direct naar inhoud van 6.3 Planopzet
Plan: Lange Wemen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0049-0301

6.3 Planopzet

Het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit de regels en bijbehorend GML-bestand waarin de geometrisch bepaalde planobjecten zijn vervat. Het .GML-bestand en de regels dienen in samenhang te worden bekeken.

De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

1. Inleidende regels;

2. Bestemmingsregels;

3. Algemene regels;

4. Overgangs- en slotregels.

In het navolgende worden de regels per hoofdstuk toegelicht.

6.3.1 Inleidende regels

Hoofdstuk 1 bevat de inleidende regels. Deze regels gelden voor het gehele plangebied.

6.3.1.1 Begrippen

Dit artikel bevat de definities van de in de regels gebruikte begrippen, waarmee een eenduidige interpretatie van deze begrippen is vastgelegd.

6.3.1.2 Wijze van meten

De "wijze van meten" geeft onder meer regels waar mag worden gebouwd en hoe voorkomende eisen betreffende de maatvoering begrepen moeten worden.

6.3.2 Bestemmingsregels

Hoofdstuk 2 van de regels bevat de juridische vertaling van de verschillende bestemmingen die voorkomen in het plangebied. Voor ieder gebied op de verbeelding is de bestemming aangegeven. In de regels is onder andere aangegeven welk gebruik is toegestaan, wat er gebouwd mag worden en wat verboden is. Hieronder worden de verschillende bestemmingen toegelicht.

6.3.2.1 Centrum - 1

De voor Centrum - 1 aangewezen gronden zijn voor wat betreft de begane grond bedoeld voor detailhandel, maatschappelijke dienstverlening en dienstverlenende instellingen. Voor detailhandel geldt de restrictie dat niet meer dan 1500 m2 mag worden gevestigd. Daarnaast mag er horeca gevestigd worden in het gebied dat wordt aangeduid met een (h), echter met een maximum van 220 m2 en alleen voor horeca 1 en horeca 2b activiteiten.

Op de verdiepingen is alleen wonen toegstaan. Het wonen mag gecombineerd worden met een aan-huis-verbonden beroep. Dit betreffen beroepen aan huis die goed te verenigen zijn met de woonfunctie (ook in relatie tot de woomomgeving) en die, mits ondergeschikt aan de woonfunctie, toelaatbaar worden geacht.

6.3.2.2 Centrum - 2

De voor Centrum - 2 aangewezen gronden zijn voor wat betreft de begane grond en de eerste verdieping bedoeld voor detailhandel, maatschappelijke dienstverlening, en dienstverlenende instellingen. Er mag niet meer dan 6600 m2 detailhandel worden gevestigd.

Op de verdiepingen is alleen wonen toegstaan. Het wonen mag gecombineerd worden met een aan-huis-verbonden beroep. Dit betreffen beroepen aan huis die goed te verenigen zijn met de woonfunctie (ook in relatie tot de woomomgeving) en die, mits ondergeschikt aan de woonfunctie, toelaatbaar worden geacht.

6.3.2.3 Centrum - 3

De voor Centrum - 3 aangewezen gronden zijn voor wat betreft de begane grond bedoeld voor detailhandel, maatschappelijke dienstverlening en dienstverlenende instellingen. Daarnaast mag er horeca gevestigd worden in het gebied dat wordt aangeduid met (h). Het gaat hier dan alleen om winkelondersteunende/winkelgebonden horeca. Binnen dit gebied kan niet gewoond worden.

De verdiepingen kunnen uitsluitend gebruikt worden voor het parkeren.

6.3.2.4 Horeca - 1

De voor Horeca -1 aangewezen gronden zijn voor wat betreft de begane grond bedoeld voor horeca activiteiten die vallen onder de categorieën 1 en 2. In artikel 1 onder de begripsomschrijvingen wordt bij artikel 1.51 en 1.52 nader omschreven wat hieronder verstaan wordt. Een discotheek is niet toegestaan.

De verdiepingen kunnen gebruikt worden voor aan de horeca ondergeschikte functies zoals kantoor en garderobe. Dit is conform het huidige gebruik.

6.3.2.5 Horeca - 2

De voor Horeca -2 aangewezen gronden zijn voor wat betreft de begane grond bedoeld voor horeca activiteiten die vallen onder de categorieën 1 en 2b, met een maximum van 680 m2. In artikel 1 onder de begripsomschrijvingen wordt bij artikel 1.51 en 1.52 nader omschreven wat hieronder verstaan wordt.

Op de verdiepingen is alleen wonen toegstaan. Het wonen mag gecombineerd worden met een aan-huis-verbonden beroep. Dit betreffen beroepen aan huis die goed te verenigen zijn met de woonfunctie (ook in relatie tot de woomomgeving) en die, mits ondergeschikt aan de woonfunctie, toelaatbaar worden geacht.

6.3.2.6 Maatschappelijk

De voor Maatschappelijk aangewezen gronden zijn bedoeld voor maatschappelijke dienstverlening, (semi)overheidsinstellingen, dienstverlenende instellingen. Binnen deze bestemming is het stadhuis gevestigd en zal het nieuwe stadskantoor gerealiseerd worden. Daarnaast is het binnen deze bestemming mogelijk om het Activiteitencentrum te vestigen met daarbij de verstrekking van medicatie in het kader van de verslavingszorg. Er is voorzien in de bouw van een ondergrondse parkeergarage.

