direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Buitengebied, partiële herziening landgoed Eppenzolder
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1070-0004

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Voorontwerpbestemmingsplan Buitengebied

De gemeente Haaksbergen heeft een volledig nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied in voorbereiding. Het buitengebied van Haaksbergen is erg waardevol en vraagt daarmee om actueel beleid dat op evenwichtige wijze regelgeving en gebiedsgericht ontwikkelingen regelt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1070-0004_0016.png"

Afbeelding 3.5 Uitsnede voorontwerpbestemmingsplan Buitengebied (bron: gemeente Haaksbergen)

Het nieuwe bestemmingsplan heeft betrekking op het hele grondgebied van de gemeente. Alleen de bebouwde kommen van Haaksbergen, Buurse en Sint Isidorushoeve vallen niet onder dit plan.
Het nieuwe bestemmingsplan biedt ruimte aan nieuwe inzichten en initiatieven in markt en beleid. Belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van het buitengebied is dat de diversiteit en de verschillende kernkwaliteiten in de toekomst moeten worden behouden en versterkt. Landbouw, natuur en recreatie dienen daarbij hand in hand te gaan met dien verstande dat in bepaalde gebieden de ontwikkeling van een bepaalde sector voorrang krijgt.

Ruimtelijke kwaliteit heeft in het hele buitengebied prioriteit. Het slopen van landschapsontsierende stallen in het kader van de rood-voor-rood regeling kan bijvoorbeeld bijdragen aan verbetering van de ruimtelijke kwaliteit.

3.3.2 Beleid Rood voor rood gemeente Haaksbergen

Het provinciale "Rood voor Rood met gesloten beurs"-beleid is op 16 maart 2005 vastgesteld door Provinciale Staten. De hoofdlijnen van Rood voor Rood zijn hiermee vastgelegd in een herziening van het streekplan 2000+. De gemeenten hebben de taak gekregen om binnen de kaders van de provincie gemeentelijk beleid rondom Rood voor Rood met gesloten beurs te formuleren. Het beleid van de gemeente Haaksbergen voor Rood voor rood is in de vergadering van 8 april 2008 door de gemeenteraad vastgesteld.

Het Rood voor Rood beleid geeft aan in welke gevallen Rood voor Rood kan worden toegepast. Ook stelt het beleid kwantitatieve en kwalitatieve eisen aan de sloop van de stallen, de ruimtelijke kwaliteit, situering van de bouwkavel, de financiële onderbouwing en de procedure om te komen tot een goede afweging.

De gemeente Haaksbergen kiest ervoor maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden die het instrument Rood voor Rood met gesloten beurs biedt. Het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit in de breedste zin van het woord staat hierbij voorop. Dit betekent dat, naast herinrichting van het erf, de restauratie van historische en/of karakteristieke bebouwing wordt beschouwd als ruimtelijke kwaliteitsinvestering, ook wanneer dit het hoofdgebouw betreft.

Om voor de regeling in aanmerking te komen, moet voldaan worden aan een aantal criteria:

  • 1. ter compensatie van de sloop van minimaal 850 m2 landschapontsierende bedrijfsgebouwen kunnen onder voorwaarden één of meer bouwkavels voor een woning worden toegekend;
  • 2. als er een veelvoud van 850 m2 bedrijfsgebouwen wordt gesloopt kan, uitsluitend wanneer dit voor het afdekken van de sloopkosten en 30% van de gecorrigeerde vervangingswaarde noodzakelijk is, een extra bouwkavel voor een woning worden verkregen;
  • 3. uit de waarde van de bouwkavel voor een woning dient de deelnemer de sloopkosten en de bijdrage voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit te bekostigen, terwijl de deelnemer 30% van de gecorrigeerde vervangingswaarde van de te slopen bedrijfsgebouwen mag behouden;
  • 4. bij de bepaling van de gecorrigeerde vervangingswaarde wordt de berekeningsmethode van de Dienst Landelijk Gebied gehanteerd;
  • 5. sloopkosten: Wanneer de aanvrager op basis van een onafhankelijke taxatie van de sloopkosten kan aantonen dat de vaste vergoeding te laag is, kan van de werkelijke sloopkosten uitgegaan worden.

