te houden om de vervangingsopgave het
hoofd te kunnen bieden.
In april 2008 heeft de gemeente Hengelo het Convenant Wonen 2008-2013 met Welbions afgesloten. In dit convenant zijn afspraken gemaakt over wat samen te bereiken en hoe dit samen te bereiken. Voor het resultaatgebied "Bouwen: van kwantiteit naar kwaliteit" is specifiek afgesproken dat in het kader van de bedrijfsmatige én beleidsmatige afstemming tussen de gemeente en Welbions het projectenboek als instrument ingezet gaat worden.
De gemeente heeft in 2009 aangegeven welke woningbouwprojecten in Hengelo de komende jaren prioriteit krijgen. Dit is met name van belang in het licht van de geconstateerde veranderingen op de Twentse woningmarkt. Herstructureringsprojecten hebben binnen deze programmering een bijzondere positie en worden in de programmering opgenomen.
Het projectenboek gaat over de investeringen in vijf deelterreinen:
De gemeente hecht groot belang aan het creëren van een ongedeelde stad en het bereiken van sociaal gedifferentieerde wijken. In Hengelo als geheel moeten voldoende woningen beschikbaar zijn voor de aandachtsgroep. Een ongedeelde stad betekent echter ook dat het aandeel woningen in de kernvoorraad gelijkmatig over de stad is verdeeld. Hengelo streeft ernaar dat er geen concentraties van goedkope of dure woningen zijn in individuele wijken.
Uitgaande van een verwachte ontwikkeling van krimp van de aandachtsgroep geldt voor
de woningvoorraad van de Hengelose corporatie in 2015 het volgende:
De gemeente volgt eens per twee jaar de inkomensontwikkeling en waarschuwt zodra de
verhouding tussen omvang aandachtsgroep en afgesproken omvang kernvoorraad uit
balans dreigt te raken. Menging van sociale groepen is belangrijk voor de leefbaarheid, integratie en tolerantie. Wensbeeld op wijkniveau is het in stand houden van een kernvoorraad van voldoende omvang met als resultaat een gevarieerde woningvoorraad naar prijsniveau in alle wijken.
Corporaties houden bij verkoop en sloop van huurwoningen rekening met een voldoende omvang van de kernvoorraad per wijk. Dit betekent het volgende:
Wijkpercentage kernvoorraad | Verkoop en sloop kernvoorraad |
> 50% | Extra inzet |
30% - 50% | Regulier, zonder voorwaarden |
20% - 30% | Beperkt, nader motiveren |
< 20% | In principe geen (nader motiveren) |
Ten slotte geldt dat verkoop van corporatiewoningen (middels Te Woon of regulier) alleen gebeurt wanneer de omstandigheden hiervoor geschikt zijn (technische staat woning, financiële draagkracht koper etc.): het gezonde verstand prevaleert.
Welbions biedt haar klanten zoveel mogelijk keuzemogelijkheden op het gebied van wonen. Ook als het gaat om de keuze tussen het huren of kopen van een woning. Welbions biedt daarom verschillende woningen 'Te Woon' aan. Dat betekent dat u zelf mag kiezen of u een woning wilt kopen of huren. Op die manier kunt u de wijze waarop u wilt wonen zoveel mogelijk afstemmen op uw eigen wensen en mogelijkheden. Deze vorm is aantrekkelijk omdat het voor veel doelgroepen bereikbaar is.
Na ruim tien jaar volgens de afspraken uit 1994 te hebben gewerkt zijn betrokkenen van
mening dat het gekozen aanbodmodel op zich nog voldoet, maar dat het niet op alle vraagstukken een antwoord biedt. Ook het publiekrechtelijk kader en de daaraan verbonden administratieve verplichtingen, met name het vergunningenstelsel, maakt dat aan de uitvoering van de woonruimteverdeling veel administratieve eisen worden gesteld. Deze eisen verhouden zich niet met een moderne decentrale uitvoering met een lage administratieve druk en een moderne verantwoordingsstructuur.
Uitgangspunten woonruimteverdeling zijn:
Om daadwerkelijk een woning in gebruik te mogen nemen voor kamerverhuur moet het pand allereerst beschikken over de juiste bestemming. Daarnaast moet de eigenaar van een pand op grond van de regionale Huisvestingsverordening een omzettingsvergunning aanvragen voordat hij een pand mag omzetten van zelfstandige bewoning naar onzelfstandige bewoning (lees: kamerverhuur of pension). Hiermee kan worden voorkomen, dat op sommige zwakkere plekken in de stad overlast ontstaat door kamerverhuur. Het is bekend dat in sommige delen van de stad juist in deze kamerverhuurpanden overlast ontstaat bijvoorbeeld door studenten, maar vooral ook door drugscriminaliteit en andere criminele activiteiten.
De Huisvestingsverordening geeft het college de bevoegdheid nadere regels te stellen aan het verlenen van de omzettingsvergunning. Bij de beoordeling van een ingediende aanvraag voor een omzettingsvergunning zal worden getoets aan het beleid kamerbewoning. In deze beleidsregels komen naast aspecten als leefbaarheid en andere omgevingsfactoren ook technische aspecten, met name voor wat betreft brandveiligheid, aan de orde. Voor wat betreft de brandveiligheid zal in veel gevallen moeten worden voldaan aan de rechtstreeks werkende bepalingen uit het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (gebruiksbesluit).
Het college heeft in de woonvisie 2012-2022 "verandering brengt kans" haar woonbeleid voor de komende 10 jaar opgenomen.
De hoofdpunten uit het woonbeleid zijn hierna kort weergegeven.
De gemeente heeft deze negen uitgangspunten uitgewerkt in 5 speerpunten en een globaal uitvoeringsprogramma. De speerpunten:
Een belangrijk vervolgtraject van de woonvisie is het maken van prestatieafspraken met Welbions, zorginstellingen en evt. marktpartijen o.a. over de uitvoering van de woonvisie waaronder het te realiseren woningbouwprogramma. Vooruitlopend hierop wil het college begin 2012 het woningbouwprogramma 2012-2016 en de prioriteitenlijst woningbouwlocaties 2012 opnieuw vaststellen.
Het plan op het voormalige Gamma/Heerbaart terrein wordt als belangrijke transformatie opgave genoemd in de woonvisie. Tevens draagt de nieuwbouw bij aan speerpunt 3 van de woonvisie en de hierbij behorende beleidsdoelstelling; Ouderen en bewoners met een beperking moeten zoveel mogelijk binnen de eigen wijk kunnen blijven wonen.
Per 1 juni 2004 is de welstandsnota in de gemeente Hengelo in werking getreden. Deze nota biedt het toetsingskader voor de welstandsbeoordeling van bouwaanvragen met het doel de welstandsaspecten
voor de burger inzichtelijker te maken. In de nota worden voor heel Hengelo algemene criteria genoemd. Daarnaast vindt concretisering plaats door gebiedsgerichte criteria en objectieve criteria.
Omdat de criteria enkel betrekking hebben op materiaalkeuze, kleur e.d., beperkt het bestemmingsplan zich tot het regelen van de massa.
Voor het plangebied wordt een separaat beeldkwaliteitsplan opgesteld. Deze wordt toegevoegd aan de welstandsnota. Dit beeldkwaliteitplan zal na terinzagelegging vastgesteld worden door de raad.
De doelstellingen van het gemeentelijke geluidbeleid uit de nota zijn:
De nota geluid geeft aan hoe de gemeente Hengelo dit gestructureerd, volgens een vaste systematiek, wil aanpakken:
In het betreffende plan is rekening gehouden met de nota geluid. Zie hiervoor paragraaf 4.4.3.