direct naar inhoud van 6.3 Planopzet
Plan: Bedrijventerrein Twentekanaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0009-0301

6.3 Planopzet

Het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit de regels en bijbehorend GML-bestand waarin de geometrisch bepaalde planobjecten zijn vervat. Het .GML-bestand en de regels dienen in samenhang te worden bekeken.

De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

1. Inleidende regels;

2. Bestemmingsregels;

3. Algemene regels;

4. Overgangs- en slotregels.

In het navolgende worden de regels per hoofdstuk toegelicht.

6.3.1 Inleidende regels

Hoofdstuk I bevat de inleidende regels. Deze regels gelden voor het gehele plangebied.

6.3.1.1 Begrippen

Dit artikel bevat de definities van de in de regels gebruikte begrippen, waarmee een eenduidige interpretatie van deze begrippen is vastgelegd.

6.3.1.2 Wijze van meten

De "wijze van meten" geeft onder meer regels waar mag worden gebouwd en hoe voorkomende eisen betreffende de maatvoering begrepen moeten worden.

6.3.2 Bestemmingsregels

Hoofdstuk II van de regels bevat de juridische vertaling van de verschillende bestemmingen die voorkomen in het plangebied. Voor ieder gebied op de verbeelding is de bestemming aangegeven. In de regels is onder andere aangegeven welk gebruik is toegestaan, wat er gebouwd mag worden en wat verboden is. Hieronder worden de verschillende bestemmingen en dubbelbestemmingen toegelicht.

6.3.2.1 Agrarisch

De voor 'Agrarisch' aangewezen gronden zijn bedoeld ten behoeve van de agrarische bedrijfsvoering. Ter plaatse van de aanduidingen 'zend-/ontvangstinstallatie' is een telecommunicatiemast toegestaan. Voor het overige zijn bedrijfswoningen toegestaan uitgezonderd ter plaatse van de aanduiding 'bedrijfswoning uitgesloten'.

De bestemming 'Agrarisch' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn bouwvlakken gesitueerd, ten behoeve van de bovengenoemde functies. De toegestane gebouwen dienen binnen dit bouwvlak opgericht te worden, behoudens nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zijn binnen het bestemmingsvlak toegestaan. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestane bebouwing opgenomen.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Ter bescherming van de aanwezige waarden is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden noodzakelijk.

6.3.2.2 Bedrijf-nutsvoorziening

De voor 'Bedrijf - Nutsvoorziening' aangewezen gronden zijn bedoeld voor een hoogspanningsverdeelstation ter plaatse van de aanduiding 'Specifieke vorm van bedrijf - hoogspanningsverdeelstation', als mede een zend- en ontvangstinstallatie ter plaatse van de aanduiding 'zend-/ontvangstinstallatie'.

De bestemming 'Bedrijf - Nutsvoorziening' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak is één bouwvlak gesitueerd, ten behoeve van de bovengenoemde functies. De toegestane boven- en ondergrondse gebouwen dienen binnen dit bouwvlak opgericht te worden, behoudens nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zijn binnen het bestemmingsvlak toegestaan. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestane bebouwing opgenomen.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het bebouwingspercentage, de bouwdiepte van een ondergronds gebouw, de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw, het bouwen van een bouwwerk, geen gebouw zijnde buiten het bouwvlak en het bouwen binnen een keurzone.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

6.3.2.3 Bedrijventerrein - Industrie

De gronden die op grond van de Wet geluidhinder behoren tot het gezoneerd industrieterrein Twentekanaal zijn bestemd als Bedrijventerrein - Industrie. Op de gronden met de bestemming Bedrijventerrein - Industrie zijn bedrijven overeenkomstig Staat van bedrijfsactiviteiten onder de categorieën 1, 2, 3.1, 3.2, 4.1 en 4.2 én voor zover deze qua categorie overeenkomen met de ter plaatse van de aanduiding "bedrijf tot en met categorie" aangeduide milieucategorieën, toegestaan. Ter plaatse van de daarvoor bedoelde aanduidingen zijn gronden bestemd voor een brandstofverkooppunt met een pompshop, een LPG-vulpunt, ondersteunende horeca ten behoeve van perifere detailhandel en groothandel, horeca, bedrijfswoning met bijgebouwen, verenigingen, sportvelden, een multifunctioneel centrum, manege, hondentrimsalon/hondentrainingscentrum, spoorwegen (stamlijn Akzo) kantoren, kademuren, laad- en losplaatsen. Tuinen, parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen en dergelijke worden aangemerkt als zijnde ondergeschikt aan de bestemming. Perifere detailhandel, uitsluitend in de vorm van handel en reparatie in auto's, boten, caravans en grove bouwmaterialen c.q. bouwstoffen.

