direct naar inhoud van 3.2 Verkeer, infrastructuur en parkeren
Plan: Veldwijk Noord - Winkelcentrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0051-0301

3.2 Verkeer, infrastructuur en parkeren

Het aspect verkeer, infrastructuur en parkeren beperkt zich niet uitsluitend tot het plangebied maar is meer toegespitst op Veldwijk Noord Midden.

Verkeer en infrastructuur


Oosttangent & veiligheid
De Breemarsweg-Kuipersdijk is onderdeel van de Oosttangent (50km/h). De verkeersintensiteit bedraagt 16.000 mtv/etmaal (2007). Het dwarsprofiel blijft gebaseerd op 2 x 1 rijbaan. Ter hoogte van de spoorlijn Hengelo-Enschede is ruimte voor de aanleg van een korte tunnelbak gereserveerd. De verwachting is dat de verkeersintensiteit op de Oosttangent zal toenemen. De prognoses zijn afhankelijk van maatregelen en projecten die elders in Hengelo worden gerealiseerd, bijvoorbeeld het wel of niet aanleggen van een verlengde Laan van Driene. De verkeersintensiteit bedraagt in het maximale scenario 25.000 mtv/etmaal (2025). Het aantal aansluitingen op de Kuipersdijk dient, met het oog op de doorstroming en verkeersveiligheid, te worden beperkt. De FBK-laan (30km/h) vormt daarom de nieuwe hoofdontsluiting van Veldwijk Noord, het sportgebied van Hengelo en Veldwijk Zuid. Vier bestaande aansluitingen komen te vervallen: Stadionlaan, Marathonlaan, Atalantestaat en Heraklesstraat. De situatie rondom de Pruisische Veldweg is gecompliceerder. De Pruisische Veldweg vormt, samen met de Twekkelerweg, de 'hoofduitrukroute' brandweer. Het is tevens de route van buslijn 10. De nieuwe FBK-laan kan die rol in principe overnemen. Dat betekent niet dat de aansluiting op de Kuipersdijk volledig kan vervallen. Met onderneming Giethart is namelijk de afspraak gemaakt, dat zij het als erfontsluiting mogen blijven gebruiken. De situering van de FBK-laan heeft tot gevolg dat de huidige, tamelijk provisorische, overweg in het AKZO-lijntje circa 25 meter moet verschuiven. Ook het Shell-station moet worden verplaatst. Zo ontstaat letterlijk ruimte voor de realisering van een veilig en overzichtelijk kruispunt.


Verblijfsgebied :30 km
In Veldwijk Noord vertakt de FBK-laan zich, via de nieuwe Veldlaan, Parklaan en Lodewijkstraat. Deze 'vork' ontsluit de buurt, zonder dat er een snelle oost-westverbinding voor de auto ontstaat. Om het eventuele sluipverkeer te ontmoedigen, wordt de Spartalaan afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Bovendien worden alle straten, met uitzondering van de Oosttangent, ingericht als 'verblijfsgebied' (30km/h). De inrichtingsprincipes voldoen aan de uitgangspunten van duurzaam veilig verkeer. Dat betekent dat er op logische plekken in de buurt, bijvoorbeeld waar veel kinderen oversteken, verkeersremmende maatregelen (drempels, plateau's ed.) worden gerealiseerd.


Fijnmazig wandel- en fietsnetwerk
Het samenspel van lanen, hofjes en doorsteekjes resulteert in een veilig en fijnmazig wandel- en fietsnetwerk tussen de 'oude' Berflo Es, Veldwijk Noord, het sportgebied van Hengelo en Veldwijk Zuid. De Kuipersdijk is in dat netwerk een barrière. Daarom is gekozen voor een kruising met een breed 'eiland' in het midden van de weg zodat het verkeer in etappes veilig kan oversteken. Het ontwerp houdt rekening met een verkeersregelinstallatie (VRI) op de langere termijn. Een VRI wordt pas noodzakelijk als ruimtelijke ontwikkelingen, zoals een doorgetrokken Laan van Driene en een tunnel in de Kuipersdijk, doorgaan. Met deze ontwikkelingen neemt de verkeersintensiteit fors toe. Andere belangrijke verbeteringen in het wandel en fietsnetwerk liggen buiten het plangebied. De no-nonsense hoofdfietsroute F35 naar Enschede loopt langs de spoorlijn.


Een aftakking door het Waterwinpark en/of de sportboulevard vormt op termijn een welkome (recreatieve) aanvulling op het netwerk. Er zijn plannen om de snelle fietsroute F35 'Hengelo – Enschede' door het Watertorenpark te laten gaan. De auto domineert de Kuipersdijk. Het wandelen en fietsen lijkt bijzaak. Een eventuele herinrichting van de 'dijk' kan worden aangegrepen om vrijliggende fietspaden langs de Kuipersdijk te realiseren. Het ontwerp houdt rekening met het deel langs het Watertorenpark tot aan de nieuwe kruising.

Openbaar vervoer

De Berflo Es en Veldwijk Zuid worden ontsloten door buslijn 10. Momenteel rijdt lijn 10 van en naar Veldwijk Zuid via de Pruisische Veldweg. In de nieuwe plannen wordt onderzocht of na het gereedkomen van de nieuwe kruising op de Kuipersdijk en langs het FBK-terrein, deze route door lijn 10 gereden kan worden. Een 'nieuwe' wijk met een nieuw winkelcentrum en een brede school en MFA, maken een andere route door de wijk mogelijk interessant.


Parkeren

Winkelcentrum en brede school/MFA

Het is in Hengelo vastgesteld beleid dat een voorziening waar parkeren benodigt is, deze zelf in haar eigen parkeerbehoefte voorziet. Er wordt onderscheid gemaakt in de primaire parkeerbehoefte en het benodigde bezoekersdeel parkeren. Primair op eigen terrein en bezoekersaandeel al dan niet eigen terrein of openbare ruimte. Verder wordt er voor wonen onderscheid gemaakt in de klasse waarin de woonfunctie thuishoort, bijvoorbeeld, zorg, sociaal, duur, goedkoop e.d. Maar ook de ligging van een voorziening is van invloed. De Nota Autoparkeren geeft inzage in de parkeerdifferentiatie zoals die in Hengelo wordt gehanteerd.

Specifiek voor de bouw van het winkelcentrum en van de nieuwe brede school en MFA is een parkeerbalans op maat gemaakt. Deze voorziet in een parkeernorm, maar is vooral bedoeld om het specifieke gebruik van de voorzieningen in beeld te brengen, zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van de beperkte (openbare) ruimte.

De parkeernormering in Hengelo is opgenomen in de Nota Autoparkeren en in 2008 vastgesteld door de raad.

Bij de ontwikkeling van Veldwijk Noord en het sportgebied van Hengelo worden de volgende parkeernormen gehanteerd:


Wonen

- zorg 0,8 pp/unit
- goedkoop 1,6 pp/unit
- middelduur 1,7 pp/unit
- duur 1,9 pp/unit

opmerking: de parkeernorm omvat tevens het bezoekersparkeren


Werken & voorzieningen

- brede school 0,8 pp/lokaal
- MFA 1 pp/100 m² (bvo)

- winkels 3,3 pp/100 m² (bvo)

opmerking: dubbelgebruik voorziet in voldoende parkeervoorzieningen


Voor grote evenementen dienen er tijdelijke parkeervoorzieningen elders te worden georganiseerd.

Het Twekkelerplein is onbestemd en mist oriëntatie. Door de loop van de stokoude Twekkelerweg -tevens fietsradiaal- leidend te maken, kan hier een prettige plek op weg naar de binnenstad ontstaan.