direct naar inhoud van Hoofdstuk 6 Planopzet
Plan: Tunnelweg 3 Haarle
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0163.BPBUtunnelweg3-VG01

Hoofdstuk 6 Planopzet

In hoofdstukken 2 en 3 is al ingegaan op het structuur en de kenmerken van de directe omgeving van het plangebied. In dit hoofdstuk wordt op de ruimtelijke ontwikkeling in het plangebied zelf ingegaan.

Op het perceel zal 1.436 m2 aan bebouwing worden gesloopt. Het betreffen:

  • stallen met een oppervlakte van 1.352 m2
  • 4 m van garage/berging = 28 m2
  • Ponyschuurtje = 56 m2

Behalve de sloop van de schuren zal ook een aanzienlijk deel van de verharding rondom de gebouwen verwijderd moeten worden.

Vanuit verschillende invalshoeken is input geleverd op het nieuwe inrichtingsplan.

Naast de wensen van de familie Van den Berg betreft dat onder meer de gewenste ruimtelijke kwaliteit en wettelijke bepalingen met betrekking tot de Wet geluidhinder en de Wet geurhinder en veehouderij.

Een en ander heeft geresulteerd in een inrichtingsplan zoals weergegeven op de afbeelding in figuur 6.1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0163.BPBUtunnelweg3-VG01_0015.png"

Figuur 6.1. Inrichtingsplan

afbeelding "i_NL.IMRO.0163.BPBUtunnelweg3-VG01_0016.png"

Figuur 6.2. Impressie van de toekomstige situatie

In het inrichtingsplan is rekening gehouden met:

De wensen van de familie Van den Berg met betrekking tot onder meer:

  • de omvang van de nieuwe compensatiekavel;
  • de bereikbaarheid van het omliggende agrarische land met een uitrit van 6 m breed naar de Tunnelweg;
  • behoud van een schuur als berging bij de bestaande woning; van deze schuur wordt 4 m¹ gesloopt in verband met de korte afstand tot de bestaande woning;
  • behoud windkering;
  • realisering van dichte beplanting op de nieuwe erfgrens;
  • realisering van een nieuwe schuur nabij nieuwe erfgrens met een oppervlak van 140 m2;
  • verharding bij schuur van minimaal 6,0 m breed
  • handhaving en versterking van de beukenbomen bij de oprijlaan

De wensen vanuit landschappelijk oogpunt:

  • deze zijn grotendeels gebaseerd op de ruimtelijke kwaliteit zoals beschreven in het projectvoorstel van Bureau Xwijk; in het algemeen wordt gestreefd naar een versterking van de groenstructuur qua lijnen (houtsingels, hakhout), elementen (solitaire bomen en bosjes) en vlakken (grasland en bouwland); er wordt gekozen voor streekeigen soorten;
  • behoud van de singel aan de noordwestkant, dit betreft karakteristieke erfbeplanting en windkering;
  • behoud van solitaire bomen aan de zuidwestkant (sierfunctie);
  • behoud van grasland dat eventueel door verschraling bloemrijker kan worden gemaakt;
  • behoud van de oriëntatie op de Sallandse Heuvelrug door een open erfgrens langs Tunnelweg;
  • versterken van de relatie met het open gebied westkant door zichtlijnen/doorkijken in de noordwestsingel.

Wensen vanuit ecologie:

  • beplanting die interessant is voor flora (vestiging en verspreiding) en fauna( schuilen broedplaats, foeragering) en een `droge`verbindingszone vormen een schakel in de ecologische structuur.

Eisen vanuit beleid

  • in acht te nemen afstand van 50 meter vanuit de dichtstbijzijnde schuren van het agrarische bedrijf op het perceel Tunnelweg nr.5 ;
  • ten aanzien van het wegverkeerslawaai dient er een afstand van minimaal 35 meter vanuit het hart van de Tunnelweg en de nieuwbouw worden aangenomen.

De nieuwe percelen worden ontsloten via de Tunnelweg. Gelet op de functie van deze weg levert dat vanuit verkeerskundig oogpunt geen bezwaren op. Parkeren ten behoeve van de woningen vindt plaats op eigen grond. Er wordt voldaan aan de gemeentelijke parkeernormen.

Resumerend wordt gesteld dat met het inrichtingsplan wordt aangesloten bij het huidige landschap terwijl de uitgangspunten van de gemeente Hellendoorn en de wensen van de initiatiefnemer op adequate wijze in het plan zijn opgenomen. Tegen de wijziging van de bestemming perceel bestaat vanuit ruimtelijk en planologisch oogpunt geen overwegende bezwaren.