direct naar inhoud van 5.4 Milieu
Plan: 't Rot
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0046-0301

5.4 Milieu

Milieuhygiëne is een belangrijk onderdeel van ruimtelijke ordening. Het is van belang dat in het kader van een zorgvuldige en integrale afweging milieurelevante aspecten in beeld zijn gebracht. Om inzicht te verschaffen in de relevante milieuhygiënische aspecten is een milieuaspectenstudie gemaakt. Deze studie is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd en geeft aan hoe is omgegaan met bedrijven en hun zoneringen en diverse hinderaspecten die binnen de ruimtelijke ordening een rol spelen zoals gevaar, stank en geluid. De samenvattende conclusies zijn hieronder opgenomen.

5.4.1 Bedrijven en milieuzonering

In het plangebied 't Rot bevinden zich twee sportcomplexen die zwaarder zijn dan de hier over het algemeen inpasbaar geachte milieubelastingscategorie 1 of 2. Géén van deze sportcomplexen heeft dusdanige milieueffecten dat daarmee in het kader van het bestemmingsplan 't Rot specifiek rekening gehouden moet worden. Wel wordt steeds geadviseerd nieuwe gevoelige bestemmingen op minimaal de VNG-zoneringsafstand van deze bedrijven te situeren.

In het kader van deze milieuaspectenstudie is onderzocht of rond de inrichtingen van categorie 3 en 4 wordt voldaan aan de VNG- zoneringsafstand. Als wordt voldaan aan de zoneringsafstanden mag worden verondersteld dat wordt voldaan aan de te stellen milieueisen. Indien niet aan deze gewenste zoneringsafstand wordt voldaan is de milieusituatie rond het betreffende bedrijf nader beschreven.

5.4.2 Bodem

Voor de wijziging van het bestemmingsplan is ter plaatse van het plangebied 't Rot een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op de kadastrale percelen P1, P62, P1618, P1619, P2266, P2324, P2982, P2983, T3578, T4699, T5408, T5409, T6479 (deels) en T6480 (Gecombineerd onderzoek Landmansweg e.o. ('t Rot) te Hengelo; Geofox Lexmond; 2010.2169_a2RAP.doc; 24 mei 2011).

Resultaten uitgevoerd onderzoek

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in de bovengrond en in de ondergrond maximaal licht verhoogde gehalten zware metalen, PAK, HCH, HCB en/of minerale olie zijn aangetroffen.

In het grondwater zijn licht verhoogde concentraties aan zware metalen aangetoond. Uitzondering hierop vormt het grondwater ter plaatse van pb 306 (toekomstige clubgebouw fietscrossvereniging). Nikkel is hier aangetoond in een sterk verhoogde concentratie. Op basis van historische gegevens is er geen verklaring voor deze aangetroffen verhoging. Aangenomen wordt dat dit een natuurlijk verhoogde concentratie betreft.

Conclusie

Uit de resultaten van het verkennend bodemonderzoek kan worden geconcludeerd dat er milieuhygiënisch bodemkwaliteit van het onderzochte plangebied in voldoende mate is vastgesteld. De aangetoonde concentraties leveren geen belemmeringen op voor de voorgenomen herinrichting en gebruik.

5.4.3 Geluid

De normstelling voor geluid is geregeld in de Wet geluidhinder. Deze geeft de normen voor industrielawaai, wegverkeerslawaai en railverkeerslawaai. Regels ter uitvoering van de Wet geluidhinder zijn vastgelegd in het Besluit geluidhinder. Luchtvaartlawaai is niet in de Wet geluidhinder, maar in de Luchtvaartwet geregeld.

Hierna worden de verschillende vormen van geluidbelasting achtereenvolgens behandeld.

Wegverkeerslawaai

Langs wegen gelden wettelijke zones. De omvang van de zone wordt bepaald door een binnen- of buitenstedelijke ligging van de weg en het aantal rijbanen. Indien het bestemmingsplan mogelijkheden biedt om nieuwe geluidgevoelige functies binnen de zone van de weg te realiseren dient een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden naar de geluidbelasting vanwege de weg.

Het bestemmingsplan 't Rot voorziet in de bouw van een aantal nieuwbouwwoningen. Het plangebied is gelegen binnen de geluidzone van de rijksweg A1, een buitenstedelijke weg met een zone van 400 meter aan weerszijden van de weg. De geluidbelasting vanwege het verkeer op deze weg ter plaatse van de nieuwe woningen is daarom berekend. Uitgangspunt hierbij is dat de bestaande geluidwal langs de rijksweg tussen de Deurningerstraat en de Hasselerbaan wordt verhoogd naar 7 meter. De nieuwe wegen in het plangebied alsmede de overige bestaande wegen nabij het plangebied zijn 30 km wegen. Voor deze wegen geldt geen wettelijke onderzoeksplicht. Vanwege het aspect van een goede ruimtelijke ordening zal aangetoond moeten worden dat er sprake is van een goed woon- en leefklimaat. De geluidbelasting vanwege de Landmansweg en de Verlengde Polluxweg is daarom wel in beeld gebracht. De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeers-lawaai bedraagt 48 dB. Uit de uitgevoerde berekeningen blijkt dat ter plaatse van alle nieuw te bouwen woningen binnen het plangebied de geluidsbelasting niet hoger zal zijn dan deze voorkeursgrenswaarde. Er is daarom sprake van een goed woon- en leefklimaat.

