direct naar inhoud van 5.6 Geluid
Plan: Centrum Haaksbergen, partiële herziening Marktplan
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1082-0002

5.6 Geluid

Wegverkeerslawaai

Het bestemmingsplan biedt onder andere de mogelijkheid tot het realiseren van woningbouw. De Wet geluidhinder beschouwt woningen als geluidgevoelige gebouwen. Onderzocht dient te worden of toetsing aan de Wet geluidhinder dient plaats te vinden.


In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones. Bij de bouw van geluidsgevoelige objecten binnen deze zones dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. Dit geldt niet voor wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt. De zone in binnenstedelijk gebied bedraagt 200 m uit de as van de weg. Voor het grootste deel van de wegen in en direct rondom het plangebied is sprake van een woonervenregime of een 30 km/uur gebied. Voor de overige wegen geldt dat deze de functie hebben van erftoegangsweg, waar de vormgeving en het functionele gebruik op aansluiten. Voor deze wegen is nader onderzoek niet nodig.

Op enige afstand van het plangebied liggen de Blankenburgerstraat en de Eibergsestraat. Deze wegen kennen een 50 km/uur regime en derhalve ook een zone. De te realiseren woningen liggen binnen deze onderzoekszone.


Behoudens situaties waarbij door Gedeputeerde Staten of burgemeester en wethouders een hogere waarde is vastgesteld, geldt voor geluidsgevoelige objecten binnen een zone als hoogst toelaatbare geluidsbelasting van de gevel 48 dB. Bij het voorbereiden van een plan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op grond behorende bij een zone, dienen burgemeester en wethouders een akoestisch onderzoek in te stellen.


Indien de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen burgemeester en wethouders, mits gemotiveerd, een hogere waarde vaststellen tot 63 dB (artikel 83 van de Wet geluidhinder).


Berekeningen

Bij de berekeningen is gebruik gemaakt van het geluidsmodel van de gemeente Haaksbergen. Dit model spreekt een verwachting uit van de avondspits-intensiteit in 2020. Bij de berekening is er van uitgegaan dat dit 10% van de etmaalberekening betreft. Op grond van het feit dat het een prognose voor 2020 betreft is gelet op de looptijd van het plan rekening gehouden met een extra groei van het verkeer van 4% tot het jaar 2022. In de berekeningen is er verder van uitgegaan dat het wegdek van beide wegen bestaat uit standaard asfaltverharding. In onderstaande tabel zijn de gebruikte gegevens weergegeven.

Weg   Wegdektype   Etmaal   Verdeling  
    intensiteit   % per uur   samenstelling  
      dag   avond   nacht   lv   mv   zv  
Blankenburgerstraat   DAB   6.600   6,8   3,5   1,1   96   3   1  
Eibergsestraat   DAB   7.050   6,8   3,5   1,1   96   3   1  

Met behulp van Standaard Rekenmethode I is voor de betreffende wegen de ligging van de 48 dB-geluidscontouren voor het jaar 2022 berekend onder vrije veldcondities. Dat wil zeggen dat geen rekening is gehouden met de afschermende werking van de naastgelegen bebouwing. In de berekeningen is op grond van artikel 110g van de Wgh 2006, 5 dB afgetrokken. De resultaten van de geluidberekeningen voor 6 bouwlagen zijn opgenomen in bijlage Berekening geluid.


Conclusie

De nieuwbouw is geprojecteerd op meer dan 150 m uit de as van zowel de Blankenburgerstraat als de Eibergsestraat en kent dus een geluidsbelasting vanwege deze wegen die lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit houdt in dat in de zin van de Wet geluidhinder geen sprake is van geluidhinder vanwege deze wegen.