Enkele bedrijven met een hogere milieucategorie dan de maximaal toegestane milieucategorie worden specifiek aangeduid op de verbeelding met de aanduiding "specifieke vorm van bedrijf n benoemd in de regels. Op de verbeelding worden de percelen waarop de bedrijven zich bevinden nader aangegeven met de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf 1-0009 tot en met 12-0009' . Indien deze bedrijven hun activiteiten staken dan kunnen slechts bedrijven behorende tot de desbetreffende milieucategorie binnen de bestemming worden gevestigd. Tevens is de puinbreker als specifieke vorm van bedrijf aangeduid (13-0009).

Binnen de geluidszone Twentekanaal zijn geluidsgevoelige gebouwen en/of terreinen uitgesloten.

De bestemming 'Bedrijventerrein - Industrie' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn meerdere bouwvlakken gesitueerd. De toegestane boven- en ondergrondse gebouwen dienen binnen dit bouwvlak opgericht te worden, behoudens nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zijn binnen het bestemmingsvlak toegestaan.

Gebouwen mogen niet worden opgericht binnen de aangeduide 'vrijwaringszone weg', tenzij bij bouwgrens anders is bepaald. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestane bebouwing opgenomen.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan het verlenen van een omgevingsvergunning om zodoende te voorkomen dat de parkeerdruk op reeds bestaande parkeervoorzieningen (onevenredig) toeneemt.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van de bouwdiepte van een ondergronds gebouw, de hoogte en de oppervlak van een nutsgebouw, het bouwen van een bouwwerk, geen gebouw zijnde buiten het bouwvlak en het bouwen binnen een keurzone.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken van de bij recht toegestane bedrijven en toestaan dat bedrijven worden gevestigd die niet zijn genoemd in de bedrijvenlijst behorende bij dit artikel óf zijn opgenomen in één categorie hoger dan de maximaal toegestane categorie, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming op onderdelen wijzigen waardoor de aanduidingsgrens ter plaatse van de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie' wordt verplaatst of komt te vervallen. Tevens is het mogelijk de bestemming te wijzigen ten behoeve van het verhogen of verlagen van de milieucategorie. Hierbij dient voldaan te worden aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming op onderdelen wijzigen, waardoor de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf 1-0009 tot en met 12-0009' wordt verplaatst of komt te vervallen, indien het aanwezige bedrijf haar bedrijfsactiviteiten beëindigt. Burgemeester en wethouders nemen een passende milieucategorie (bedrijf tot en met categorie - (waarde)) op, met inachtneming van de toepasselijke afstanden tot woningen.

Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming op onderdelen wijzigen, waardoor de aanduidingen verkooppunt motorbrandstoffen met lpg en vulpunt lpg komen te vervallen.

6.3.2.4 Cultuur en ontspanning

Op de gronden met de bestemming Cultuur en ontspanning is een bowlingcentrum met restaurant/brasserie en zaalaccommodatie toegestaan.

De bestemming 'Cultuur en ontspanning' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak is één bouwvlak gesitueerd, ten behoeve van de bovengenoemde functies. De toegestane gebouwen dienen binnen dit bouwvlak opgericht te worden, behoudens nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zijn binnen het bestemmingsvlak toegestaan. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestaande bebouwing opgenomen.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

6.3.2.5 Groen

Op gronden met de bestemming 'Groen' zijn groenvoorzieningen, bermen en beplanting, een speel- en verkeerstuin en een telecommunicatiemast toegestaan.

De bestemming 'Groen' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen en een gebouw ten behoeve van de speel- en verkeerstuin toegestaan. Het gebouw ten behoeve van de speel- en verkeerstuin dient binnen het bouwvlak te worden opgericht. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestane bebouwing opgenomen.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken en opslag van goederen toe te staan.

6.3.2.6 Horeca

Op gronden met de bestemming 'Horeca' zijn diverse vormen van horeca, te weten een restaurant/brasserie, cafetaria/snackbar/fastfood/shoarmazaak, toegestaan. Voorts is een reclamemast ter plaatse van de daarvoor bedoelde aanduiding toegestaan.