Het Rood voor roodproject dat aan het voorliggende bestemmingsplan ten grondslag ligt, voldoet aan deze uitgangspunten. De voorgenomen ontwikkeling past dan ook binnen het beleid inzake de Rood- voor-Roodregeling van de gemeente Haaksbergen.

3.3.3 Beleid VAB gemeente Haaksbergen

De mogelijkheden die VAB's bieden voor hergebruik, zijn gelieerd aan de Gebiedsuitwerking Landelijk Gebied Haaksbergen. Hierin worden deelgebieden onderscheiden waarbinnen verschillende mogelijkheden voor hergebruik worden benoemd. Functies worden daarbij toegestaan op grond van de volgende kwalitatieve criteria (niet limitatief) met als doelstelling per saldo sociaal-economische winst en winst voor de omgevingskwaliteit/leefbaarheid:

  • de bijdrage van het initiatief aan de sociaal-economische doelstellingen;
  • de mate van belemmering voor (omliggende) veehouderijbedrijven;
  • de effecten op de milieukwaliteit, bijvoorbeeld stank, geluid, luchtkwaliteit;
  • de verkeerskundige effecten: de mate van toename van de verkeersintensiteit, mede in relatie tot de verkeersveiligheid;
  • de vorm en omvang van de gebouwen in relatie tot de landschapskwaliteit en het handhaven of verbeteren van de ruimtelijke uitstraling van het gebied. Daarbij gaat het vooral om het ensemble van gebouwen en de inpassing van het gehele erf in de omgeving;
  • de zorgplicht zoals is aangegeven in de Flora- en faunawet.

Uit de diverse onderzoeken en het inrichtingsplan die in het kader van deze planherziening zijn uitgevoerd en opgesteld, blijkt dat ontwikkelingen passen binnen de criteria van het VAB-beleid.

3.3.4 Beleid landgoederen

Bij de stichting van nieuwe landgoederen van meer dan 10 hectare, kan de beplanting van minimaal 30% nieuw bos worden gecombineerd met de bouw van één of meer landhuizen van allure. De mogelijkheden en randvoorwaarden zijn gebaseerd op provinciaal beleid. De gemeente Haaksbergen ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe landgoederen. Daarbij gelden de volgende voorbehouden:

  • Niet in landbouwontwikkelingsgebieden, zodat onttrekking van het areaal voor landbouwontwikkeling wordt voorkomen.
  • De vestiging van een nieuw landgoed mag geen beperking opleggen aan de agrarische functie van de omgeving.
  • Niet in de kerngebieden van de Ecologische Hoofdstructuur. De bouw van woningen is namelijk niet te verenigen met de absolute prioriteit voor de natuur.
  • Niet in het essenlandschap, vanwege de karakteristieke openheid en de hoge cultuurhistorische waarde.
  • De landgoederen moeten passen binnen de maatvoering, verkaveling en karakteristiek van het aanwezige landschap. De inrichting moet bijdragen aan beeldkenmerken en natuurwaarden en -potenties van het omringende landschap.

Onderhavige ruimtelijke ontwikkelingen passen binnen het beleid ten aanzien van de ontwikkeling van landgoederen.

3.3.5 Integrale gebiedsuitwerking Landelijk gebied Haaksbergen

De gemeente heeft in 2008 een Integrale gebiedsuitwerking opgesteld. Deze ontwikkelingsgerichte gebiedsuitwerking integreerde het op dat moment geldende beleid voor het landelijk gebied.

Het plangebied ligt binnen deze gebiedsuitwerking in het deelgebied "De Hoeve". In dit deelgebied staat de ontwikkeling van de intensieve veehouderij en de grondgebonden landbouw centraal. Maar ook op het gebied van nieuwe landgoederen, Rood voor Rood, VAB, landschap en natuur zijn er ruime ontwikkelingsmogelijkheden. Dit betekent dat de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen in onderhavige herziening passen binnen de uitgangspunten van de Integrale gebiedsuitwerking.

3.3.6 Conclusie toetsing aan gemeentelijk beleid

Geconcludeerd wordt dat de in het voorliggende bestemmingsplan besloten ruimtelijke ontwikkeling in overeenstemming is met de gemeentelijke uitgangspunten zoals verwoordt in de hiervoor genoemde beleidsdocumenten.