In het bouwvlak van het stadskantoor is de bouwaanduiding "onderdoorgang" opgenomen. Dit betekent dat ter plaatse van deze aanduiding een onderdoorgang gemaakt moet worden zodat er een voorziening voor de voetgangers gemaakt wordt die aansluit op de oversteekplaats van de voetgangers over de Oldenzaalsestraat.

6.3.2.7 Verkeer

De voor Verkeer aangewezen gronden zijn bedoeld voor wegen (strook Oldenzaalsestraat en Deldenerstraat), Daarnaast is er een bouwvlak opgenomen met de mogelijkheid om een afdak te bouwen met een maximale bouwhoogte van 6m t.b.v. het laden en lossen. Ook kunnen voorzieningen t.b.v. het openbaar vervoer gerealiseerd worden.

6.3.2.8 Verkeer-Verblijfsgebied

De voor Verkeer-Verblijfsgebied aangewezen gronden zijn bedoeld voor wegen, straten en pleinen en voet en rijwielpaden. Binnen deze bestemming valt ook de parkeergarage Thiemsbrug. Daarnaast mag er een ontsluiting gerealiseerd worden van de parkeergarage die is gelegen onder het stadskantoor.

Bij afwijking van de gebruiksregels kan een omgevingsvergunning verleend worden voor het gebruik van de gronden als horecaterras. Dit moet dan wel voldoen aan de bepalingen zoals opgenomen in de Nota terrassenbeleid.

6.3.3 Algemene regels

Hoofdstuk 3 bevat de algemene regels. Deze gelden voor het gehele plangebied.

6.3.3.1 Anti-dubbeltelregel

De anti-dubbeltelregel is opgenomen om ervoor te zorgen dat grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is of alsnog kan worden gegeven, bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing wordt gelaten.

6.3.3.2 Algemene bouwregels

In dit artikel wordt de aanvullende werking van de bouwverordening voor zover betrekking hebbend op de stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening buiten werking gesteld. Zou dit niet het geval zijn dan zouden deze stedenbouwkundige bepalingen automatisch de in de, in het bovenstaande beschreven, bestemmingen geboden ruimte inperken. Voor een aantal stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening is echter een uitzondering opgenomen: deze blijven wel gelden. Deze bepalingen hebben voornamelijk betrekking op de toegankelijkheid van bouwwerken en de ruimte tussen bouwwerken.

6.3.3.3 Algemene gebruiksregels

Dit artikel regelt enkele aspecten met betrekking tot het gebruik van gronden.

6.3.3.4 Algemene aanduidingsregels

Dit artikel regelt enkele aspecten met betrekking tot de gebruikte aanduidingen.

Op de de verbeelding is een gebiedsaanduiding opgenomen: wro-zone - wijzigingsgebied. Dit betekent dat de gronden die gelegen zijn in dit gebied bij een wijzigingsplan kunnen wijzigen van Horeca - 1 en Verkeer-Verblijfsgebied in de bestemming Maatschappelijk.

Voor de ontwikkeling van het geplande stadskantoor is de locatie van de horecagelegenheid aan de Langestraat 16 (Merlijn) niet per se noodzakelijk maar wel gewenst. Stedenbouwkundig is met name de achterbouw van Merlijn van mindere kwaliteit en zou het gewenst zijn deze locatie ruimtelijk vrij te maken en te herontwikkelen tezamen met het stadskantoor/stadhuis. Als deze locatie beschikbaar zou zijn en betrokken kan worden bij de ontwikkeling van het stadkantoor dan is er meer ontwerpvrijheid voor het stadkantoor. Als de locatie van Merlijn (op termijn) betrokken kan worden bij de ontwikkeling van het stadskantoor is de bestemming Maatschappelijk op die locatie noodzakelijk. De maximale bouwhoogte dient dan ook te worden aangepast.

6.3.3.5 Algemene afwijkingsregels

Door middel van de algemene afwijkingsbevoegdheid kunnen burgemeester en wethouders bij het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van de bestemmingsplanregels voor onder andere geringe overschrijding van bepaalde bouwvoorschriften, alsmede voor kunstobjecten, bouwwerken van openbaar nut, telecommunicatievoorzieningen enzovoort. Deze bevoegdheid vergroot de flexibiliteit van het plan.

6.3.3.6 Algemene wijzigingsregels

In dit artikel is opgenomen aan welke voorwaarden moet worden voldaan ingeval gebruik gemaakt wordt van de wijzigingsmogelijkheden.

6.3.3.7 Algemene procedureregels

In dit artikel is de procedure beschreven die gevolgd moet worden bij een uitwerking of wijziging van het plan, dan wel het stellen van nadere eisen.

6.3.4 Overgangs- en slotregels

Hoofdstuk 4 bevat regels omtrent overgangsrecht en de slotregel. Deze gelden voor het hele plangebied.

6.3.4.1 Overgangsrecht

Dit artikel regelt ten aanzien van gebouwen en van gebruik dat bestaande gebouwen of bestaand gebruik dat afwijkt van het plan, onder voorwaarden mag worden voortgezet.

6.3.4.2 Slotregel

In dit artikel staat de naam van het bestemmingsplan.