De bestemming 'Horeca' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak is één bouwvlak gesitueerd. De toegestane gebouwen dienen binnen dit bouwvlak opgericht te worden, behoudens nutsvoorzieningen. Deze voorzieningen zijn binnen het bestemmingsvlak toegestaan. Gebouwen mogen niet worden opgericht binnen de aangeduide bebouwingsvrije zone, tenzij bij bouwgrens anders is bepaald. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestane bebouwing opgenomen.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

6.3.2.7 Verkeer

Op gronden met de bestemming 'Verkeer' zijn rijkswegen en verkeer- en verblijfsdoeleinden, alsmede bruggen ter plaatse van de aanduiding 'brug', toegestaan.

De bestemming 'Verkeer' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen toegestaan ten dienste van de bestemming.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken en opslag van goederen toe te staan.

6.3.2.8 Verkeer-Railverkeer

Op gronden met de bestemming 'Verkeer-Railverkeer' zijn spoorwegvoorzieningen en bruggen, uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'brug' toegestaan.

De bestemming 'Verkeer-Railverkeer' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen toegestaan ten dienste van de bestemming.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken en opslag van goederen toe te staan.

6.3.2.9 Verkeer-Verblijfsgebied

Op gronden met de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' zijn wegen, straten en paden, bruggen, uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'brug' en fiets- en voetpaden toegestaan.

De bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn standplaatsen, bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen toegestaan ten dienste van de bestemming.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken en opslag van goederen toe te staan.

6.3.2.10 Water

Op gronden met de bestemming 'Water' zijn waterhuishoudkundige doeleinden, waterberging, waterlopen met bijbehorende taluds toegestaan.

De bestemming 'Water' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen toegestaan ten dienste van de bestemming.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken en opslag van goederen toe te staan.

6.3.2.11 Water-Vaarweg

Op gronden met de bestemming 'Water - vaarweg' zijn waterstaatsdoeleinden, waterhuishoudkundige doeleinden, waterberging, waterlopen met bijbehorende taluds, drinkwatervoorziening, voorzieningen ten behoeve van afvoer, tijdelijke berging en infiltratie van hemelwater en het behoud en ontwikkeling van landschappelijke en natuurwaarden toegestaan.

De bestemming 'Water-Vaarweg' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen toegestaan ten dienste van de bestemming.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken en opslag van goederen toe te staan.

6.3.2.12 Wonen

Op de gronden met de bestemming Wonen zijn woonhuizen, waaronder woongebouwen ten behoeve van kamerverhuur/kamerbewoning, al dan niet in combinatie met ruimte voor een aan-huis-verbonden-beroep toegestaan. Woonwagens zijn uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'woonwagenstandplaats' toegestaan. Daarnaast zijn aan-/uitbouwen en bijgebouwen toegestaan.

De bestemming 'wonen' is op de verbeelding aangegeven met een bestemmingsvlak. Binnen het bestemmingsvlak zijn gebouwen, bouwwerken, geen gebouwen zijnde, alsmede nutsgebouwen toegestaan ten dienste van de bestemming. In de regels en op de verbeelding zijn maatvoeringen ten aanzien van de toegestane bebouwing opgenomen.

Voorts zijn burgemeester en wethouders bevoegd - onder voorwaarden - bij een omgevingsvergunning toe te staan dat wordt afgeweken van het bouwen binnen het bouwvlak, het de hoogte en de oppervlakte van een nutsgebouw en het bouwen binnen een keurzone.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van gebouwen.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

6.3.2.13 Leiding - Gas (dubbelbestemming)

Op gronden met de bestemming 'Leiding - Gas (dubbelbestemming)' is naast hetgeen op grond van de basisbestemming is toegestaan een gasleiding toegestaan.

In afwijking van het bepaalde in de basisbestemming, mag niet worden gebouwd, anders dan ten behoeve van deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken geen gebouwen zijnde worden gerealiseerd.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken van de bouwregels en toe te staan dat wordt gebouwd ten behoeve van de basisbestemming, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden. Eén van de voorwaarden betreft het voorafgaand aan het het bij een omgevingsvergunning afwijken, inwinnen van een schriftelijk advies van de leiding beheerder / directeur energiebedrijf. De afwijking wordt slechts verleend indien de veiligheid met betrekking tot de gasleiding niet wordt geschaad en geen kwetsbare objecten worden toegelaten.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd van deze bepaling bij een omgevingsvergunning af te wijken mits advies wordt ingewonnen bij de betrokken leidingbeheerder.

Voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden is een omgevingsvergunning noodzakelijk.

6.3.2.14 Leiding - Hoogspanning

Op gronden met de bestemming 'Leiding-Hoogspanning (dubbelbestemming)' is, naast hetgeen op grond van de basisbestemming is toegestaan, een hoogspanningsleiding toegestaan (ondergrondse hoogspanningsverbinding).

