direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Facetherziening parkeren Hardenberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00301-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

De Reparatiewet van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 19 november 2014 (BZK 2014) regelt dat gemeenten de stedenbouwkundige bepalingen, waaronder de regeling voor parkeren, uit hun bouwverordening voor 1 juli 2018 moeten hebben opgenomen in bestemmingsplannen of beheersverordeningen.


Voor een adequate parkeerregeling die moet gelden voor alle binnen de gemeentegrenzen vigerende bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen in de gemeente Hardenberg is het daarom nodig dat er een partiële bestemmingsplanherziening plaatsvindt, in de vorm van een facetherziening van alle vigerende bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. Voorliggende facetherziening parkeren Hardenberg voorziet hier in.

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

Het voorliggende bestemmingsplan wijzigt de regels op het gebied van parkeren voor alle bestemmingsplannen in de gemeente Hardenberg. De begrenzing van al deze plannen tezamen vormt het plangebied.

1.3 Vigerende plannen

Deze facetherziening is van toepassing op alle binnen de gemeentegrenzen vigerende bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen.

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 van de toelichting wordt het relevante beleidskader van het Rijk en de gemeente uiteen gezet. In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de doelstelling en uitgangspunten. Hoofdstuk 4 gaat over de omgevingsaspecten die voor dit plangebied relevant zijn. Hoofdstuk 5 beschrijft de juridische opzet waarbij de verbeelding en planregels worden besproken. Tot slot volgt in hoofdstuk 6 een beschrijving van de uitvoerbaarheid van het plan en de resultaten van vooroverleg en tervisielegging.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Rijksbeleid

Reparatiewet BZK

De Reparatiewet BZK is op 29 november 2014 in werking getreden (Stb. 2014, 458). In die wet worden de bepalingen van de Woningwet geschrapt die de grondslag vormen voor het opnemen van stedenbouwkundige voorschriften in de Bouwverordening. Dit was al de bedoeling van de wetgever bij de invoering van de Wet ruimtelijke ordening op 1 juli 2008.


Een belangrijk stedenbouwkundig voorschrift betreft het in artikel 2.5.30, eerste lid van de (Model)Bouwverordening opgenomen verplichting dat ten behoeve van het parkeren van auto’s in voldoende mate ruimte moet zijn aangebracht in, op of onder het gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort. Hiervoor is het Besluit ruimtelijke ordening aangepast. Artikel 3.1.2, tweede lid, onder a van het Besluit ruimtelijke ordening bepaalt dat ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening een bestemmingsplan regels kan bevatten waarvan de uitleg bij de uitoefening van een daarbij aangegeven bevoegdheid, afhankelijk wordt gesteld van beleidsregels.


De Reparatiewet BZK 2014 regelt dat gemeenten de stedenbouwkundige bepalingen uit de Bouwverordening moeten opnemen in bestemmingsplannen. Parkeren dient dus voortaan in het bestemmingplan geregeld worden. Hiervoor kunnen beleidsregels worden vastgesteld (artikel 3.1.2, tweede lid, onder a van het Besluit ruimtelijke ordening). In die gevallen dat in een bestemmingsplan nog geen regels zijn opgenomen ten aanzien van het parkeren is in de Reparatiewet BZK 2014 voorzien in overgangsrecht door een nieuw artikel in de Woningwet op te nemen, te weten artikel 133 van de Woningwet. Op grond van dit artikel houdt de bouwverordening aanvullende werking tot 1 juli 2018, tenzij het bestemmingsplan expliciet bepaalt dat de bepalingen van de Bouwverordening niet van toepassing zijn (zie o.a. AbRvS 13 mei 2009, 200806725/1/H1 en AbRvS 30 oktober 2002, 200202284/1). Er is dus een overgangstermijn. Na 1 juli 2018 verliezen de stedenbouwkundige bepalingen in de Bouwverordening hun (aanvullende) werking. Het is dus zaak om de stedenbouwkundige bepalingen uit de Bouwverordening, waaronder het parkeren, goed in een bestemmingsplan te vertalen.

2.2 Gemeentelijk beleid

Parkeerregels gemeente Hardenberg

De gemeente Hardenberg kent een reglement parkeerfonds en een parkeernormennota.


Reglement parkeerfonds (2007)

De gemeente Hardenberg kent een Reglement parkeerfonds (2007). Als voorwaarde voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen kan een bijdrage worden gevraagd uit het parkeerfonds als niet op eigen erf in de parkeerbehoefte kan worden voorzien.