Railverkeerslawaai

Binnen of in de directe omgeving van het bestemmingsplan 't Rot liggen geen spoorlijnen. Het aspect railverkeerslawaai is daarom niet van belang.

Industrielawaai

In de nabijheid van het plangebied zijn geen gezoneerde industrieterreinen gelegen met een zone welke zich uitstrekt tot over het plangebied. Het aspect industrielawaai is daarom niet van belang.

Luchtvaartlawaai

Het bestemmingsplan 't Rot is niet gelegen binnen de geluidzone van het vliegveld Twente. Het aspect luchtvaartlawaai is daarom niet van belang.

5.4.4 Externe veiligheid

Binnen het plangebied zijn geen bedrijven aanwezig of geprojecteerd die vallen onder het Bevi. Evenmin ligt het plangebied binnen het invloedsgebied van Bevi-bedrijven. Toetsing aan het Bevi kan daarom achterwege blijven.

Het plangebied valt gedeeltelijk binnen het invloedsgebied van de A1, een rijksweg waarover gevaarlijke stoffen worden getransporteerd. Daarom is getoetst aan de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen en is het plaatsgebonden- en groepsrisico berekend.

De plaatsgebonden risico contour van 10-6 ligt nergens op het A1-traject in Hengelo, dus ook niet op het wegvak dat loopt langs het plangebied, buiten de weg.

Het plan voorziet niet in bestemmingen binnen het invloedsgebied van de weg die een substantiële toename van het aantal aanwezige personen tot gevolg hebben. Het groepsrisico neemt niet toe en ligt ruimschoots onder de oriëntatiewaarde.

Verantwoording van het groepsrisico is daarom niet noodzakelijk.

Door het plangebied lopen geen hoge druk aardgasleidingen of andere ondergrondse leidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Ook zijn in het plangebied geen hoogspanningsleidingen aanwezig.

5.4.5 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is Titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen (Wet luchtkwaliteit) aan de Wet milieubeheer toegevoegd en van kracht geworden. De wet is enerzijds bedoelt om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling, ondanks overschrijdingen van de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.

Luchtkwaliteitseisen vormen onder de Wet luchtkwaliteit o.a. geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkelingen als een project 'niet in betekenende mate' bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Voor woningbouwprojecten is vastgelegd dat een project 'niet in betekenende mate' bijdraagt indien het gaat om maximaal 3000 woningen bij twee ontsluitingswegen. In 't Rot worden circa 120 woningen gebouwd, en voldoet daarmee ruimschoots aan de grens waarbij nog sprake is van 'niet in betekenende mate' bijdragen.

Verder is van belang om nieuwe (sport)activiteiten niet te projecteren op plaatsen waar al een (te) hoge concentratie luchtverontreiniging aanwezig is. Hiervoor zijn de resultaten van de monitoringstool (2011) geraadpleegd. Met de monitoringstool wordt jaarlijks de concentratie fijn stof en stikstofdioxide berekend langs een groot aantal wegen. Uit de rekenresultaten van de monitoringstool blijkt dat ter plaatse van de A1 langs het plangebied 't Rot in de jaren 2010, 2011, 2015 en 2020 de grenswaarden voor fijn stof en stikstofdioxide niet worden overschreden.

Het aspect luchtverontreiniging vormt dan ook geen belemmering voor dit plan.

5.4.6 MER

In de Wet milieubeheer en het Besluit milieueffectrapportage is vastgelegd dat voorafgaande aan een ruimtelijk plan dat voorziet in een grootschalig project met belangrijke nadelige milieugevolgen een milieueffectrapport opgesteld dient te worden. Voor welke activiteiten een mer-rapportage opgesteld moet worden is opgenomen in de bijlage van het Besluit MER. Overigens wordt onderscheid gemaakt tussen een MER-beoordeling (categorie D), waarbij het bevoegd gezag een beslissing kan nemen of een MER nodig is of een verplicht MER (categorie C).

In het bestemmingsplan 't Rot vinden geen ontwikkelingen plaats die het uitvoeren van een verplicht MER of een beoordelings-MER noodzakelijk maken.

5.4.7 Brandweer en fysieke veiligheid

Voor het plangebied 't Rot heeft de brandweer Hengelo de bluswatervoorziening, transportroutes en calamiteiten verkeer in beeld gebracht.

De brandweer heeft aangegeven welke eisen gesteld worden aan woonwijken opdat in geval van calamiteiten ingegrepen kan worden.

In het bestemmingsplan is geen sprake van specifieke externe veiligheidsrisico's waarvoor de brandweer zich in het bijzonder dient voor te bereiden.