In afwijking van het bepaalde in de basisbestemming, mag niet worden gebouwd, anders dan ten behoeve van deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken geen gebouwen zijnde worden gerealiseerd.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken van de bouwregels en toe te staan dat wordt gebouwd ten behoeve van de basisbestemming, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden. Eén van de voorwaarden betreft het voorafgaand aan het bij een omgevingsvergunning afwijken inwinnen van advies van de leidingbeheerder. Een omgevingsvergunning wordt enkel verleend indien en voor zover door de werken en werkzaamheden geen veiligheidsrisico's ontstaan en de leidingen niet worden aangetast.

In de specifieke gebruiksregels is expliciet aangegeven voor welk gebruik het verboden is gronden en de daarop voorkomende bouwwerken c.q. gebouwen of delen daarvan te gebruiken.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd van deze bepaling bij een omgevingsvergunning af te wijken mits advies wordt ingewonnen bij de betrokken leidingbeheerder.

Voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden is een omgevingsvergunning noodzakelijk.

6.3.2.15 Leiding - Hoogspanningsverbinding (dubbelbestemming)

Op gronden met de bestemming 'Leiding - Hoogspanningsverbinding (dubbelbestemming)' is naast hetgeen op grond van de basisbestemming is toegestaan een hoogspanningsleiding toegestaan (bovengrondse hoogspanningsleiding).

In afwijking van het bepaalde in de basisbestemming, mag niet worden gebouwd, anders dan ten behoeve van deze bestemming.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een omgevingsvergunning af te wijken van de bouwregels en toe te staan dat wordt gebouwd ten behoeve van de basisbestemming, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden. Eén van de voorwaarden betreft het voorafgaand aan het bij een omgevingsvergunning afwijken inwinnen van advies van de leidingbeheerder. Een omgevingsvergunning wordt enkel verleend indien en voor zover door de werken en werkzaamheden geen veiligheidsrisico's ontstaan en de leidingen niet worden aangetast.

Voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden is een omgevingsvergunning noodzakelijk.

6.3.2.16 Waarde - Archeologie Zeer hoog

Gronden met de bestemming Waarde - Archeologie Zeer hoog zijn naast voor de overige aangewezen bestemmingen mede bestemd voor de bescherming en de veiligstelling van archeologische waarden.

Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd die voor archeologisch onderzoek noodzakelijk zijn. Bouwwerken ten behoeve van de andere voor deze gronden aangewezen bestemmingen zijn toelaatbaar indien wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken, met in achtneming van de overige voor de gronden geldende bouwregels, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van bebouwing.

Ter bescherming van de aanwezige waarden is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden noodzakelijk.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om het plan te wijzigen door de dubbelbestemming Waarde - Archeologie Zeer hoog geheel of gedeeltelijk te doen vervallen, indien op basis van archeologisch onderzoek is aangetoond dat op de betrokken locatie geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn dan wel de wel aanwezige archeologische waarden in voldoende mate zijn veilig gesteld.

6.3.2.17 Waarde - Archeologie Hoog (binnen kom)

Gronden met de bestemming Waarde - Archeologie Hoog (binnen kom) zijn naast voor de overige aangewezen bestemmingen mede bestemd voor de bescherming en de veiligstelling van archeologische waarden.

Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd die voor archeologisch onderzoek noodzakelijk zijn. Bouwwerken ten behoeve van de andere voor deze gronden aangewezen bestemmingen zijn toelaatbaar indien wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken, met in achtneming van de overige voor de gronden geldende bouwregels, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van bebouwing.

Ter bescherming van de aanwezige waarden is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden noodzakelijk.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om het plan te wijzigen door de dubbelbestemming Waarde - Archeologie Hoog (binnen kom) geheel of gedeeltelijk te doen vervallen, indien op basis van archeologisch onderzoek is aangetoond dat op de betrokken locatie geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn of wel aanwezige archeologische waarden in voldoende mate zijn veilig gesteld.

6.3.2.18 Waarde - Archeologie Hoog (buiten kom)

Gronden met de bestemming Waarde - Archeologie Hoog (buiten kom) zijn naast voor de overige aangewezen bestemmingen mede bestemd voor de bescherming en de veiligstelling van archeologische waarden.

Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd die voor archeologisch onderzoek noodzakelijk zijn. Bouwwerken ten behoeve van de andere voor deze gronden aangewezen bestemmingen zijn toelaatbaar indien wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken, met in achtneming van de overige voor de gronden geldende bouwregels, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van bebouwing.

