direct naar inhoud van 4.3 Parkeren en verkeer
Plan: Evenementenhal Hardenberg 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00022-VG01

4.3 Parkeren en verkeer

Het aantal personenwagenbewegingen binnen de inrichting is sterk afhankelijk van de parkeermogelijkheden binnen de inrichting. Bij hal 8 worden 655 parkeerplaatsen gerealiseerd. Door de bouw van de hal verdwijnen er echter 135 parkeerplaatsen. Verder neemt het aantal parkeerplaatsen door de bouw van het hotel met circa 10 af. De netto toename van het aantal parkeerplaatsen is derhalve circa 500.

Op basis van de norm die de Gemeente Hardenberg hanteert moet het aantal parkeerplaatsen 8.8 per 100 m2 bruto vloeroppervlak (bvo) bedragen. Het bvo van de geplande hal bedraagt circa 7700 m2 (55 x 140 m). Er moeten dus 680 extra parkeerplaatsen gerealiseerd worden. De overige 180 parkeerplaatsen zijn buiten de inrichting aanwezig, op het grote parkeerterrein ten zuidoosten van het complex buiten het industrieterrein (zie tevens hoofdstuk 7).

In 2008 is een parkeeronderzoek verricht ten aanzien van de Evenementenhal Hardenberg. De uitgangspunten en resultaten zijn vermeld in rapport 110301/ZF8/117/001587 d.d. 28 april 2008. Onder representatieve bedrijfsomstandigheden dient uit te worden gegaan van de parkeerbehoefte op dagen met een grote beurs. Uit praktijkcijfers blijkt (zie bijlage 2 van het parkeeronderzoeksrapport) dat bij het bestaande bvo van 23000 .m2 er dan circa 2.570 personenwagens per dag zijn. Omgerekend naar de uitbreiding van Hal 8 (bvo = 7700 m2) levert dat een prognose van circa 860 personenwagens op. Op de piekmomenten is circa 70% van het aantal bezoekers aanwezig (445 personenwagens). Het personeel en de standhouders zijn continu aanwezig (224 personenwagens). Op de piekmomenten bedraagt de totale parkeerbehoefte circa 670 personenwagens. Gesteld kan worden dat het aantal geplande parkeerplaatsen bij hal 8 voldoende is om deze pieken op te vangen.