direct naar inhoud van 3.9 Geluid
Plan: Dedemsvaart, Bransveen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00012-VG01

3.9 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Het initiatief valt binnen de zonering van een aantal wegen. Het bedrijventerrein Tielbeke is geen industieterrein in de zin van de Wgh. Er zijn geen grote lawaaimakers aanwezig op het bedrijventerrein. Onderstaand wordt alleen ingegaan op de zonering van de wegen.

Op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh) hoofdstuk VI, afdeling 1 bevindt zich aan weerszijden van een weg een zone. Als in deze zone geluidgevoelige bebouwing wordt geprojecteerd dan dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. De breedte van deze zone is afhankelijk van:

  • de ligging van de weg in stedelijk of buitenstedelijk gebied;
  • het aantal rijstroken.

In stedelijk gebied worden twee typen wegen onderscheiden, met aan weerszijden van de weg de volgende zonebreedtes:

  • wegen met één of twee rijstroken: 200 meter;
  • wegen met drie of meer rijstroken: 350 meter.

In buitenstedelijk gebied worden drie typen wegen onderscheiden, met aan weerszijden van de weg de volgende zonebreedtes:

  • wegen met één of twee rijstroken: 250 meter;
  • wegen met drie of vier rijstroken: 400 meter;
  • wegen met vijf of meer rijstroken: 600 meter.

De volgende wegen hebben op grond van artikel 74 Wgh geen zone:

  • wegen gelegen in een als woonerf aangeduid gebied;
  • wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur.

Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidgevoelige bestemmingen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te voldoen. B en W kunnen eventueel hogere grenswaarden vaststellen.

De zones van de rondom het plangebied gelegen wegen Stegerensallee, Van Rooyens Hoofdwijk, Moerheimstraat en de Mien Ruyslaan vallen binnen het plangebied. Er is geluidsonderzoek uitgevoerd voor de Stegerensallee, Van Rooyens Hoofdwijk, Moerheimstraat en de Mien Ruyslaan (Bijlage 8 Akoestisch onderzoek plangebied Bransveen). Onderstaand per weg kort de conclusies.

Moerheimstraat

Vanwege verkeer op de Moerheimstraat worden de mogelijkheden aan de noordzijde van het plangebied beperkt tot een afstand van circa 58 meter vanuit de rijlijn tot de plangrens. Geluidgevoelige bestemmingen zijn binnen dit gebied alleen mogelijk indien een hogere grenswaarde bij burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg wordt aangevraagd. Binnen een afstand van 58 meter vanuit de rijlijn worden geen bebouwingsmogelijkheden geboden. Deze weg vormt geen belemmering voor het plan.

Mien Ruyslaan en Van Rooyens Hoofdwijk

Vanwege verkeer op de van Rooijens Hoofdweg worden de mogelijkheden aan de westzijde van het plangebied beperkt tot een afstand van circa 26 meter vanuit de rijlijn tot de plangrens. Geluidgevoelige bestemmingen zijn binnen dit gebied alleen mogelijk indien een hogere grenswaarde bij burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg wordt aangevraagd. Binnen een afstand van 26 meter vanuit de rijlijn worden geen bebouwingsmogelijkheden geboden. Deze wegen vormen geen belemmering voor het plan.

Stegerensallee

Vanwege verkeer op de Stegerensallee worden de mogelijkheden aan de oostzijde van het plangebied beperkt tot een afstand van circa 44 meter vanuit de rijlijn tot de plangrens. Geluidgevoelige bestemmingen zijn binnen dit gebied alleen mogelijk indien een hogere grenswaarde bij burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg wordt aangevraagd. Bij invulling van fase II is bebouwing binnen de 48 dB-contour mogelijk. Voor de eerstelijnsbebouwing aan de Stegerensallee dient dan een hogere grenswaarde te worden vastgesteld.