direct naar inhoud van 4.7 Externe veiligheid
Plan: Gramsbergen
Status: vastgesteld
Plantype: beheersverordening
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.BV00005-VG01

4.7 Externe veiligheid

Wet- en regelgeving

Externe veiligheid is een beleidsveld dat gericht is op het beheersen van risico's vanwege de productie, de opslag, de verlading, het gebruik en het transport van gevaarlijke stoffen. Sinds 1 januari 2010 moet worden voldaan aan strikte voorwaarden. Een en ander brengt met zich mee dat bij nieuwe ruimtelijke plannen een toets aan wet- en regelgeving op het gebied van externe veiligheid moet plaatsvinden. Concreet gaat het daarbij om risicovolle bedrijven, het vervoer van gevaarlijke stoffen per weg, spoor en water en het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen. Voor risicovolle bedrijven is onder meer van toepassing:

  • het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi);
  • de Regeling externe veiligheid (Revi);
  • het Registratiebesluit externe veiligheid;
  • het Besluit risico's Zware Ongevallen (Brzo);
  • het Vuurwerkbesluit.

Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRvgs). Op het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen zijn het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) en de Regeling externe veiligheid buisleidingen (Revb) van toepassing.

Gemeentelijk beleid

In het rapport 'Hardenberg: bewust veilig' heeft de gemeente Hardenberg haar externe veiligheidsbeleid voor de periode 2011-2014 uitgewerkt. Daarin zijn onder meer hindercontouren van Bevi-inrichtingen aangegeven. Op 31 mei 2011 heeft de gemeente de (herziene versie van de) Opleg-Notitie externe veiligheid vastgesteld. Hierin is aangegeven hoe binnen actualiserings-plannen met externe veiligheid moet worden omgegaan. Onderhavige beheersverordening volgt de systematiek van de opleg-notitie. Dit betekent: het vastleggen van de externe veiligheidssituatie en het, daar waar noodzakelijk, opnemen van regels die de ontwikkelingsmogelijkheden vastleggen.

Inrichtingen

Binnen of in de directe nabijheid van het beheersgebied is één Bevi-inrichting gelegen. Het gaat om het tankstation met lpg-installatie aan De Anerdijk 20-22 (bron: Risicokaart Overijssel). In de verbeelding zijn de risicocontouren voor het plaatsgebonden risico (15 m vanaf de afleverzuil, 25 m vanaf het ondergronds reservoir en 35 m vanaf het vulpunt) opgenomen. Binnen deze contouren zijn twee woningen gelegen. Aangezien dit een bestande en als zodanig vergunde situatie is, is hier geen sprake van een saneringsplicht'5. Wat betreft het groepsrisico doen zich geen knelpunten voor. Binnen de contour (150 m vanuit het vulpunt) is weinig bebouwing aanwezig, waardoor het groepsrisico laag is en de oriënterende niet wordt overschreden. Daarnaast leidt deze beheersverordening niet tot een toename van het groepsrisico; de woningaantallen zijn conform de vigerende bestemmingsplannen en nieuwe ontwikkelingen/functiewijzigingen zijn niet zomaar toegestaan.

Er zijn wel andere risicovolle inrichtingen binnen het beheersgebied gelegen. Het gaat om (chloorbleek)opslagplaatsen ten behoeve van het zwembad Gramsbergen, het zwembad van Recreatiecentrum 't Hooge Holt en het galvanisch bedrijf aan het Hoge Holt 4. Alleen binnen de contouren van eerstgenoemd zwembad liggen kwetsbare objecten. De drie inrichtingen vallen onder het Registratiebesluit en leveren geen belemmering voor deze beheersverordening op.

Buisleidingen

Het beheersgebied ligt niet binnen de effectafstand van aardgasttransportleidingen.

Transport gevaarlijke stoffen

De bijlagenkaarten bij het verkeersbesluit no: 2004/EPLA/77531 geven een overzicht van rijkswegen, provinciale en gemeentelijke wegen die zijn aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De N34 is voor Gramsbergen de dichtstbijzijnde weg waarover vervoer van gevaarlijke stoffen is toegestaan Aangezien deze beheersverordening niet leidt tot een toename van het groepsrisico, is onderzoek op dit punt niet noodzakelijk.

De spoorlijn Zwolle - Emmen geldt eveneens als transportroute voor gevaarlijke stoffen. Volgens het Basisnet Spoor worden er 'categorie C3, brandbare vloeistoffen' vervoerd. Voor de spoorlijn is echter geen veiligheidszone of plas-brandaandachtsgebied vastgesteld. Alleen voor ontwikkelingen binnen 200 m van de spoorlijn geldt een verantwoordingsplicht ten aanzien van het groepsrisico. Aangezien deze beheersverordening geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt, kan onderzoek op dit punt achterwege blijven.