direct naar inhoud van 4.5 Juridische vormgeving
Plan: Gramsbergen, centrumontwikkeling De Oostermaat/Stationsstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00186-VG01

4.5 Juridische vormgeving

4.5.1 Inleiding

In de voorgaande hoofdstukken is de gewenste ontwikkeling in de ruimtelijke en functionele structuur van het te realiseren woon-winkelgebied in Gramsbergen weergegeven.

Dit beleid krijgt een juridische vertaling in de opgenomen bestemmingen. Deze bestemmingen regelen de gebruik- en bebouwingsmogelijkheden binnen het plangebied. De bepalingen die betrekking hebben op de te onderscheiden bestemmingen, zijn vastgelegd in de regels en in de verbeelding. Het bestemmingsplan geeft aan voor welke doeleinden de gronden zijn bestemd.

De terminologie van de regels in het voorliggende bestemmingsplan zijn in overeenstemming met de terminologie die in de Wabo wordt gehanteerd.

4.5.2 Juridische systematiek

De regels zijn vervat in artikelen die onderverdeeld zijn in vier delen. In de 'Inleidende regels' zijn algemene artikelen opgenomen die voor het gehele plan van belang zijn.

Door deze vaste omschrijving van de begrippen en van de wijze van meten wordt eenduidigheid in de bedoelingen van het plan gegeven en wordt de rechtszekerheid vergroot.

In de 'Bestemmingsregels' zijn de bestemmingen en de gebruik- en/of bebouwingsmogelijkheden van de betreffende gronden aangegeven. De bestemmingen zijn op alfabetische volgorde benoemd. Deze bestemmingsregels worden in paragraaf 6.3 nader uitgewerkt.

In de 'Algemene regels' staan artikelen benoemd die voor alle of meerdere bestemmingen gelden. De algemene afwijkingsregels zorgen voor enige verruiming van de flexibiliteit van het plan. Deze afwijkingen van de bestemming zijn niet specifiek op één bestemming gericht. Zij kunnen worden gebruikt ten aanzien van alle bestemmingen.

In de 'Overgangs- en slotregels' staan artikelen benoemd die voor alle voorgaande regels gelden. Het overgangsrecht voor bouwwerken en gebruik is hierin geregeld alsmede de slotregel. In de slotregel is aangegeven onder welke benaming de regels kunnen worden aangehaald.

4.5.3 Bestemming

Centrum

Het plangebied is volledig bestemd als Centrum. Binnen de bestemming Centrum worden uitsluitend typische centrumfuncties, zoals detailhandel, dienstverlening met een baliefunctie, lichte horeca en wonen (voornamelijk op verdieping) toegestaan. Het toestaan van overige functies, zoals zwaardere horeca en bedrijven, vragen om een nadere afweging. Hierom zijn deze functies uitsluitend toegestaan bij afwijking van het bestemmingsplan. Het aantal woningen mag alleen toenemen bij binnenplanse afwijking van het bestemmingsplan indien dit in overeenstemming is met het gemeentelijk woonbeleid of vanwege veranderde marktomstandigheden en/of het voorkomen van leegstand.

Er is binnen de bestemming maximaal één supermarkt toegestaan; de supermarkt is in de verbeelding specifiek voorzien van de aanduiding 'supermarkt'.

Binnen de bestemming zijn appartementen toegestaan: op de verdieping boven de supermarkt zijn maximaal acht appartementen toegestaan, voor de noordzijde is een plan in ontwikkeling voor twee gebouwen met in totaal vijf appartementen. Het betreft twee gebouwen met op de begane grond commerciële ruimten. Hierin wordt maximaal respectievelijk 230 m² en 305 m² commerciële ruimte (dus ook detailhandel) toegevoegd aan de bestaande situatie. In deze beide gebouwen zijn respectievelijk maximaal twee en drie appartementen toegestaan.

De voet-fietsroute is in de verbeelding specifiek aangeduid. Het bouwen van gebouwen is alleen mogelijk binnen het op de verbeelding aangegeven bouwvlak. In de regels en de verbeelding is de specifieke maatvoering van de gebouwen opgenomen/voorgeschreven. Ook zijn de gronden bestemd voor verkeer en verblijfsvoorzieningen, openbare nutsvoorzieningen en groenvoorzieningen en water.

4.5.4 Handhaving

De gemeentelijke overheid is verantwoordelijk voor de handhaving van het bestemmingsplan. Het doel is om situaties die in strijd zijn met de regels tegen te gaan. Handhaving omvat verschillende activiteiten. Er zal controle en toezicht moeten plaatsvinden om te constateren of overtredingen voorkomen. Vervolgens zal in veel gevallen worden geprobeerd om middels overleg een einde te maken aan de overtreding. Als dit niet lukt, kunnen handhavingsmiddelen worden toegepast, zoals bestuursdwang.

Het legaliseren van een overtreding of het gedogen van een overtreding valt niet onder handhaving. Hierna wordt ingegaan op de instrumenten waarmee de gemeente handhavend kan optreden.

Preventieve handhaving

Preventieve handhaving heeft als doel op voorhand overtreding van het bestemmingsplan te voorkomen. Voor een doelmatige handhaving van een actueel bestemmingsplan dient aan een aantal (algemene) voorwaarden te worden voldaan.

  • 1. Voorlichting

Duidelijkheid verschaffen over de inhoud en de doelstellingen van het bestemmingsplan. Hieraan zal in ieder geval via de inspraak over het bestemmingsplan inhoud worden gegeven. Die duidelijkheid kan verder ook in het vooroverleg over concrete aanvragen (om vergunning, herziening bestemmingsplan) worden gegeven.

  • 2. Klachtenregistratie

Door toepassing van een (geautomatiseerd) klachtenregistratiesysteem kunnen de binnengekomen klachten worden geregistreerd. Vervolgens kunnen door verbeteracties in de toekomst klachten worden vermeden. Door jaarlijkse verslaglegging ontstaat een beeld van de klachten en eventuele 'trends' daarin.

  • 3. Toezicht

Structurele controle in het veld heeft consequenties voor de inzet van personeel. Er wordt jaarlijks een handhavingsuitvoeringsprogramma opgesteld, waarin een afweging wordt gemaakt tussen taken en beschikbare middelen/menskracht. Hieruit volgt een prioritering van taken. Het gaat om taken op het gebied van onder andere bouwen, gebruik van gronden en gebouwen, milieu en de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • 4. Financiële maatregelen

Financiële maatregelen, zoals de verplichting extra legeskosten te betalen als pas achteraf een vergunning wordt aangevraagd, kunnen bijdragen aan een beter naleefgedrag.

  • 5. Heldere lijn

Door een eenduidige lijn te brengen in de gedragingen van de gemeente kan het optreden tegen overtredingen gemakkelijker worden gemotiveerd. Er ontstaat meer draagvlak voor het bestemmingsplan omdat op gelijke wijze tegen gelijke gevallen wordt opgetreden.

Repressieve handhaving

Handhaving kan plaatsvinden door publiekrechtelijk, privaatrechtelijk of strafrechtelijk optreden. Deze vormen van handhaving zijn repressief van karakter. Hiermee wordt bedoeld dat de gemeente middelen heeft waarmee naleving kan worden afgedwongen en tegen normafwijkend gedrag correctief kan worden optreden. De repressieve handhavingsmiddelen worden hierna beschreven.