direct naar inhoud van 5.1 Geluid
Plan: Haaksbergen-Dorp, deelplan De Els, partiële herziening woningbouwlocatie De Greune
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1097-0002

5.1 Geluid

5.1.1 Kader

In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) moet voor het oprichten van geluidsgevoelige bestemmingen (woningen, scholen, ziekenhuizen, etc.), die binnen de onderzoekszone van (spoor)wegen liggen, een toets aan de geluidsnormen plaatsvinden.

In de Wgh worden eisen gesteld aan de toelaatbare geluidsbelasting op de gevels van nog niet geprojecteerde woningen langs een bestaande weg of spoor in stedelijk en buitenstedelijk gebied. Voor woningen binnen een onderzoekszone is een maximaal toelaatbare geluidsbelasting (L den) op de gevel ten gevolge van verkeerslawaai vastgesteld op 48 dB (voorkeursgrenswaarde) en een maximaal te verlenen ontheffingswaarde van 63 dB voor het binnenstedelijk gebied.

5.1.2 Situatie plangebied

Gelet op de ligging van het plangebied in de geluidzone van de Hengelosestraat en de Veldmaterstraat, is er door Aveco de Bondt een akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Voor het bestemmingsplan De Greune is nog geen definitief bouwplan bekend. Behoudens de 1ste lijns bebouwing kan het overige plangebied nog vrij verkaveld worden. De geluidbelastingen zijn derhalve op de gevels van de 1ste lijns bebouwing bepaald. Voor het achterliggende gebied is, binnen de mogelijke bouwvlakken, de geluidbelasting met contouren en vrije veld beoordelingspunten inzichtelijk gemaakt.

Op basis van het akoestisch onderzoek kan geconcludeerd worden dat:

  • de geluidbelasting vanwege de Hengelosestraat ten hoogste 60 dB bedraagt. Deze waarde is hoger dan de voorkeursgrenswaarde maar voldoet aan de maximaal te vergunnen hogere waarde;
  • de geluidbelasting vanwege de Veldmaterstraat ten hoogste 54 dB bedraagt. Deze waarde is hoger dan de voorkeursgrenswaarde maar voldoet aan de maximaal te vergunnen hogere waarde;
  • de geluidbelasting vanwege de Kolenbranderweg ten hoogste 27 dB bedraagt. Hiermee
    wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. De Kolenbranderweg is niet beperkend voor de planontwikkeling;
  • omdat de geluidbelastingen hoger zijn dan de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai zijn maatregelen onderzocht, te weten:
    • 1. maatregelen aan de bron: Het vervangen van het wegdek in stedelijk gebied, in de nabijheid van een bedrijventerrein is niet wenselijk. Stille wegdekken zijn gevoelig voor onderhoud en schade door wringen van vrachtwagens;
    • 2. maatregelen in de overdracht: De realisatie van een korte geluidwal met een hoogte van 2 meter is doorgerekend. Door deze wal neemt de geluidbelasting af en hoeven minder hogere waarden aangevraagd te worden. De kwaliteit van het woon- en leefklimaat profiteert hier met name van op de begane grond van woningen en in buitenruimten/tuinen.
5.1.3 Conclusie

Op basis van het uitgevoerde akoestisch onderzoek kan worden geconcludeerd dat nergens in het plangebied de maximale geluidbelasting conform de Wet geluidhinder overschreden wordt. Wel geldt dat voor een gedeelte van het plangebied de voorkeurswaarde overschreden wordt waardoor de gemeente Haaksbergen hogere waarden moet verlenen. Middels het realiseren van een geluidwal/muur wordt het woon- en leefklimaat ter plaatse verbeterd.

Het gehele onderzoek naar wegverkeerslawaai is als bijlage 3 bijgevoegd.