Parkeernormennota Hardenberg (2018)

De gemeente Hardenberg heeft de nota tegelijkertijd met de facetbestemmingsplanherziening in 2018 vastgesteld. Met dit bestemmingsplan dienen alle bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen te voldoen aan het gestelde in de Parkeernormennota of later door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen vervangende beleidsregel(s).

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving

De Reparatiewet BZK heeft tot gevolg dat onder andere de regeling aangaande parkeergelegenheid en laad- en los mogelijkheden bij of in gebouwen in de Bouwverordening van de gemeente Hardenberg per 1 juli 2018 in het geheel vervalt. Voor nieuwe bestemmingsplannen en beheersverordeningen die na 28 november 2014 zijn of worden vastgesteld, gelden de stedenbouwkundige bepalingen (waaronder de parkeerregeling) uit de Bouwverordening niet meer. Dit betekent dat er vanaf die datum in de bestemmingsplannen of beheersverordeningen zelf, voor zover nodig, moet zijn voorzien in parkeerregelingen. In dit verband is er in de overige regels een parkeerregeling opgenomen waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft binnen een bestemming te toetsen op parkeergelegenheid en laad- en losmogelijkheden. Op deze wijze kunnen problemen in de openbare ruimte worden voorkomen. De regeling biedt ook een afwijkingsmogelijkheid waarmee maatwerk kan worden geleverd. Een onderbouwing voor maatwerk kan aan een belanghebbende worden gevraagd. Bij de afwijkingsmogelijkheid en indien er niet op eigen terrein voorzieningen kunnen worden getroffen is het mogelijk dat een parkeerfonds met de daarbij behorende financiële bijdrage van toepassing is.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

4.1 Omgevingsaspecten

Deze facetherziening heeft geen belangrijke (negatieve) gevolgen voor het milieu, de leefbaarheid en/of de omgevingswaarden. Ten opzichte van de huidige bestemmingen verandert er immers niet zoveel. Het is daarom aannemelijk dat de onderhavige herziening geen ingrijpende gevolgen heeft voor milieu en omgeving, mede gelet op de globaliteit van de herziene plannen.


Er zijn wel positieve gevolgen te verwachten. De belangrijkste is dat de kans op overlast als gevolg van een tekort aan parkeerplaatsen vermindert. Wanneer er tijdig voldoende parkeerplaatsen zijn, dan vinden automobilisten gemakkelijker een parkeerplaats, wordt er minder 'in rondjes gereden' en wordt er minder buiten de aangewezen plaatsen geparkeerd. Dit alles heeft een gunstige uitwerking op het (leef-)milieu, de verkeersveiligheid en het ruimtelijk beeld.

4.2 Toetsing bij vergunningaanvraag

Voor het bouwen en het veranderen van gebruik dient/dienen, met uitzondering van het vergunningvrij bouwen/gebruiken, één of meer ruimtelijke procedure(s) doorlopen te worden. Bij deze procedures dient getoetst te worden of het plan voldoet aan de parkeerregeling. Toetsen of voldaan wordt kan op twee manieren, danwel via het bestemmingsplan, danwel rechtstreeks via de Parkeernormennota Hardenberg.

Onderstaande tabel geeft aan of toetsing na inwerkingtreding van voorliggende facetherziening plaatsvindt aan de hand van het bestemmingsplan of aan de hand van de Parkeernormennota.

  Toetsing aan:  
  Bestemmingsplan   Parkeernormennota Hardenberg  
Ruimtelijke ontwikkeling middels herziening bestemmingsplan*     X  
Ruimtelijke ontwikkeling middels wijziging/uitwerking bestemmingsplan   X    
Omgevingsvergunning voor bouwen/gebruiken   X   X  
Omgevingsvergunning voor handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening Binnenplans   X    
Omgevingsvergunning voor handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening Buitenplans     X  
Omgevingsvergunning voor handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening
Op basis kruimelgevallenlijst (Wabo)  
  X  
Vergunningvrij bouwen/gebruiken   n.v.t.  

* = daar waar bestemmingsplan staat, kan eveneens beheersverordening gelezen worden.

