direct naar inhoud van 5.4 Milieu
Plan: Voorstadhalte Gezondheidspark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0045-0401

5.4 Milieu

In het bestemmingsplan Gezondheidspark is rekening gehouden met de realisatie van de voorstadhalte. De voorstadhalte past echter niet geheel binnen het bouwblok, zoals dat is opgenomen in het bestemmingsplan Gezondheidspark. Om de voorstadhalte alsnog mogelijk te maken, is in het bestemmingsplan Voorstadhalte Gezondheidspark een groter bouwvlak opgenomen.

Voor het bestemmingsplan Gezondheidspark is een milieuaspectenstudie uitgevoerd.

In deze milieuaspectenstudie is onderzoek gedaan naar de volgende onderwerpen: bedrijven en milieuzonering, luchtkwaliteit, geluid en externe veiligheid. Verder is aandacht besteedt aan milieueffectrapportage en aan het aspect brandweer en fysieke veiligheid.

Het vergroten van het bouwvlak voor de voorstadhalte heeft op nagenoeg alle uitgangspunten en conclusies van de milieuaspectenstudie, zoals deze is uitgevoerd voor het Gezondheidspark geen invloed. De aspecten bedrijven en milieuzonering, luchtkwaliteit, externe veiligheid, milieueffectrapportage en fysieke veiligheid en brandweer vormen daarom geen belemmering voor het bestemmingsplan Voorstadhalte Gezondheidspark. Voor het aspect geluid is op basis van recent door Prorail aangeleverde informatie over intensiteiten en snelheidsprofielen een actualiserend akoestisch onderzoek uitgevoerd.

5.4.1 Akoestisch onderzoek

Vanwege de realisatie van een halte nabij het Gezondheidspark is een onderzoek uitgevoerd naar de akoestische consequenties. Door de realisatie van deze halte wijzigt het snelheidsprofiel van de treinen welke nu met een doorgaande snelheid het gebied passeren en in de toekomst halteren aan de voorstadhalte.

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd om vast te stellen of er voor de geluidgevoelige bestemmingen binnen de geluidzone van de spoorlijn Zutphen - Hengelo sprake is van een wijziging van een spoorweg overeenkomstig artikel 1 van de Wet geluidhinder.

Uit de resultaten van het akoestisch onderzoek blijkt dat de maximale toename vanwege de intensiteitswijziging en de wijziging in het snelheidsprofiel 2 dB bedraagt. Hiermee blijft de toename onder de toegestane toename van 3 dB. Omdat op alle woningen de geluidbelasting lager is dan 63 dB is er geen sprake van een 'wijziging van het spoor'.

Het aspect geluid vormt dan ook geen belemmering voor realisatie van de voorstadhalte.