direct naar inhoud van 2.3 Infrastructuur en verkeer
Plan: Zwavertsweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0028-0301

2.3 Infrastructuur en verkeer

In het Gemeentelijke Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) zijn de beleidsuitgangspunten voor de verkeersthema's openbaar vervoer, auto, fiets, voetganger, hulpdiensten, parkeren en hoofdwegenstructuur vastgelegd.

Verder is bij de vaststelling van de nota Duurzaam Veilig 2001 ook een voorlopige indeling van het wegennet van Hengelo gemaakt (wegencategoriseringsplan). Hierin worden wegen met de navolgende functies onderscheiden:

  • Stroomfunctie (100km wegen of snelwegen); het snel verwerken van het doorgaande verkeer over grotere afstanden;
  • Gebiedsontsluitingswegen (50km en 80km wegen); het bereikbaar maken, ontsluiten van werk- en verblijfsgebieden;
  • Erftoegangswegen: (30km en 60km wegen): het toegankelijk maken van de afzonderlijke percelen binnen de verblijfsgebieden

Verkeersstructuur

De infrastructuur in dit deel van Hengelo wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een drietal belangrijke invalswegen (radialen), te weten de Oldenzaalsestraat, de Enschedesestraat en de Deurningerstraat. Deze radialen worden verbonden door de wijkring, die binnen het plangebied gevormd wordt door de Kuipersdijk, Laan van Driene, de P.C Hooftlaan en de Beethovenlaan. Daarnaast is er binnen het stadsdeel nog een aantal belangrijke gebiedsontsluitingswegen waaronder een deel van de PC Hooftlaan en Zwavertsweg. Het stadsdeel wordt doorsneden door de spoorlijn Hengelo-Oldenzaal en begrenst door de spoorlijn Hengelo-Enschede.

Mede door de autonome groei en de economische ontwikkelingen van de laatste decennia is het autobezit aanzienlijk gegroeid en is gebruik van genoemde wegen in de loop der jaren gewijzigd. Het beleid richt zich op een balans tussen functie en gebruik van de verschillende wegen. Het verkeer wordt daar naar toe geleid waar het kan en hoort. Hierdoor is enerzijds de verkeersfunctie op de gebiedsontsluitingswegen versterkt en is anderzijds het verblijfskarakter van de erftoegangswegen versterkt. De genomen maatregelen passen dan ook binnen de visie zoals verwoord in de nota Duurzaam Veilig Hengelo.

Op langere termijn is, om knelpunten op het hoofdwegensysteem te kunnen oplossen en voor de completering van het Tangentensysteem, de aanleg van de doortrekking van de Laan van Driene richting de Zwavertsweg noodzakelijk. Ruimtelijke reservering voor het tracé is noodzakelijk. In figuur 2.3. is de doortrekking van de Laan van Driene globaal weergegeven

afbeelding "i_NL.IMRO.0164.BP0028-0301_0007.png"

Figuur 2.3. Verkeersstructuur met de doorgetrokken Laan van Driene

De erftoegangswegen in het stadsdeel zijn nagenoeg allemaal aangeduid als 30km-zone en als zodanig met verkeersremmende maatregelen en circulatie maatregelen zijn ingericht. Het doorgaande verkeer wordt op deze wijze in de wijken geremd.

Parkeren

In Hengelo wordt ingezet op een sturend parkeerbeleid, waarbij de doelen die worden nagestreefd zijn:

  • goede verdeling van de schaarse ruimte;
  • verbeteren leefbaarheid;
  • vergroten bereikbaarheid;
  • het verminderen van de groei automobiliteit.

Voor nieuwbouw worden in Hengelo in grote lijnen de in 1994 opgestelde CROW parkeerrichtlijnen gehanteerd. De parkeerkencijfers worden per straat of straatsectie gehanteerd.

Openbaar vervoer

In Hengelo wordt op dit moment een samenhangend openbaar vervoerssysteem ontwikkeld. Dit betreft het aanleggen van nieuwe doorstroomassen voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), die de bus een snelle en comfortabele verbinding tussen de verschillende wijken biedt.

In een samenhangend netwerk voor hoogwaardig openbaar vervoer behoort in dit geval ook de trein. Nabij het plangebied loopt de regionale spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, met spoorhalte Hengelo-Oost nabij de Zwavertsweg.