Het betreft de volgende procedures:

  • 1. Ruimtelijke ontwikkeling middels herziening bestemmingsplan: Omdat er bij het opstellen van een nieuw bestemmingsplan geen vigerend planologisch kader geldt, dienen nieuwe bestemmingsplannen getoetst te worden aan de Parkeernormennota.
  • 2. Ruimtelijke ontwikkeling middels wijziging/uitwerking bestemmingsplan: Bij het opstellen van een wijzigingsplan of uitwerkingsplan dient getoetst te worden aan de parkeerregels in het moederplan, het bestemmingsplan waarop deze herziening eveneens van toepassing is.
  • 3. Omgevingsvergunning voor bouwen/gebruiken: Bij omgevingsvergunningen dient getoetst te worden aan het planologisch kader. Wordt niet aan toetsing van het planologisch kader toegekomen, dan dient alsnog getoetst te worden aan de Parkeernormennota.
  • 4. Omgevingsvergunning voor handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (binnenplans): Bij een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (binnenplans) dient getoetst te worden aan de parkeerregels in het bestemmingsplan dat deze afwijking mogelijk maakt. Op het bestemmingsplan is ook deze herziening van toepassing.
  • 5. Omgevingsvergunning voor handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (buitenplans): Omdat er bij een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (buitenplans) afgeweken wordt van het vigerende planologisch kader zonder daar nog aan te kunnen toetsen, dienen deze omgevingsvergunningen getoetst te worden aan de Parkeernormennota.
  • 6. Omgevingsvergunning voor handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (op basis kruimelgevallenlijst (Wabo)): Omdat er bij een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (op basis van kruimelgevallenlijst (Wabo)) niet aan toetsing van het vigerend planologisch kader toegekomen wordt, dienen deze omgevingsvergunningen getoetst te worden aan de Parkeernormennota.
  • 7. Vergunningvrij bouwen/gebruiken: Bij het vergunningvrij bouwen danwel gebruiken wordt niet toegekomen aan toetsing. Voor deze gevallen kunnen derhalve geen parkeersregels gesteld worden.

Hoofdstuk 5 Juridische planopzet

5.1 Standaard en plansystematiek

Standaard

Dit bestemmingsplan is opgesteld en ingericht conform de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP2012).

Systematiek

Dit bestemmingsplan betreft een partiële facetherziening van alle binnen de gemeentegrenzen vigerende bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen. Dit bestemmingsplan vervangt enkel alle regelingen ten aanzien van het parkeren.

5.2 Toelichting op de regels

Deze paragraaf bevat een beschrijving van de bestemmingen, waarbij per bestemming het doel of de doeleinden worden aangegeven. Daarnaast wordt in deze paragraaf ingegaan op de overige regels uit het bestemmingsplan. Conform SVBP2012 zijn de regels onderverdeeld in vier hoofdstukken.

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

In dit artikel is een aantal begrippen verklaard die genoemd worden in de planregels. Dit artikel voorkomt dat er bij de uitvoering van het plan onduidelijkheden ontstaan over de uitleg van bepaalde regelingen.


Artikel 2 Reikwijdte

In dit artikel is geregeld op welke bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen en op welke artikelen deze facetherziening van toepassing is. Dit bestemmingsplan is van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Hardenberg en daarmee ook op ruimtelijke plannen die nog in procedure zijn en op die gebieden waarvoor nog geen bestemmingsplan geldt. Dit bestemmingsplan is niet van toepassing op gebieden waarvoor een beheersverordening geldt.


Hoofdstuk 2 Algemene regels

Artikel 3 Algemene gebruiksregels

Deze bepalingen geven de algemene gebruiksregels die voor het gehele plan van toepassing zijn.


Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotregels


Artikel 4 Overgangsrecht

Het overgangsrecht is vastgelegd in de vorm zoals in het Besluit ruimtelijke ordening is voorgeschreven.


Artikel 5 Slotregel
Deze regel bevat de citeerregel van het plan.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Gelet op het bepaalde in artikel 3.1 Wro moet in het kader van een bestemmingsplan onder andere inzicht worden verschaft in de economische uitvoerbaarheid van het plan.


Artikel 6.12 lid 1 van de Wro geeft aan dat de gemeenteraad een exploitatieplan vaststelt voor gronden waarop een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bouwplan is voorgenomen. Bedoelde bouwplannen worden beschreven in artikel 6.2.1 Bro.


Omdat het bestemmingsplan geen bouwplan mogelijk maakt is het bestemmingsplan niet exploitatieplanplichtig.


Het bestemmingsplan heeft behoudens interne plankosten van de gemeente geen relevantie voor de economische uitvoerbaarheid.


Het bestemmingsplan is derhalve economisch uitvoerbaar.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Vooroverleg

Op grond van artikel 3.1.1, lid 1 juncto artikel 3.1.6, lid 1 onder c Bro pleegt het bestuursorgaan dat belast is met de voorbereiding van een bestemmingsplan, daarbij overleg met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.


Tervisielegging

Op grond van artikel 3.6 Algemene wet bestuursrecht heeft het ontwerpbestemmingsplan met ingang van 6 december 2017 gedurende een periode van zes weken voor een ieder ter visie gelegen. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.