direct naar inhoud van 2.4 Verkeer en infrastructuur
Plan: Bedrijventerrein Twentekanaal
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0009-0301

2.4 Verkeer en infrastructuur

Het bedrijventerrein Twentekanaal kent een goede ontsluiting.

Het bedrijventerrein is direct aangesloten op de Rijksweg A35. De A35 vormt de regionale verbindingsweg aan de zuidkant van het netwerkstad Twente. De A35 is in Duitsland nog niet op het hoofdwegennet aangesloten. Om aan te kunnen sluiten op het Duitse hoofdwegennet is voltooiing van de noord-zuid lopende A31 in Duitsland, de zogenaamde Emslandlinie, van cruciaal belang. Vanaf de A35 is de Rijksweg A1 goed en snel bereikbaar. De Rijksweg A1 vervult binnen Nederland de functie van verbinding tussen de Randstad en het Duitse achterland, Scandinavië en Oost-Europa. Tevens verbindt de A1 de belangrijke binnenlandse stedelijke en economische centra.

De interne ontsluiting van de verschillende deelgebieden is over het algemeen goed. De deelgebieden kennen voornamelijk een zodanige opzet dat weinig tot geen doodlopende wegen voorkomen. Kruisingen zijn merendeels uitgevoerd als T-kruisingen, hetgeen de verkeersveiligheid ten goede komt.

Het bedrijventerrein Twentekanaal maakt deel uit van streekvervoer en het HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) netwerk dat in Hengelo is geïntroduceerd. Onderdeel van het HOV netwerk zijn de zogenoemde doorstroomassen voor het busverkeer. Het plangebied is gelegen aan de as NS station Hengelo C.S. - Twentekanaal-Zuid - Haaksbergen. De Zuidelijke Ontsluitingsweg, die reeds voor een deel is afgerond, zal bijdragen het beoogde kwaliteitsniveau te bereiken.

De wegen in het plangebied spelen een belangrijke rol in het fietsnetwerk. Dit geldt met name voor de Haaksbergerstraat, de Boekeloseweg en de Twekkelerweg. De zogenaamde stadsfietsroute Twentekanaal vormt de kortste verbinding tussen de binnenstad/NS station Hengelo C.S. en het bedrijventerrein Twentekanaal. Deze stadsfietsroute wordt veel gebruikt door forenzen. Naast de genoemde hoofdverbindingen zijn ook de Diamantstraat, Boortorenweg en de Mensinkweg belangrijke schakels in het fietsnetwerk.

Naast de wegenstructuur is ook de spoorwegstructuur sterk bepalend voor het infrastructuurbeeld van Hengelo. Van oorsprong zijn dat de kruisende spoorlijnen van Enschede naar Almelo en van Zutphen naar Oldenzaal, met daaraan toegevoegd het lokaalspoor naar Haaksbergen en de verschillende bedrijfssporen (o.a. Stork, Dikkers, Heemaf). De lokaalsporen en de bedrijfssporen zijn voor het overgrote deel verdwenen, maar in de ruimtelijke structuur zijn ze nog duidelijk herkenbaar.

De aanwezigheid van het Twentekanaal maakt dat Hengelo ook voor de binnenvaart goed bereikbaar is. Het kanaal is vergroot tot vaarklasse Va (voor schepen met de volgende kenmerken: lengte: 95-110 meter, breedte: 11,4 meter, diepgang: 2,5-4,5 meter, hoogte: 5,25-7 meter en laadvermogen: 1500-3000 ton). Daartoe zijn een aantal bruggen verhoogd, zodat grotere schepen Hengelo kunnen bereiken via de IJssel en het Twentekanaal. Aan het Twentekanaal is een moderne containerterminal gerealiseerd. De laatste jaren is er sprake van een toename van het transport over water. Dit heeft geleid tot uitbreiding van de capaciteit van de containerterminal, maar ook tot nieuwe initiatieven met betrekking tot op- en overslag. Het kanaal wordt onder andere gebruikt voor het vervoer van containers, brandstoffen, zand, grind, zout en veevoer. Daarnaast vervult het Twentekanaal een functie voor de recreatie (pleziervaart en sportvisserij) en afwatering.