direct naar inhoud van 5.3 Bestemmingen en afweging van belangen
Plan: Bestemmingsplan Dedemsvaart
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00007-VG02

5.3 Bestemmingen en afweging van belangen

Bestemmingen

Een eerste afweging met betrekking tot de toelaatbaarheid van functies, omvang en plaats is gemaakt bij de voorbereiding van het plan. Dit heeft geresulteerd in de volgende bestemmingen:

  • Agrarisch;
  • Agrarisch met waarden – Besloten veenontginningslandschap;
  • Agrarisch met waarden – Open veenontginningslandschap;
  • Bedrijf;
  • Bedrijventerrein;
  • Detailhandel;
  • Groen;
  • Groen - Park;
  • Maatschappelijk;
  • Recreatie;
  • Sport;
  • Verkeer;
  • Water;
  • Woongebied;
  • Wonen - uit te werken;
  • Leiding – hoogspanning.

Bestaande functies

De indeling van het plangebied in bestemmingen is gebeurd op basis van de kenmerken van het gebied. De overheersende functie van een gebied bepaalt de bestemming van de gronden. Als voorbeeld kan de bestemming Woongebied worden genomen. De meest voorkomende functie binnen het woongebied is uiteraard het wonen. Kleine afwijkingen van deze functie die qua schaal passen binnen deze bestemming zijn voorzien van een aanduiding, zodat de afwijking in gebruik is geregeld. Hierbij kan worden gedacht aan kleine bedrijven, maatschappelijke voorzieningen en groenvoorzieningen binnen de wijk. Indien een functie wat betreft de omvang een zelfstandig karakter krijgt, is deze voorzien van een eigen bestemming.

Bijgebouwenregeling

De huidige bijgebouwenregeling van de gemeente is te beperkend gebleken. Om deze reden is in dit plan een nieuwe bijgebouwenregeling opgenomen, waarbij vooral meer ruimte is geboden aan de hoogte van de bijgebouwen.

Beleidsregel kleinschalige bedrijfsactiviteiten aan huis

Binnen de woonfunctie zijn aan huis gebonden beroepen toegelaten voor zover de woonfunctie in overwegende mate blijft gehandhaafd. De voorwaarden voor het uitoefenen van kleinschalige bedrijfsactiviteiten aan huis zijn nader omschreven in het in concept opgestelde rapport Beleidsregel kleinschalige bedrijfsactiviteiten aan huis (mei 2011), waarin kaders worden gegeven om verzoeken te toetsen en spelregels worden gegeven waaraan een bedrijf aan huis moet voldoen. Dit beleid is opgenomen in het bestemmingsplan.

Bij het bepalen en uitwerken van de bestemmingen is rekening gehouden met de in deze toelichting omschreven ruimtelijke kwaliteiten en uitgangspunten.

Nadere afweging

Binnen de bestemmingen is in de regels de plaats en omvang van de bebouwing aangegeven. Bij de voorbereiding is uitgegaan van het algemene (bebouwings)beeld. Ten aanzien van onderdelen kan achteraf wellicht de conclusie worden getrokken dat sprake is van een beperking, die niet door dringende redenen wordt gerechtvaardigd. Het is dan gewenst om in de concrete situatie ten aanzien van de noodzaak, omvang en dergelijke opnieuw een afweging te maken ten opzichte van de overige belangen. Deze afweging wordt mogelijk door en vindt plaats op grond van de in het plan opgenomen afwijkings- en wijzigingsbevoegdheden.

Bevoegdheid afwijken van bouw- en/of gebruiksregels middels een omgevingsvergunning

De toepassing van de afwijkingsbevoegdheid middels een omgevingsvergunning is beperkt tot incidentele gevallen, waarbij het functioneren van de in de bestemming begrepen doeleinden niet wezenlijk wordt aangetast. In de afweging staat het voorkomen van een onevenredige aantasting van het bebouwingsbeeld, de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en de verkeersveiligheid centraal. Gelet op deze belangen dient het verlenen van een omgevingsvergunning voor afwijken van bouwen/gebruik beperkt te blijven tot die situaties waarbij een strikte toepassing van de regels leidt tot een beperking die niet werd beoogd en in het concrete geval ongewenst is.

Wijzigingsbevoegdheid

De toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is beperkt tot de gevallen waarbij de functies van het betreffende gebied niet wezenlijk worden aangetast. Voor elke wijziging geldt in zijn algemeenheid dat in de afweging in elk geval moet worden meegenomen dat de wijziging geen onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden mag opleveren.

Het bestemmingsplan voorziet door middel van een wijzigingsbevoegdheid in de ontwikkeling van een zogenaamd paviljoen. Dit paviljoen is gericht op het recreatieve gebeuren van de waterplas Kotermeerstal en de recreatieve functie van het parkgebied. Tevens is een specifieke wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor de realisatie van een wellnesscentrum met horecavoorzieningen en dagrecreatieve voorzieningen nabij de Nieuwewijk/Kotermeerstal.

Gemeentelijke monumenten en MIP-panden

In Dedemsvaart komen zowel rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten als MIP-panden voor. Rijksmonumenten worden niet langer opgenomen in het bestemmingsplan, aangezien zij bescherming genieten op grond van de Monumentenwet. MIP-panden zijn beeldbepalende panden. MIP staat voor Monumenten Inventarisatieproject. MIP-panden zijn niet wettelijk beschermd, maar hebben wel een cultuurhistorische waarde waarmee zorgvuldig dient te worden omgegaan. Begin jaren tachtig is er een landelijke Monumenten Inventarisatie Project op initiatief van de rijksdienst gestart. Het betrof de periode 1850 – 1940. Een kleine groep hieruit is geselecteerd om in aanmerking te komen voor rijksbescherming. Dit zijn de zogenaamde 'jonge' rijksmonumenten. De overige panden vormen de MIP-lijst met circa 450 geïnventariseerde jonge (niet-beschermde) monumenten.

De bescherming van de rijksmonumenten en de gemeentelijke monumenten is afdoende geregeld in het kader van respectievelijk de Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke Monumentenverordening. Het bestemmingsplan bevat hier geen regels voor.