direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke en functionele karakteristiek
Plan: Klein Driene - De Hoven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0040-0301

3.1 Ruimtelijke en functionele karakteristiek

De ruimtelijke karakteristiek van het plangebied blijft gelijk. De herstructurering vindt plaats ter plaatse van de bestaande bouwblokken.

De woonblokken KL 5 en 6 blijven ongewijzigd en hebben een maximale bouwhoogte van 9 meter. Ook het aantal woningen blijft gelijk. De woonblokken M 5 en 6 waren bestemd als 'maatschappelijke doeleinden', maar zijn in dit plan bestemd als 'Wonen'. De maximale bouwhoogte is ook voor deze woonblokken 9 meter.

In de woonblokken KL 1 en 2 worden de bestaande grondgebonden woningen gerenoveerd. De maximale bouwhoogte bedraagt 9 meter. Het aantal woningen neemt per blok met 8 woningen af.

In de woonblokken KLM 3 worden nieuwe grondgebonden woningen mogelijk gemaakt met een maximale bouwhoogte van 10 meter. In de nieuwe situatie worden neemt het aantal woningen in blok K3 af met zes woningen en in de blokken LM3 af met 5 woningen per woonblok.

De woonblokken KLM 4 betreffen nieuwe gestapelde woningen. De maximale bouwhoogte bedraagt 15 meter. De diepte van de woongebouwen KLM 4 is vergroot ten opzichte van de huidige situatie naar 14,5 meter. Het aantal woningen blijft gelijk.

De woningdichtheid in Klein Driene - De Hoven neemt af.

Alle woningen worden uitgevoerd met een kap.

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0040-0301_0004.png" Stedenbouwkundig plan Klein Driene - de Hoven

De bestaande ontsluitingsstructuur blijft gehandhaafd.

In overleg met de gemeente Hengelo is de parkeerbalans is als volgt vastgesteld. In de woonblokken K wordt uitgegaan van 58 woningen. De parkeernorm die voor deze woningen is gehanteerd bedraagt 1,64 parkeerplaatsen per woningen. Voor de woonblokken K worden in totaal 95 parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit zijn 24 parkeerplaatsen meer ten opzichte van de bestaande situatie.

In de woonblokken L worden 53 woningen gerealiseerd. Voor deze woningen is een parkeernorm gehanteerd van 1,5, waarmee in totaal 80 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Ten opzichte van de huidige situatie betreft het 22 meer parkeerplaatsen.

In de woonblokken M (3, 4, 5 en 6) worden 34 woningen gerealiseerd. Voor alle woonblokken M (inclusief 1 en 2 die niet in dit bestemmingsplan zijn meegenomen) geldt een parkeernorm van 1,48 parkeerplaatsen per woning. Ten behoeve van de woonblokken M 3, 4, 5 en 6 worden 50 parkeerplaatsen gerealiseerd. Voor alle de woonblokken M (inclusief 1 en 2) worden in totaal 74 parkeerplaatsen gerealiseerd, waarbij er ten opzichte van de huidige situatie 24 parkeerplaatsen bij komen.

Op grond van de regels en de verbeelding kunnen, ten behoeve van de flexibiliteit, maximaal 15 woningen extra worden gerealiseerd, met een totale parkeerbehoefte van 23 parkeerplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen in de nieuwe situatie neemt ten opzichte van de bestaande situatie fors toe met 70 parkeerplaatsen, terwijl het aantal woningen zal afnemen. In de toename van 70 parkeerplaatsen is ruimte voldoende om de parkeerbehoefte van eventueel 15 extra woningen te kunnen opvangen.

De bestaande groenstructuur blijft gehandhaafd.