direct naar inhoud van 2.2 Huidige en toekomstige situatie
Plan: Buitengebied Hardenberg, Elfde Wijk 42 Rheezerveen (Het Stoetenslagh)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01

2.2 Huidige en toekomstige situatie

Huidige situatie

Landschap

Omstreeks 1800 zijn de grootschalige ontginningen van het hoogveen gestart. Een rechtlijnig stramien van het kanaal Dedemsvaart en de bijbehorende wijken zorgt voor ontwatering van het veen en de afvoer van turf per schip. Rond de vele sluizen in de Dedemsvaart ontstond de ontwikkeling van de bebouwing. Omstreeks 1900 zijn op de afgegraven delen hoogveen (productie) bossen aangeplant. Omstreeks 2000 is er sprake van een grootschalig, open landbouwgebied. Daarnaast is er differentiatie in de bossen; een monocultuur van jong productiebos afgewisseld met oude bospercelen met gemengd loofbos. Bosstructuren (behorend tot de EHS structuur van o.a. het Colenbranderbos en Diffelerveld) vormen een besloten veenontginningslandschap.

Functioneel

In de huidige situatie worden de gronden aan de noordzijde van de Elfde Wijk reeds gebruikt ten behoeve van parkeren. In figuur 2.1 is deze parkeerplaats weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01_0004.png"

Figuur 2.1: Parkeerplaats aan noordzijde Elfde Wijk.

De gronden ten westen van het hoofdgebouw van het vakantiepark Het Stoetenslagh worden momenteel onder meer gebruikt als entree van het park, parkeervoorzieningen, het stallen van fietsen, een milieustraat en speelvoorzieningen (trampolines, sport- en spel, jeu de boulesbaan). In de huidige situaties zijn er twee entrees naar de camping. Deze zijn in figuren 2.2 en 2.3 weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01_0005.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01_0006.png"

Figuur 2.3: Oostelijke entree Figuur 2.4: Westelijke entree

Het plangebied grenst aan de westelijke zijde aan een bosgebied. Tussen het campingterrein en de Elfde Wijk is een groene singel aanwezig die op een grondwal is gelegen. Figuur 2.5 geeft een beeld van de Elfde Wijk ter hoogte van de bebossing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01_0007.png"

Figuur 2.5: Beeld Elfde Wijk.

Toekomstige situatie

De capaciteit van het tijdelijke parkeerterrein is, met name in het hoogseizoen, veel in gebruik. Deze tijdelijke functie wordt omgezet naar een legaal parkeerterrein. Het terrein nabij het hoofdgebouw heeft momenteel voornamelijk functies met een vaste plek, dit sluit een praktisch en multifunctioneel gebruik van de ruimte uit. Voornemen hier is:

  • verbeteren functies; door vergroting van het bouwblok wordt er een fietsenstalling, een milieustraat en een ondergrondse watertank gerealiseerd;
  • multifunctioneel gebruik; de versnipperde ruimtes en verhardingen worden één. Hierdoor ontstaat er een multifunctionele ruimte geschikt voor evenementen, sport, spel en parkeren
  • sport- en spelvoorzieningen; aan de voorzijde van het terrein is er ruimte voor sport- en spelvoorzieningen met een ‘vaste plek’ b.v. een pannaveld en een skatebaan
  • optimaliseren routing; verplaatsing van de hoofdentree door het maken van een combinatie met de entree van het bungalowpark. De uitgang verschuift en komt recht tegenover het parkeerterrein aan de noordzijde van de Elfde Wijk te liggen


Bij het entreegebied waar de receptie is gevestigd is het voornemen een ondergrondse watertank te plaatsen en een overkapte fietsenstalling en een milieustraat te hervestigen. De herinrichting van het entreegebied maakt tevens een logische ontsluiting mogelijk.

In figuur 2.6 is het erfinrichtingsplan voor het parkeerterrein aan de noordkant van de Elfde Wijk afgebeeld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01_0008.png"

Figuur 2.6: Erfinrichtingsplan parkeerplaats.

Aan de zijde van de weg en langs de randen worden er nieuwe singels aangeplant. De wijze van aanplanten en de soortenkeuze vormen ruimtelijk een eenheid met de erfbeplanting en de bosbeplanting in de omgeving. Het carré van groen verzacht de aanblik van de geparkeerde auto’s. De basis van de singel bestaat uit struikvormers, in een natuurlijk plantverband worden er accenten toegevoegd met boomvormers.

De entree van de parkeerplaats bevindt zich recht tegenover de toekomstige uitgang van het vakantiepark. In het ontwerp is er ruimte voor ruim 120 parkeerplaatsen. De wegenstructuur bestaat uit een lus van éénrichtingsverkeer. In vier rijen worden de auto’s onder een hoek van 45 graden geparkeerd, een praktische en efficiënte manier van parkeren. Zowel de wegenstructuur als de parkeerplaatsen worden uitgevoerd in halfverharding in een lichte, zandkleur. Hierdoor oogt het verharde vlak natuurlijk en is intensief gebruik goed mogelijk. De verlichting is minimaal, rekening houdend met de natuurlijke omgeving komt op een drietal punten een oriënterende verlichting te staan.

In figuur 2.7 is een schematische weergave van de beoogde situatie weergegeven. Hierbij is ook de vergroting van het bouwvlak aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00153-VG01_0009.png"

Figuur 2.7: Weergave beoogde ontwikkeling