direct naar inhoud van 4.1 Wegverkeerslawaai
Plan: Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg, landhuis Rheezerweg nabij nr. 82 te Diffelen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00201-VG01

4.1 Wegverkeerslawaai

WET GELUIDHINDER

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Buiten de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte voor tweestrookswegen 250 m (gerekend uit de wegas). Indien er geluidsgevoelige bebouwing binnen deze zone wordt geprojecteerd, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.

De Rheezerweg is van belang in het kader van de Wet geluidhinder. Deze weg kent ter plaatse van het plangebied een snelheidslimiet van 60 km/uur. De woning ligt binnen de zone van de Rheezerweg (circa 90 m). Ten behoeve van deze woning dient derhalve akoestisch onderzoek te worden verricht.

NORMEN

Behoudens situaties waarbij door Gedeputeerde Staten of burgemeester en wethouders een hogere waarde is vastgesteld, geldt voor geluidsgevoelige bebouwing binnen een zone als hoogst toelaatbare geluidsbelasting van de gevel 48 dB (Wet geluidhinder 2006). Bij het voorbereiden van een ruimtelijk plan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op grond behorende bij een zone dient door burgemeester en wethouders akoestisch onderzoek te worden ingesteld (artikel 77 van de Wet geluidhinder).

Indien de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen, mits gemotiveerd, burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen (artikel 83 van de Wet geluidhinder). In 'buitenstedelijk' gebied kan een hogere waarde tot maximaal 53 dB worden vastgesteld.

VERKEERSINTENSITEITEN EN BEREKENINGEN

Van de Rheezerweg zijn ter hoogte van het plangebied geen verkeersintensiteiten beschikbaar. Met behulp van Standaard Rekenmethode I is daarom berekend bij welke verkeersintensiteit de geluidsbelasting van 48 dB aan de gevel wordt overschreden. Bij de berekeningen is rekening gehouden met een aftrek van 5 dB op grond van artikel 110g van de Wet geluidhinder 2006. Daarnaast zijn de berekeningen uitgevoerd onder zogenaamde vrijeveldcondities. Dat wil zeggen dat er geen rekening is gehouden met de afschermende werking van eventueel tussengelegen objecten.

CONCLUSIE

Bij een verkeersintensiteit van meer dan 12.000 mvt/etmaal wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Gelet op de functie van Rheezerweg (ontsluiting van aanliggende agrarische percelen) en de bekende verkeersintensiteiten op de omliggende wegen, ligt het niet in de lijn der verwachting dat binnen de looptijd van dit plan de verkeersintensiteit op dit deel van de Rheezerweg toeneemt tot meer dan 12.000 mvt/etmaal. In de zin van de Wet geluidhinder is derhalve geen sprake van geluidhinder vanwege deze weg. Het rekenblad is opgenomen in de bijlagen.