direct naar inhoud van 4.2 Toekomstige situatie
Plan: Dedemsvaart, Bransveen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00012-VG01

4.2 Toekomstige situatie

Op de locatie Bransveen wordt een woonwijk ontwikkeld van ongeveer 370 woningen. Dit aantal woningen is gebaseerd op een verkavelingschets en is daarmee indicatief. De verkaveling en aantallen woningen kunnen nog wijzigen bij de nadere uitwerking. Er is voor gekozen om een stedenbouwkundig plan te ontwerpen dat de lokale kwaliteiten van Dedemsvaart en de historische kwaliteiten van Dedemsvaart versterken. Dit betekent dat de bebouwing in de toekomst een grote mate van differentiatie in panden (kleinschaligheid, panden met een of twee bouwlagen met kap en dergelijke), een hoge beeldkwaliteit en belevingswaarde te zien moet geven. Stedenbouwkundig gezien vertoont het plan een overheersend lineaire structuur. Deze twee uitgangspunten bepalen de hoofdopzet van het plan. Opgemerkt wordt dat het architectuurbeeld pas na realisering tot uiting komt. Naast deze twee hoofduitgangspunten zijn de volgende ontwerpuitgangspunten geformuleerd:

  • Vanuit het plangebied zichtlijnen naar het buitengebied.
  • Een doelmatige en pragmatische verkaveling met lange zichtlijnen.
  • Langs de Stegerensallee lintbebouwing.
  • Vanaf de Moerheimstraat zicht op het buitengebied.
  • In het plangebied doorzichten, via de groenstructuren, ontwerpen.

Het stedenbouwkundige plan heeft overwegend een oost-westgerichte verkaveling. Variatie in rooilijn (in de marge) en variatie in gevelpatronen is als uitgangpunt genomen. Zo ontstaat een beeld van woningen die van origine langs de Dedemsvaart lagen. Bijzondere aandacht is gegeven aan de oostzijde van het plangebied.De lintbebouwing aan de Stegerensallee wordt opgevuld/versterkt met vrijstaande of twee-onder-een-kapwoningen.

Geprobeerd is om in het plangebied de oude wijken weer terug te brengen. Gebleken is dat de sloten niet watervoerend kunnen zijn. In het stedenbouwkundige plan zijn daarom geen sloten maar wadi's met dubbelfuncties waterberging, infiltratie, groen en speelfunctie aangebracht.

Door aan te sluiten bij de lokale en historische kwaliteiten van Dedemsvaart wordt aan het plangebied Bransveen een eigen identiteit gegeven.

Het totale programma voor Bransveen bestaat uit circa 370 woningen met daarbij beperkte ruimte voor overige maatschappelijke functies. Aan huis gebonden beroepen zijn ook mogelijk gemaakt. Het plangebied wordt opgedeeld in twee delen. Een deel zal direct worden gerealiseerd (fase 1). Realisatie van het andere deel is voorlopig nog niet aan de orde. Deze opdeling is gemaakt om goed aan te kunnen sluiten bij de vraag uit de markt. Het gaat hier om een ontwikkeling voor de komende tien jaar en gedurende deze periode kan de marktsituatie veranderen. In dit plan wordt hier rekening mee gehouden door deze opdeling en ook door het opnemen van een flexibele regeling voor het gebied bestemd als "Woongebied - Uit te werken". In deze regeling is opgenomen dat het aantal woningen moet passen binnen het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid. Deze regeling is ook opgenomen in de bestemming "Woongebied" uit de eerste fase.

Fase 1 heeft op dit moment een capaciteit van 182 woningen. Langs de noordrand van het plangebied kunnen ook nog enkele woningen al dan niet gecombineerd met maatschappelijke functies gerealiseerd worden. Uitgangspunt voor het totale bouwprogramma is circa 35% sociaal en 65% vrijesectorwoningen. De verwachte gemiddelde bouwproductie is circa 37 woningen per jaar. Het programma bestaat uit een mix van grondgebonden woningen: rijenwoningen, twee-onder-een-kapper's en vrijstaande woningen. Appartementen worden niet gebouwd omdat deze in ruime mate worden ontwikkeld in het centrumplan Dedemsvaart.

Fase 1 wordt gedetailleerd bestemd. Voor het overige gebied (fase 2) wordt de hoofdstructuur vastgelegd en wordt gewerkt met een "uit te werken" woonbestemming. Door deze werkwijze kan, zoals al eerder aangegeven, in de toekomst beter aangesloten worden bij de vraag uit de markt. Afhankelijk van de verkaveling van de tweede fase wordt het totale aantal van circa 370 woningen gehaald.

Tevens wordt de woning aan de Stegerensallee 9/9a ingepast in het bestemmingsplan. De woning krijgt de bestemming "Wonen". Omdat het hier gaat om een voormalig agrarisch bedrijf worden er meer bijgebouwen toegestaan dan in de andere woonbestemmingen. Het gebied rondom de woning behoudt de bestemming "Agrarisch".

In Bijlage 15 Stedenbouwkundig plan is het stedenbouwkundigplan opgenomen.

4.2.1 Verkeer en parkeren

Het plangebied is gelegen tussen de Van Rooyens Hoofdwijk, de Moerheimstraat en de Stegerensallee. De straten zijn in de gemeentelijke verkeerstructuur gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen met een snelheidsregime van 50 km/u. Het gedeelte van de Stegerensallee wat buiten de bebouwde kom is gelegen, kent een snelheidsregime van 60 km/u.

