direct naar inhoud van 3.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Veldwijk Noord, Middengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0030-0301

3.2 Verkeer en infrastructuur

Verkeer en infrastructuur

Oosttangent & veiligheid

De Breemarsweg-Kuipersdijk is onderdeel van de Oosttangent (50 km/h). De verkeersintensiteit bedraagt ca. 11.500 mtv/etmaal (2009). Het dwarsprofiel blijft gebaseerd op 2 x 1 rijbaan. Ter hoogte van de spoorlijn Hengelo-Enschede is ruimte voor de aanleg van een korte tunnelbak gereserveerd. De verwachting is dat de verkeersintensiteit op de Oosttangent zal toenemen. De prognoses zijn afhankelijk van maatregelen en projecten die elders in Hengelo worden gerealiseerd, bijvoorbeeld het wel of niet aanleggen van een verlengde Laan van Driene. De verkeersintensiteit bedraagt in het maximale scenario 25.000 mtv/etmaal (2025). Het aantal aansluitingen op de Kuipersdijk dient, met het oog op de doorstroming en verkeersveiligheid, te worden beperkt. De FBK-laan vormt een nieuwe verbinding van Veldwijk Noord, het sportgebied van Hengelo en Veldwijk Zuid.


Verblijfsgebied :30 km 

In Veldwijk Noord vertakt de FBK-laan zich, via de nieuwe Laan naar Oud Berflo, Veldlaan, Parklaan en Lodewijkstraat. Deze 'vork' ontsluit de buurt, zonder dat er een snelle oost-westverbinding voor de auto ontstaat. Om het eventuele sluipverkeer te ontmoedigen, wordt de Spartalaan afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Bovendien worden alle straten, met uitzondering van de Oosttangent, ingericht als 'verblijfsgebied' (30km/h). De inrichtingsprincipes voldoen aan de uitgangspunten van duurzaam veilig verkeer. Dat betekent dat er op logische plekken in de buurt, bijvoorbeeld op oversteekplaatsen, verkeersremmende maatregelen (drempels, plateau's ed.) worden gerealiseerd.

Fijnmazig wandel- en fietsnetwerk

Het samenspel van lanen, hofjes en doorsteekjes resulteert in een veilig en fijnmazig wandel- en fietsnetwerk tussen de 'oude' Berflo Es, Veldwijk Noord, het sportgebied van Hengelo en Veldwijk Zuid. De Kuipersdijk is in dat netwerk een barrière. Daarom is gekozen voor een kruising met een breed 'eiland' in het midden van de weg zodat het langzaam verkeer in 2 etappes veilig kan oversteken. Het ontwerp houdt rekening met een verkeersregelinstallatie (VRI) op de langere termijn. Een VRI wordt pas noodzakelijk als ruimtelijke ontwikkelingen, zoals een doorgetrokken Laan van Driene en een tunnel in de Kuipersdijk, doorgaan. Met deze ontwikkelingen neemt de verkeersintensiteit fors toe. Andere belangrijke verbeteringen in het wandel en fietsnetwerk liggen buiten het plangebied. De no-nonsense hoofdfietsroute F35 naar Enschede loopt straks met een aparte fietsbrug over de Kuipersdijk, verder door het Watertorenpark en sluit aan op de Watertorenlaan. De auto domineert de Kuipersdijk. Het wandelen en fietsen lijkt bijzaak. Een eventuele herinrichting van de 'dijk' kan worden aangegrepen om vrijliggende fietspaden langs de Kuipersdijk te realiseren. Het ontwerp houdt rekening met het deel langs het Watertorenpark tot aan de nieuwe kruising.

Openbaar vervoer

De Berflo Es en Veldwijk Zuid worden ontsloten door buslijn 10. Momenteel rijdt lijn 10 van en naar Veldwijk Zuid via de Pruisische Veldweg en de Berfloweg. Een 'nieuwe' wijk met een nieuw winkelcentrum en een brede school en MFA, maken een andere route door de wijk mogelijk interessant.

Parkeren

Het is in Hengelo vastgesteld beleid dat een voorziening waar parkeren benodigd is, deze zelf in haar eigen parkeerbehoefte voorziet. Er wordt onderscheid gemaakt in de primaire parkeerbehoefte en het benodigde bezoekersdeel parkeren. Primair op eigen terrein en bezoekersaandeel al dan niet eigen terrein of openbare ruimte. Verder wordt er voor wonen onderscheid gemaakt in de klasse waarin de woonfunctie thuishoort, bijvoorbeeld, zorg, sociaal, duur, goedkoop e.d. Maar ook de ligging van een voorziening is van invloed. De Nota Autoparkeren 2008-2012 geeft inzage in de parkeerdifferentiatie zoals die in Hengelo wordt gehanteerd. Specifiek voor de bouw van het winkelcentrum en van de nieuwe brede school en MFA is een parkeerbalans op maat gemaakt. Deze voorziet in een parkeernorm, maar is vooral bedoeld om het specifieke gebruik van de voorzieningen in beeld te brengen, zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van de beperkte (openbare) ruimte.

De parkeernormering in Hengelo is opgenomen in de geactualiseerde Nota Autoparkeren 2008-2012 die in 2008 is vastgesteld door de raad.