direct naar inhoud van 4.7 Externe veiligheid
Plan: beheersverordening Ane
Status: vastgesteld
Plantype: beheersverordening
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.BV00002-VG01

4.7 Externe veiligheid

Wet- en regelgeving

Externe veiligheid is een beleidsveld dat is gericht op het beheersen van risico's vanwege de productie, de opslag, de verlading, het gebruik en het transport van gevaarlijke stoffen. Sinds 1 januari 2010 moet worden voldaan aan strikte voorwaarden. Een en ander brengt met zich mee dat bij nieuwe ruimtelijke plannen een toets aan wet- en regelgeving op het gebied van externe veiligheid moet plaatsvinden. Concreet gaat het daarbij om risicovolle bedrijven, het vervoer van gevaarlijke stoffen per weg, spoor en water en het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen. Voor risicovolle bedrijven is onder meer van toepassing:

  • het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi);
  • de Regeling externe veiligheid (Revi);
  • het Registratiebesluit externe veiligheid;
  • het Besluit risico's Zware Ongevallen (Brzo);
  • het Vuurwerkbesluit.

Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRvgs). Op het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen zijn het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) en de Regeling externe veiligheid buisleidingen (Revb) van toepassing.

Gemeentelijk beleid

In het rapport 'Hardenberg: bewust veilig' heeft de gemeente Hardenberg haar externe veiligheidsbeleid voor de periode van 2011 tot en met 2014 uitgewerkt. Daarin zijn onder meer hindercontouren van Bevi-inrichtingen aangegeven. Op 31 mei 2011 heeft de gemeente de (herziene versie van de) Opleg-Notitie externe veiligheid vastgesteld. Hierin is aangegeven hoe binnen actualiseringsplannen met externe veiligheid moet worden omgegaan. Onderhavige beheersverordening volgt de systematiek van de oplegnotitie. Dit betekent: het vastleggen van de externe veiligheidssituatie en het, daar waar noodzakelijk, opnemen van regels die de ontwikkelingsmogelijkheden vastleggen.

Inrichtingen

Binnen het beheersgebied is één inrichting aanwezig die onder de werking van het Besluit externe veiligheid inrichtingen valt (bron: Risicokaart Overijssel). Het gaat om een tankstation aan de Vaart 3 te Ane. In de verbeelding zijn de risicocontouren voor het plaatsgebonden risico (15 m vanaf de afleverzuil en 35 m vanaf het vulpunt) opgenomen. Hieruit blijkt dat er één woning binnen de risicocontour ligt. Het gaat hier om de bedrijfswoning. Er is derhalve geen sprake van een saneringssituatie. Wat betreft het groepsrisico doen zich geen knelpunten voor. Binnen de contour (150 m vanuit het vulpunt) is weinig bebouwing aanwezig, waardoor het groepsrisico laag is en de oriënterende niet wordt overschreden.

Daarnaast leidt deze beheersverordening niet tot een toename van het groepsrisico - de woningaantallen zijn conform de vigerende bestemmingsplannen en nieuwe ontwikkelingen (als functiewijzigingen) niet zonder meer mogelijk

Buisleidingen

Het beheersgebied valt ruim buiten de effectafstand van buisleidingen waardoor gevaarlijke stoffen worden vervoerd (bron: Risicokaart Overijssel).

Transport gevaarlijke stoffen

De N34 is aangewezen voor het transport van gevaarlijke stoffen. De plaatsgebonden risicocontour reikt niet tot buiten de weg en legt daarmee geen beperkingen op het beheersgebied . Conform het toekomstige Basisnet is een beschouwing van het groepsrisico pas relevant bij gebieden binnen 200 m van de weg. Een klein deel van het beheersgebied ligt binnen deze zone. In de huidige situatie zijn geen belemmeringen ten aanzien van het groepsrisico aanwezig. Ook hiervoor geldt dat de personendichtheid binnen het invloedsgebied gering is en daarmee de oriënterende waarde van het groepsrisico niet wordt overschreden en de voorliggende beheersverordening niet voorziet in nieuwe ontwikkelingen.