Vanuit de hoofdzakelijk noord-zuidgerichte verkaveling volgt een ontsluitingsstructuur voor de auto die in hoofdzaak west-oost is gericht. Een tweetal ontsluitingspunten op de van Rooijens Hoofdwijk en één op de Stegerensallee zorgen voor een afdoende en heldere benadering/ontsluiting van het plangebied. De hoofdontsluiting wordt aangetakt op de Van Rooyens Hoofdwijk. De verschillende aansluitingen zijn wenselijke vanwege de verkeersgeneratie en voor eventuele calamiteiten. Door middel van een noord-zuidgerichte ontsluitingsweg wordt een lus naar de twee ontsluitingspunten op de Van Rooijens Hoofdwijk gelegd. Op deze "lus" kan een ontsluiting naar de Stegerensallee plaatsvinden. Op deze wijze wordt het noodzakelijke accent op de ontsluiting in westelijke richting gelegd. In de planopzet worden zo weinig mogelijk doodlopende wegen geprojecteerd. In het plangebied wordt vanzelfsprekend voorzien in de nodige verbindingen voor het langzame verkeer.

Het plangebied wordt als 30km/u-gebied vormgegeven. De richtlijnen van een duurzaam veilige woonomgeving worden toegepast. Om een duurzame verkeerstructuur te realiseren, is het wenselijk dat het fietsverkeer in het plangebied een zo klein mogelijke omrijdafstand naar de bestaande wegenstructuur van Dedemsvaart krijgt. Dit wordt gerealiseerd door op diverse plaatsen aantakkingen te realiseren op de bestaande wegenstructuur.

Voor het aantal benodigde parkeerplaatsen is gebruik gemaakt van de CROW Publicatie 182 Parkeren. Uitgegaan is van 1,7 parkeerplaatsen per woning. Dit past bij de situatie in Dedemsvaart en de uitgangspunten van andere plannen in Hardenberg. In de huidige opzet zijn 198 parkeerplaatsen in de openbare ruimte geprojecteerd. Verder is rekening gehouden met 31 parkeerplaatsen op eigen terrein bij de vrijstaande woningen, 86 parkeerplaatsen op eigen terrein bij de twee-onder-een-kapwoningen en 28 parkeerplaatsen op eigen terrein bij de hoekwoningen van de rijenwoningen. In totaal zijn dit 343 parkeerplaatsen. In de eerste fase worden 182 woningen gerealiseerd. Hiervoor zijn op basis van de parkeernorm 1,7 parkeerplaats per woning 310 parkeerplaatsen nodig. Er wordt met 343 parkeerplaatsen voldaan aan de norm.

4.2.2 Duurzaamheid

De gemeente Hardenberg hecht veel waarde aan het toepassen van duurzame maatregelen in nieuwbouwwijken. De ambitie op het gebied van duurzaamheid is om de wijk te ontwikkelen met maatregelen die verder gaan dan het wettelijke kader. Aandachtspunt hierbij is dat de maatregelen die genomen worden eenvoudig realiseerbaar en hanteerbaar zijn. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt in maatregelen op stedenbouwkundig niveau en op bouwplanniveau.

In het stedenbouwkundig plan is optimaal ingezet op de mogelijkheid van het gebruikmaken van passieve zonne-energie. Door de west-oostgerichte verkavelingsstructuur is het in de meeste situaties mogelijk om dakvlakken op het zuiden te orienteren, waardoor ook het toepassen van zonne-collectoren uitermate geschikt is.

Verder zijn de in het plangebied geprojecteerde groenzones vermeldenswaard. Deze hebben in de toekomst een dubbelgebruik, mits zorgvuldig vormgegeven. In de groenzones zullen wadi's worden gerealiseerd. Deze zijn noodzakelijk in verband met de waterhuishouding in het plangebied. Omdat in heel veel situaties de wadi's niet watervoerend zullen zijn, is het gebruik als parkzone/speelzone (informeel) goed mogelijk. Dit dubbelgebruik past goed in het kader van duurzaamheid.

De nieuwbouw wordt aangesloten op een gescheiden rioleringssysteem. Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd. Hemelwater wordt bovengronds afgevoerd (niet in riolering) richting de in de groenstroken aan te leggen wadi's. In de wadi's kan het hemelwater worden geborgen en in de grond infiltreren.

Ook genoemd kan worden dat de inrichting van het plangebied landschappelijk goed is ingepast in de omgeving. Uitdrukkelijk is gekeken naar de gebiedskenmerken die door de provincie zijn genoemd in de Omgevingsvisie.

Op bouwplanniveau kan onderscheid worden gemaakt tussen:

  • Projectmatige bouw (door ontwikkelaars en corporaties).
  • Kavel uitgifte aan particulieren door de gemeente.

Met de corporatie heeft de gemeente prestatieafspraken gemaakt. Hierbij zijn ook afspraken gemaakt op het gebied van duurzaamheid.

Projectontwikkelaar bieden veelal op woningniveau duurzaamheidpakketten aan waaruit de consument kan kiezen.

Bij kaveluitgifte aan particulieren is de rol van de gemeente voornamelijk stimulerend.

4.2.3 Ruimtelijke kwaliteit

De Welstandsnota van de gemeente Hardenberg regelt het welstandsbeleid in de gemeente. In de nota wordt het welstandsbeleid van toekomstige woon- en leefgebieden vanzelfsprekend niet beschreven, omdat de desbetreffende gronden nog een ander gebruik hebben. Door de voorgenomen ontwikkelingen dienen nieuwe criteria te worden geformuleerd die door de gemeente voor dit woongebied noodzakelijk worden geacht. in dat kader is de "Notitie ruimtelijke kwaliteit Bransveen" opgesteld. De daarin aangegeven criteria hebben uitsluitend betrekking op de 1e fase. Deze notitie zal gelijktijdig met het onderhavige bestmmingsplan door de raad worden vastgesteld als partiële herziening van de Welstandsnota.