Ter bescherming van de aanwezige waarden is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden noodzakelijk.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om het plan te wijzigen door de dubbelbestemming Waarde - Archeologie Hoog (buiten kom) geheel of gedeeltelijk te doen vervallen, indien op basis van archeologisch onderzoek is aangetoond dat op de betrokken locatie geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn of wel aanwezige archeologische waarden in voldoende mate zijn veilig gesteld.

6.3.2.19 Waarde - Archeologie Middel (binnen kom)

Gronden met de bestemming Waarde - Archeologie Middel (binnen kom) zijn naast voor de overige aangewezen bestemmingen mede bestemd voor de bescherming en de veiligstelling van archeologische waarden.

Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd die voor archeologisch onderzoek noodzakelijk zijn. Bouwwerken ten behoeve van de andere voor deze gronden aangewezen bestemmingen zijn toelaatbaar indien wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken, met in achtneming van de overige voor de gronden geldende bouwregels, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van bebouwing.

Ter bescherming van de aanwezige waarden is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden noodzakelijk.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om het plan te wijzigen door de dubbelbestemming Waarde - Archeologie Middel (binnen kom) geheel of gedeeltelijk te doen vervallen, indien op basis van archeologisch onderzoek is aangetoond dat op de betrokken locatie geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn dan wel de wel aanwezige archeologische waarden in voldoende mate zijn veilig gesteld.

6.3.2.20 Waarde - Archeologie Middel (buiten kom)

Gronden met de bestemming Waarde - Archeologie Middel (buiten kom) zijn naast voor de overige aangewezen bestemmingen mede bestemd voor de bescherming en de veiligstelling van archeologische waarden.

Binnen deze bestemming mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, worden gebouwd die voor archeologisch onderzoek noodzakelijk zijn. Bouwwerken ten behoeve van de andere voor deze gronden aangewezen bestemmingen zijn toelaatbaar indien wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken, met in achtneming van de overige voor de gronden geldende bouwregels, mits wordt voldaan aan de daartoe gestelde voorwaarden.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmeting van bebouwing.

Ter bescherming van de aanwezige waarden is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden noodzakelijk.

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om het plan te wijzigen door de dubbelbestemming Waarde - Archeologie Middel (buiten kom) geheel of gedeeltelijk te doen vervallen, indien op basis van archeologisch onderzoek is aangetoond dat op de betrokken locatie geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn dan wel de wel aanwezige archeologische waarden in voldoende mate zijn veilig gesteld.

6.3.3 Algemene regels

Hoofdstuk III bevat de algemene regels. Deze gelden voor het gehele plangebied.

6.3.3.1 Anti-dubbeltelregel

De anti-dubbeltelregel is opgenomen om ervoor te zorgen dat grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is of alsnog kan worden gegeven, bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing wordt gelaten.

6.3.3.2 Algemene bouwregels

In dit artikel worden de bouwregels voor reclamemasten en antennemasten beschreven.

6.3.3.3 Algemene gebruiksregels

Dit artikel regelt enkele aspecten met betrekking tot het gebruik van gronden.

6.3.3.4 Algemene aanduidingsregels

Dit artikel regelt enkele aspecten met betrekking tot de gebruikte aanduidingen.

6.3.3.5 Algemene afwijkingsregels

Door middel van de algemene afwijkingsbevoegdheid kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen van de bestemmingsplanregels voor onder andere geringe overschrijding van bepaalde bouwregels, alsmede voor kunstobjecten, bouwwerken van openbaar nut, telecommunicatievoorzieningen enzovoort. Deze bevoegdheid vergroot de flexibiliteit van het plan.

6.3.3.6 Algemene wijzigingsregels

In dit artikel is opgenomen aan welke voorwaarden moet worden voldaan ingeval gebruik gemaakt wordt van de wijzigingsmogelijkheden.

6.3.3.7 Algemene procedureregels

In dit artikel is de procedure beschreven die gevolgd moet worden bij het stellen van nadere eisen of bij toepassing van een wijzigingsbevoegdheid.

6.3.4 Overgangs- en slotregels
6.3.4.1 Overgangsrecht

Dit artikel regelt ten aanzien van gebouwen en van gebruik dat bestaande gebouwen of bestaand gebruik dat afwijkt van het plan, onder voorwaarden mag worden voortgezet.

6.3.4.2 Slotregel

In dit artikel staat de naam van het bestemmingsplan.