direct naar inhoud van 4.7 Wegverkeer
Plan: Buitengebied, partiële herziening Kolenbranderweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1068-0004

4.7 Wegverkeer

Het ontwikkelen van een bestaande of nieuwe locatie vraagt naast een goede ruimtelijke afweging over functie, vormgeving en inpassing ook om het in beeld brengen van de effecten voor verkeer. Bij een bestemmingsplanherziening of een projectbesluit (artikel 3.10 WRO) wordt gesteld dat de effecten van de ontwikkeling voor verkeer goed moeten worden gestaafd.

De onderbouwing van de verkeersaspecten speelt mee bij de beoordeling van de bestemmingsplanherziening. Hierbinnen ligt nadruk op de effecten van de ontwikkeling op de verkeersafwikkeling en parkeren (bereikbaarheid), de verkeersveiligheid en de verkeershinder (leefbaarheid).

Verkeerstoets

Voor de aanpassing van de Kolenbranderweg is door is een verkeersonderzoek uitgevoerd. Onderstaand zijn de resultaten van dit onderzoek weergegeven.

Om de verkeersdrukte op lokale wegen niet te vergroten is gekozen om de N18 niet aan te sluiten op de Goorsestraat of de Hengelosestraat, maar om deze via de Kolenbranderweg direct aan te sluiten bij het bedrijventerrein Stepelo (de zogenaamde Stepelo-variant). Hiermee wordt heel Haaksbergen aangesloten op de N18. Onderdeel van deze ontwikkeling is het opwaarderen van de Kolenbranderweg tot een gebiedsontsluitingsweg met een aansluiting op de N18.

De verkeerstructuur van de Kolenbranderweg ten aanzien van het langzaam verkeer, is gericht op het creëren van een verkeersveilige verbindingen tussen Haaksbergen, het bedrijventerrein Stepelerveld en het buitengebied. De wegen zijn bestemd voor landbouwverkeer, bromfietsers, fietsers en wandelaars. Daar waar mogelijk wordt het langzaam verkeer van het snel verkeer gescheiden om onderlinge conflicten te voorkomen. De oversteken van het langzaam verkeer zijn op een verkeersveilige manier vormgegeven.

De verkeerstructuur van de Kolenbranderweg ten aanzien van het autoverkeer is gericht op het ontsluiten van het bedrijventerrein Stepelerveld en het creëren van een aansluiting van Haaksbergen op de N18.

De verkeersintensiteiten nemen op de toeleidende wegen naar de Kolenbranderweg toe. Op sommige wegen is echter sprake van een afname van het verkeer doordat routes veranderen. Op geen enkele locatie treedt echter congestievorming op. Enkel de Hengelosestraat tussen de Noordsingel en de Wiedenbroeksingel heeft een beperkte restcapaciteit.

De nieuwe aansluiting op de Kolenbranderweg kan naar verwachting het verkeer in 2020 voldoende afwikkelen. Beide aansluitingen hebben volgens berekeningen zelfs nog restcapaciteit beschikbaar. Het is de verwachting dat het verkeersaanbod in 2020 lager zal zijn dan het worst case scenario dat is gebruikt bij de doorrekening van de aansluiting. Dit betekent dat de aansluiting in 2020 naar verwachting meer restcapaciteit beschikbaar zal hebben dan in dit rapport wordt verondersteld. Hierdoor zal op de aansluiting ook na 2020 nog voldoende capaciteit beschikbaar zijn om de verdere groei op te vangen.

Advisering Kolenbranderweg-zuid, te verwachten effecten nieuwe N18

Het voorontwerp bestemmingsplan Kolenbranderweg heeft reacties opgeroepen over de effecten van een toekomstige aansluiting van Haaksbergen op de nieuwe N18 ('aansluiting Stepelo'). Deze reacties gaan onder meer om de mogelijke effecten op de Kolenbranderweg-zuid ter hoogte van sportpark De Greune. Ook is de vraag gesteld of de beoogde ovonde Kolenbranderweg-Noordsingel verkeerskundig gezien op die plek wel de best passende kruispuntconfiguratie betreft en is gevraagd naar het toekomstig functioneren van de nieuw te realiseren fietsoversteek.

Deze reacties heeft de gemeente Haaksbergen doen besluiten een aanvullend verkeersonderzoek te laten uitvoeren op de Kolenbranderweg-zuid en de te verwachten effecten van de nieuwe N18. De verkeerstoets en het aanvullende onderzoek zijn opgenomen in bijlage 5 en 6 van deze toelichting. Onderstaand zijn de resultaten van dit aanvullende onderzoek weergegeven.

Huidige situatie Kolenbranderweg-zuid en effecten sportpark De Greune

De verkeerskundige situatie op de Kolenbranderweg tijdens het gebruik van het sportpark kan worden getypeerd als 'druk en rommelig'. Deze verkeerssituatie is voor een groot deel 'normaal' te noemen en te kwalificeren als 'passend bij het karakter van de weg'. Er zijn geen verkeersonveilige situaties geconstateerd.

Te verwachten toekomstige situatie Kolenbranderweg-zuid

De verkeersintensiteit op de Kolenbranderweg-zuid verdubbelt als gevolg van de aansluiting Stepelo op de nieuwe N18. De totale verkeersintensiteit na de openstelling van de aansluiting Stepelo blijft echter passen bij de functie en inrichting van de weg en maatregelen worden niet noodzakelijk geacht.

Om toch een ongewenste verkeerssituatie te voorkomen wordt de Kolenbranderweg-Zuid niet aangesloten. Dicht bij de ovonde wordt een keerlus aangelegd.

Vormgeving ovonde Noordsingel-Kolenbranderweg

Een capaciteitsbeperking van de ovonde Noordsingel-Kolenbranderweg is mogelijk. In een vormgeving als enkelstrooks ovonde heeft de ovonde voldoende capaciteit om het verkeer goed af te wikkelen. Een gelijkvloerse fietsoversteek aan de oostzijde van de ovonde beperkt de verkeersafwikkeling op de ovonde niet. De verkeersintensiteit op de Noordsingel-Oost is relatief laag en de fietsintensiteit neemt slechts in geringe mate toe als gevolg van een omslag van fietsverkeer van de Oude Boekeloseweg. De gelijkvloerse fietsoversteek aan de oostzijde van de ovonde kent op het gebied van oversteken geen beperkingen op het gebied van verkeersveiligheid. Verder wordt de keerlus die wordt aangelegd op de Kolenbranderweg zuid niet aangesloten op de ovonde.